هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور، با همه هیاهوی رسانه‌ای که داشت، نمی‌تواند نمره قبولی بگیرد؛ زیرا دچار ضعف‌هایی بود که قبلا برخی چهره‌ها، آنها را هشدار داده بودند.

کارنامه مردودی وزارت بهداشت در انتخابات نظام پزشکی

سلامت نیوز: هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور، با همه هیاهوی رسانه‌ای که داشت، نمی‌تواند نمره قبولی بگیرد؛ زیرا دچار ضعف‌هایی بود که قبلا برخی چهره‌ها، آنها را هشدار داده بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سازمان نظام پزشکی به عنوان تنها خانه صنفی جامعه پزشکان کشور، از اهمیت ویژه‌ای برای قدرت‌های سیاسی و جناحی در حوزه سلامت برخوردار است. از همین رو، می‌توان این استنباط را داشت که انتخابات این سازمان صنفی، در تعیین معادله‌های پیش روی «وزارت بهداشت دولت دوازدهم»، بسیار مهم و اثرگذار باشد. این در حالی است که از مدت‌ها قبل موضوع انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی مورد توجه و تأکید مسئولان وزارت بهداشت و برخی چهره‌های شناخته شده جامعه پزشکی قرار گرفته بود و اصرار بر اجرای این شیوه رای‌گیری در انتخابات پیش رو را داشتند.

انتخاب دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت به عنوان رئیس ستاد مرکزی اجرایی انتخابات نظام پزشکی از سوی وزیر، بهترین ادعا برای اهمیت سازمان نظام پزشکی در نزد دست اندرکاران وزارت بهداشت است. در همین حال، تعیین ۴ نفر از ۷ عضو هیئت نظارت مرکزی انتخابات نظام پزشکی، از افراد دولتی و نامزد شدن برخی مدیران دولت نشان می‌دهد که ورود چهره‌های نزدیک به جریان وزارت بهداشت به این سازمان صنفی، اهمیت زیادی برای دولتی‌ها داشت. بطوریکه یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده، این موضوع را مورد اشاره قرار داده است. آن‌طور که دکتر عبدالرسول صداقت عنوان می‌کند؛ فشار از وزارتخانه باعث رد صلاحیت او شده است.

هشدارهای جامعه پزشکی

در روزهای قبل از برگزاری انتخابات نظام پزشکی، برخی چهره‌های پزشکی که وابستگی به مجموعه وزارت بهداشت ندارند، نسبت به «شبه‌دولتی» شدن سازمان نظام پزشکی هشدار داده و عنوان می‌کردند که نباید اجازه بدهیم چهره‌های سیاسی وارد این سازمان شوند. زیرا، در آن صورت نمی‌توان انتظار داشت که سازمان صنفی پزشکان بتواند مدافع حقوق جامعه پزشکی در مقابل وزارت بهداشت باشد.

دکتر منوچهر نظری عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، صدور حکم رئیس کل سازمان نظام پزشکی از سوی رئیس جمهوری را زیر سئوال می‌برد و می‌گوید: این قبیل تصمیمات باعث شده به نوعی دولت در چیدمان نیروها و سیاست‌های کلی این سازمان صنفی دخالت کند و اجازه ندهد این سازمان حتی در چارچوب قانون مجلس، از اختیاراتی که دارد، برخوردار شود. در نتیجه، وقتی جامعه پزشکی خروجی از سازمان صنفی خود نمی‌بیند، انگیزه کمتری برای مشارکت در انتخابات خواهد داشت.

فاجعه‌ای به نام ابطال انتخابات الکترونیکی

قبل از برگزاری انتخابات ۳۰ تیر، مدیران وزارت بهداشت اصرار داشتند که با آرای الکترونیکی، میزان مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات افزایش یافته و باعث خواهد شد این دوره از انتخابات با استقبال بیشتری از سوی جامعه پزشکی همراه شود. اما، در کمتر از ۳ ساعت از شروع انتخابات، به یکباره موضوع اختلال در آرای الکترونیکی رای‌دهندگان پیش آمد و در نهایت با صدور اطلاعیه‌ای از سوی وزارت بهداشت، این روند رای‌گیری ملغی اعلام شد.

به دنبال آن اظهارنظر مسئولان برگزاری انتخابات نظام پزشکی در نوع خود جالب بود، از جمله توضیحات دکتر پیرحسین کولیوند دبیر هیئت نظارت بر ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، که عنوان داشت؛ انتخابات الکترونیک به دلیل اشکالاتی که در رمزنگاری به وجود آمد، به خاطر صیانت از آرای جامعه پزشکی لغو و آرای آن نیز باطل شد.

درخواست برای حضور در پای صندوق‌های رای

بعد از ملغی شدن این شیوه رای‌گیری در انتخابات نظام پزشکی، به یکباره شاهد موجی از توصیه‌ها و درخواست‌های مسئولان وزارت بهداشت در فضای مجازی بودیم که از جامعه پزشکی می‌خواستند پای صندوق‌های رای بیایند و این در حالی بود که قبل از آن، مزیت‌های زیادی برای انتخابات الکترونیکی را عنوان می‌کردند.

برای اینکه مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات افزایش یابد، موضوع ابطال آرای الکترونیکی نیز مطرح شد، بطوریکه دکتر سید محمود تارا رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، عنوان داشت که نتایج انتخابات نظام پزشکی بر اساس آراء حضوری در صندوق‌های رای شمارش خواهد شد.

وی با اشاره به ملغی شدن انتخابات الکترونیکی، تأکید کرد؛ از همکارانی که از طریق سامانه پیامکی، کد دریافت کردند و یا موفق به دادن رای از طریق الکترونیک شدند با توجه به ملغی شدن آراء الکترونیک، درخواست می‌کنیم به شعب اخذ رای مراجعه و به صورت حضوری رای خود را به صندوق بیندازند.

کارنامه مردودی انتخابات نظام پزشکی

در حالی که انتظار می‌رفت، این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی از حساسیت بیشتری برخوردار باشد، اما به نظر می‌رسد که ضعف‌های نظارتی و اجرایی در مسیر روند برگزاری انتخابات، کارنامه قبولی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. قرار گرفتن چهره‌های مشهور جامعه پزشکی نزدیک به جریان دولت در سر لیست گروه‌های انتخاباتی، ملغی شدن انتخابات الکترونیکی و برخی ردصلاحیت‌های بدونتوجیه، نشان از ضعف‌های آشکار این دوره از انتخابات دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha