هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی در حالی در محل پردیس شمالی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد که از حدود ساعت هشت صبح تعدادی از اعضای سازمان نظام پزشکی پشت درهای سالن‌های محل اخذ رأی منتظر بودند.

تبعات اخلال در رأی‌گیری انتخابات نظام پزشکی بررسی شود

سلامت نیوز:پنج سال بعد از برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی که منجر به رأی آوردن علیرضا زالی و رفتار پرحاشیه محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اجتناب از امضای حکم تنفیذ فرد منتخب شد، روز گذشته بار دیگر پزشکان پای صندوق‌های رأی رفتند تا هفتمین رئیس سازمان نظام پزشکی را انتخاب کنند.

به گزارش سلامت نیوز،آرمان نوشت: انتخابات سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان غیردولتی در ایران پس از کانون وکلا همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است. انتخابات این دوره نیز گرچه حاشیه‌های کمتری داشت، اما رأی‌گیری الکترونیک باعث شد مشکلات جدی به وجود بیاید. ظهر روز گذشته بود که به دلیل برخی مشکلات فنی رای‌گیری الکترونیکی متوقف شد، اما رای‌گیری دستی این انتخابات تا ساعات پایانی جمعه ادامه یافت. مسئولان اجرایی از شرکت بی‌سابقه پزشکان در این انتخابات خبر می‌دهند. قرار است نام رئیس جدید از میان ۱۷۹نامزد این انتخابات تعیین ‌شود.

هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی در حالی در محل پردیس شمالی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد که از حدود ساعت هشت صبح تعدادی از اعضای سازمان نظام پزشکی پشت درهای سالن‌های محل اخذ رأی منتظر بودند. سایر حوزه‌های انتخابیه در شهرستان‌ها نیز رای‌گیری از گروه‌های مختلف پزشکی را در دستور کار خود قرار دادند. تعداد کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده در این دوره از انتخابات، پنج‌هزار و 176نفر بود، اما تعدادی از آنها انصراف دادند. 250‌هزار نفر از اعضای سازمان نظام پزشکی در این دوره حق رأی دارند و می‌توانند از میان شش گروه پزشکان، دندانپزشکان، ماماها، داروسازان، متخصصان علوم آزمایشگاهی و لیسانسیه‌های پروانه‌دار، منتخبان خود را تعیین کنند. هیات‌مدیره‌های شهرستان‌ها تشکیل و شورای مرکزی نظام پزشکی را ایجاد می‌کنند و پس از انجام مراحل مربوط به انتخاب رئیس‌کل، تلاش بر آن است که در روز اول شهریور و همزمان با روز پزشک، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی به صورت رسمی معرفی شود و در مراسمی حکم خود را دریافت کند. این در حالی است که در دوره‌های گذشته هشت تا 12‌درصد از جامعه پزشکی در این انتخابات شرکت می‌کردند. چندی پیش نیز حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، با تاکید بر اینکه انتخابات نظام پزشکی سیاسی نیست، اظهار کرد: «این انتخابات صنفی است و اغلب گروه‌ها و افرادی که برای کاندیدا شدن مشارکت کرده‌اند نیز به این موضوع باور دارند.»

در انتخابات کمبود وجود نداشت

صبح روز گذشته روند رای‌گیری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی آغاز شد. این دوره از انتخابات قرار بود در 200حوزه انتخابیه و به دو صورت الکترونیکی و حضوری انجام شود، اما به دنبال لغو رای‌گیری الکترونیکی در انتخابات نظام پزشکی، سیدمحمود تارا، رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، تاکید کرد که نتایج انتخابات تنها براساس شمارش آرای رای‌گیری حضوری است. همچنین ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، ضمن توضیح علت لغو رای‌دهی الکترونیکی، گفت: «تمهیدات کافی در 200شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده تا کمبودی به لحاظ تعرفه، تعداد صندوق و نیروی اجرایی نباشد و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.»

نظام پزشکی عهده‌دار روابط پزشک و بیمار است

علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان نظام پزشکی در آینده را حفظ انتظام حوزه پزشکی دانست و افزود: «سازمان نظام پزشکی اساسا عهده‌دار تنظیم روابط صحیح میان پزشک و بیمار بوده و همچنین حافظ منافع پزشکان و بیماران است، انتظام امور پزشکی را برعهده دارد و باید بسیاری از برنامه‌ها را تنظیم کند. بر همین اساس، طبق قانون، شورای‌عالی نظام پزشکی حکم قوه مقننه را در حوزه پزشکی پیدا می‌کند و رأی شورای‌عالی نظام پزشکی برای دستگاه‌های مربوطه در قسمت اجرا و بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و افراد شاغل در این حرفه ناقض است.»

تضمین امنیت آرای پزشکان

با توجه به اینکه هیات‌های اجرایی و نظارت از کاندیداها خواست که در محدوده صندوق‌های اخذ رأی حضور نداشته باشند، اما این مساله اجتناب‌ناپذیر بود، به نحوی که محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در این زمینه نامه‌ای خطاب به رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی نوشت. همچنین سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: «بالاترین تمهیدات امنیتی برای صیانت از آرای پزشکان در هفتمین دوره از این انتخابات، صورت گرفته است.» ایرج حریرچی سطح امنیت این دوره از انتخابات نظام پزشکی و همچنین رای‌دهی الکترونیکی را بسیار بالا خواند و گفت: «سازمان پدافند غیرعامل و سایر سازمان‌ها در تامین امنیت انتخابات مشارکت کرده‌اند و بالاترین تمهیدات امنیتی اتخاذ شده است.» پیرحسین کولیوند، دبیر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز تاکید کرد: «روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، تخلفات احتمالی را به صورت مکتوب و مستند به هیات نظارت شهرستان‌ها ارسال کنند.» رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی استان تهران با بیان اینکه ملغی شدن رأی‌گیری الکترونیک از طریق پیامک به جامعه پزشکی اطلاع‌رسانی شده است، گفت:‌ «ابطال انتخابات موضوعیت ندارد و ما تا پایان زمان مشخص‌شده برای اخذ رأی موظف به انجام کار خود هستیم.» علی جعفریان با بیان اینکه ما مجری و ناظر انتخابات الکترونیک نیستیم، افزود: «وزارت بهداشت از ساعت 14 روز گذشته اعلام کرد رأی‌گیری الکترونیکی ملغی و به اعضای جامعه پزشکی پیامکی در این باره ارسال شده است.» همچنین مسئول ستاد ائتلاف سپید اصلاح‌طلبان جامعه پزشکی ایران با اشاره به اختلال در سامانه الکترونیکی رای‌گیری نظام پزشکی گفت: «به عنوان ائتلاف سفید از مسئولان اجرایی درخواست کرده بودیم که در تهران و شهرهای بزرگ بیش از یک حوزه رای‌گیری وجود داشته باشد.» علی تاجرنیا افزود: «انتخابات امسال نسبت به سال‌های گذشته با مشارکت بیشتری همراه بود.»

خدشه‌ وارده به جامعه پزشکی باید زدوده شود!

رئیس مجمع خیران سلامت، با اشاره به برگزاری انتخابات نظام پزشکی گفت: امیدوارم با انتخاب احسن، افرادی انتخاب شوند که مدافع حقوق بیماران و حقوق صنفی جامعه پزشکی باشند و بتوانند خدشه‌ای که به چهره جامعه پزشکی وارد شده را بزدایند. حسینعلی شهریاری، با بیان اینکه ابتدا اعلام شده بود انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیک هم برگزار می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کردند می‌توانند به صورت الکترونیک در انتخابات شرکت کنند که با ابراز تاسف انتخابات به صورت الکترونیک ملغی شد. او درباره حضور لیست‌های متفاوت و ائتلاف در این انتخابات گفت: همان‌طور که در انتخابات‌های دیگر همچون ریاست‌جمهوری، چهره‌ها و گروه‌های مختلفی شرکت می‌کنند جامعه پزشکی نیز جدا از کل جامعه نیست و در این انتخابات افراد به کسانی رأی می‌دهند که به تفکر آنها نزدیک‌ترند. او درباره ملغی شدن انتخابات الکترونیک که باعث ابطال انتخابات می‌شود، تاکید کرد: درباره ابطال انتخابات نظری ندارم، اگر ما که جامعه فرهیخته‌ای هستیم چنین توقع غیرمعقولی داشته باشیم، از دیگر افراد جامعه چه انتظاری می‌توان داشت

تبعات اخلال در رأی‌گیری بررسی شود!

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره روند برگزاری انتخابات به «آرمان» می‌گوید:‌ برگزاری انتخابات نظام پزشکی با مشارکت مناسبی همراه بوده است. پزشکان سرنوشت شغلی خود و سلامت جامعه را در گرو این انتخابات در تشکل صنفی می‌دانند. احمد حمزه می‌افزاید: براساس ارزیابی‌های موجود، مشارکت مناسب بوده است. این در حالی است که در روند رأی‌گیری الکترونیک اخلال ایجاد شده و رأی‌گیری به شکل حضوری انجام شده است. حال باید تبعات بروز چنین مشکل ناگهانی در روند رأی‌گیری مورد بررسی قرار گیرد. به گفته او، اگر به دلیل مشکل پیش‌آمده اغلب همکاران (پزشکان) توانایی مشارکت را نداشته باشند، طبیعتا باید تدابیر جدید برای اخذ رأی اتخاذ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha