شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 218765

دکترسید رضا مظلوم نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری: انتقاد ما این است که بیمارستان محیط آموزشی است و نه متولی آموزش، لذا نمی تواند فضایی برای آموزش باشد بلکه باید به کمک آموزش بیاید.

چرا باید به پرستاری۵۰ سال قبل بازگردیم؟

سلامت نیوز: دکترسید رضا مظلوم نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری: انتقاد ما این است که بیمارستان محیط آموزشی است و نه متولی آموزش، لذا نمی تواند فضایی برای آموزش باشد بلکه باید به کمک آموزش بیاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر؛ محمدمیرزا بیگی معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری با طرح این سوال که چرا در موضوع بالینی آن ارزشی که باید به دانشجویان پرستاری داده شود، اعمال نمی شود گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم کار بزرگی در حوزه پرستاری در کشور ایجاد شود باید در وزارت بهداشت جایگاهی داشته باشیم.

او افزود: بین آموزش و بالین فاصله زیادی وجود دارد، دانشجویان پرستاری ما از سرویسی که در بیمارستان ها دریافت می کنند هم به لحاظ جایگاه و نیز هم به لحاظ آموزش و غیره راضی نیستند؛ در حال حاضر ما با کمبود نیرو روبرو هستیم.

میرزا بیگی با اشاره به آخرین آئین نامه پرستاری گفت: براساس آئین نامه اصفهان که مورد وثوق همه اعضا بوده، قرار شده است تا از مسیر کنکور و تنها زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی دانشجوی پرستاری جذب کنیم، این حرکتی است به سوی تخصصی شدن این رشته، این پرستاران زیر نظر اساتیدی آموزش می بینند که در آن بیمارستان فعال اند.

معاون وزیر بهداشت در امور پرستاری افزود: تا پیش از این، دانشجویان پرستاری با استادی از دانشگاهشان به بیمارستان می رفتند و زیر نظر او آموزش می دیدند که به دلیل عدم رابطه استخدامی استاد دانشگاه با بیمارستان مربوطه، کیفیت آموزش آن طور که مورد انتظار بود، تحصیل نمی شد.

میرزا بیگی با بیان اینکه سابقه آموزش آکادمیک پرستاری به 100 سال باز می گردد و نه به 50 سال گفت: ما در کشور کمبود پرستار داریم، اشکال از ماست که آئین نامه ها را معطل اقدامات خود گذاشته ایم.

او با اشاره به جذب 10 هزار پرستار تنها در مدت 48 ساعت افزود: ما پیش از این 43 هزار و 500 پرستار جذب کردیم که قرارداد این 10 هزار نیرو نیز مانند همان 43 هزار نفر خواهد بود به این معنا که این افراد استخدام دولتی نمی شوند.

او افزود: ما برای این 10 هزار نفر نامه زده ایم که هنوز از هیچ جایی از جمله سازمان نظام پرستاری فردی که جویای کار باشد معرفی نشده و ما وعده می دهیم که این افراد را 48 ساعته به کار می گیریم.

مظلوم نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به آئین نامه ای در سال 94 گفت: آئین نامه سال 94 متولی آموزش را از دانشگاه به بیمارستان ها تغییر داد، سوال جامعه پرستاری در آن زمان این بود که چرا باید به 50 سال قبل بازگردیم؟

او افزود: این آئین نامه موجب می شد تا پذیرش پرستار از مجاری بجز کنکور صورت بگیرد که نتیجه ای جز سقوط جایگاه پرستاری نداشت.

 او با طرح سوالی دیگر گفت: زمانی که ما کمبود پرستار داریم و آموزش هم در بیمارستانی خاص صورت می گیرد پس از دوره آموزشی این پرستاران قرار است در کجا مشغول به کار شوند؟ آیا منحصرا در بیمارستانی که آموزش دیده اند می توانند کار کنند یا در جای دیگری هم امکان کار و فعالیتشان ممکن است؟

مظلوم با بیان اینکه پرستاری علم است و خواستگاه آن نیز دانشگاه است گفت: دانشجویان پرستاری برای دریافت مدرک کارشناسی خود باید 130 واحد پاس کنند که از این تعداد 40 واحد را باید در بیمارستان پشت سر بگذارند.

نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به انقاد نظام پرستاری به آخرین آئین نامه تصویب شده در مورد آموزش پرستاران گفت: انتقاد ما این است که بیمارستان محیط آموزشی است و نه متولی آموزش، لذا نمی تواند فضایی برای آموزش باشد بلکه باید به کمک آموزش بیاید.

او افزود: آئین نامه اصفهان مربوط به جبران کمبود پرستار در کشور است، ما در حال حاضر پرستار شاغل در بیمارستان کم داریم، ما کمبود مجوز استخدامی در کشور داریم، کمبود پرستار آماده به کار هم دیگر مشکل جامعه پرستاری است، ما شواهدی داریم که پرستاران آماده به کار نسبت به نیاز واقعی کشور، زیاد هم داریم اما بودجه بندی به کارگیری آنها در کل کشور به درستی انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha