دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم گفت: در هنگام حضور در نقاط شمالی، شمال غرب و کویری ایران نسبت به گزش مارها توجه کنید و در صورت بروز هرگونه گزیدگی سریعاً به بیمارستان مراجعه نمایید.

مراقبت های لازم در شرایط مارگزیدگی/ از مکیدن و در آوردن نیش جدا خودداری کنید

سلامت نیوز: دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم  گفت: در هنگام حضور در نقاط شمالی، شمال غرب و کویری ایران نسبت به گزش مارها توجه کنید و در صورت بروز هرگونه گزیدگی سریعاً به بیمارستان مراجعه نمایید.

به گزارش سلامت نیوز، ماریسنا به‌منش در گفت‌وگو با میزان گفت: مارهای سمی‌ای مانند افعی، مار زنگی و ... در بیشتر نقاط شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و نقاط مرکزی و کویری ایران وجود دارند که برخی از انها بسیار خطرناک و سم حاصل از نیش آن کشنده است.

وی افزود: مارهای سمی از دندان‌های نیش خود برای تزریق سم استفاده می‌کنند. که این دندان‌ها مانند سر سوزن خالی بوده و مجرای داخل آن به کیسه زهر آلوده است.

کیسه زهر در سر مار و پشت گوش داخلی قرار دارد که با انقباض و فشار وارد آمده بر اساس گزش فشرده شده و زهر از طریق مجرای داخل دندان نیش، به داخل بدن مصدوم تزریق می‌شود.در برخی مواقع فرد متوجه نمی‌شود که با چه جانواری گزیده شده است و تنها درد و سوزش شدید در محل گزیدگی را حس می کند در این شرایط با توجه به علائم گزیدگی می‌توان به فرد کمک کرد.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم در خصوص علائم و نشانه مارگزیدگی خاطرنشان کرد: یک جفت علائم سوراخ شدگی،‌درد، قرمزی و تورم شدید در محل نیش، تهوع و استفراغ، اختلال بینایی، افزایش بزاق و عرق کردن، تنفس سخت که در موارد شدید ممکن است متوقف شود از جمله علائم و نشانه‌های مارگزیدگی است در این شرایط باید ابتدا بیمار را آرام کرده و با کمک به نشستن یا دراز کشیدن آن اندام گزیده شده را با آتل بی‌حرکت نگه دارید تا از ورود سم به جریان خون جلوگیری شود.همچنین وسایل زینتی مانند ساعت و انگشتر را به سرعت از دست خارج کنید، سپس محل گزش را با آب و صابون شست‌وشو داده و با گاز استریل خشک کنید.

وی عنوان کرد: در شرایط گزیدگی بهترین راه آن است که از دستکاری و مکیدن محل گزش خودداری کنید. در حال حاضر این اقدامات به‌عنوان کمک های اولیه توصیه نمی‌شود و تنها درمان مؤثر گزیدگی تجویز پادزهر آن در بیمارستان است.لذا بیمار را بدون هرگونه حرکت نابجا سریعاً به بیمارستان منتقل کنید.

به‌منش اذعان داشت: در تابستان در فضای طبیعت ممکن است مارها در مکان‌های خنک مانند شکاف کوه‌ها و سنگ‌های کنار رودخانه‌ها پنهان شده باشند، بنابراین ضمن پیاده روی در طبیعت بالاخص در اوایل شب به محل قرار دادن قدم‌های خود توجه کنید و با چوب دستی محل عبور را بررسی کنید. پوشیدن کفش و شلوار در راهپیمایی می‌تواند مانع خوبی از گزیدگی مارها شود همچنین توصیه می‌شود از دست زدن به زیر سنگ‌ها یا داخل بوته های موجود در دطبعیت خودداری شود.

وی یادآور شد: بیشترین گونه جانوری دنیا حشرات هستند به همین دلیل تعداد حشراتی که انسان را می‌گزند بسیار زیاد است. با این گزیدگی مار از مهم‌ترین نوع گزیدگی های خطرناک محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha