شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 218708

اختلالات جنسی در زنان بسیار پیچیده بوده و درمان صحیح نیازمند تشخیص صحیح است. این اختلالات دارای انواع مختلف است، ولی می‌تواند دارای دو منشا عضوی یا ارگانیک و روحی روانی یا سایکوژنیک باشد. البته ما نباید هر اختلالی را در زنان به مسائل روحی - روانی نسبت دهیم، گرچه مشکلات روانی به عنوان منشا اختلالات جنسی در زنان خیلی پررنگ‌تر از مردان است.

مهم‌ترین اختلالات جنسی در خانم‌ها

سلامت نیوز-*دکتر محمدرضا صفری‌نژاد: اختلالات جنسی در زنان بسیار پیچیده بوده و درمان صحیح نیازمند تشخیص صحیح است. این اختلالات دارای انواع مختلف است، ولی می‌تواند دارای دو منشا عضوی یا ارگانیک و روحی روانی یا سایکوژنیک باشد. البته ما نباید هر اختلالی را در زنان به مسائل روحی - روانی نسبت دهیم، گرچه مشکلات روانی به عنوان منشا اختلالات جنسی در زنان خیلی پررنگ‌تر از مردان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، به دنبال پیشرفت شگرف رسانه‌ها، دو موضوع بسیار مهم مطرح است: نقش روابط جنسی در خانواده‌ها پررنگ‌تر شده و با به هم خوردن نرم‌ها (اصول پذیرفته شده به عنوان موارد طبیعی) انتظارات طرفین از همدیگر متفاوت‌تر شده است. در هر حال جامعه پزشکی باید بتواند این نیازها را در مسیر صحیح هدایت کرده و وجود احتمالی هر مشکلی را برطرف کند. در این بین اگر پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که اختلال جنسی در زنان منشا روحی - روانی ندارد، بلکه از یک مشکل عضوی سرچشمه گرفته است، باید دنبال چهار علت اصلی باشیم.

ـ منشا عروقی

ـ منشا سیستم عصبی

ـ منشا هورمونی

ـ منشا آناتومیک

از نظر آناتومی دستگاه تناسلی زنان از پنج قسمت مجزا تشکیل شده که شامل دو عدد لب‌های کوچک، دو عدد لب‌های بزرگ، کلیتوریس، مجرای ادرار و واژن یا مهبل است و اختلال آناتومیک در هر یک از اجزا می‌تواند سبب کاهش اعتماد به نفس و اختلال جنسی شود. مثلا بزرگ شدن کلیتوریس ضمن ایجاد درد هنگام نزدیکی به علت ایجاد ظاهر نامناسب در دستگاه تناسلی سبب فشار روحی و روانی نیز می‌شود در صورتی که این مشکل براحتی با جراحی قابل اصلاح است.

اختلالات آناتومیک ممکن است مادرزادی باشد؛ یعنی دختری با آن متولد شود یا در ابتدا مشکلی وجود نداشته باشد و بعدها اختلالات آناتومیک ایجاد شود. متخصصان علت بزرگ شدن کلیتوریس را هورمونی، غیرهورمونی، بزرگی کاذب و نامعلوم می‌دانند که می‌تواند مادرزادی بوده یا ناشی از مصرف هورمون‌های مختلف، تزریق تستوسترون در ورزشکاران، مصرف داروهای چربی‌سوز و لاغرکننده، بیماری تخمدان‌های پلی‌کیستیک و ترشح هورمون‌های مردانه توسط غده آدرنال یا حتی سرطان تخمدان یا غده فوق کلیه باشد.

باید بدانید کلیتوریس چون عضو بسیار حساسی است، گاهی در مواردی که بزرگ می‌شود لمس و تماس با آن دردناک شده طوری که خانم مبتلا به آن دچار کاهش میل جنسی هنگام نزدیکی می‌شود. حتی گاهی بزرگی کلیتوریس خیلی زیاد بوده و ظاهری مردانه به خود می‌گیرد که برای بیمار از نظر روانی خیلی آزاردهنده است. این مشکل با نوعی جراحی به نام کلیتوروپلاستی قابل درمان است و بسته به نوع، شدت و علت بزرگی کلیتوریس از روش‌های جراحی پلاستیک مختلفی برای کاهش اندازه کلیتوریس استفاده می‌شود.

*جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha