سرانجام پس از مدت‌ها آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی، روز گذشته برگزار شد اما برخلاف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روند برگزاری این انتخابات صنفی با اشکالات جدی همراه شد.

چرا سامانه الکترونیکی انتخابات نظام پزشکی از قبل تست نشده بود؟

سلامت نیوز: سرانجام پس از مدت‌ها آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی، روز گذشته برگزار شد اما برخلاف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روند برگزاری این انتخابات صنفی با اشکالات جدی همراه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، اگرچه از ماه‌ها قبل، برای برگزاری الكترونیكی انتخابات نظام پزشكی تلاش‌های بسیاری شده بود و دكتر قاضی‌زاده هاشمی نیز به جامعه پزشكی اطمینان داده بود كه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات نظام پزشكی به‌صورت الكترونیك توسط وزارت بهداشت درنظر گرفته شده، اما با توجه به اختلالات گسترده در زمان رای‌گیری، انتخابات الكترونیك ملغی شد.

رای‌گیری انتخابات نظام پزشكی دیروز از ساعت 8صبح در 200حوزه به‌صورت حضوری و همچنین از طریق اینترنتی نیز شروع شد ولی در همان دقایق اولیه، نشانی اینترنتی رای‌گیری entekhabat.behdasht.gov.ir با اختلال در دسترسی مواجه شد. بسیاری از افرادی كه از طریق سامانه پیامكی 2000190موفق به دریافت كد 12رقمی شده بودند، نتوانستند رأی خود را به‌صورت الكترونیكی ثبت كنند.

از سوی دیگر، با وجود وعده مسئولان وزارت بهداشت برای تصحیح اشكال‌گیری اینترنتی، اختلال در این سامانه تا ساعت 14دیروز كماكان برقرار بود و به همین دلیل ستاد برگزاری انتخابات در اطلاعیه‌ای از لغو رای‌گیری الكترونیكی خبر داد. همچنین به‌دلیل آنكه انتخابات فقط به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، زمان رأی‌گیری نیز تا ساعت 22شب تمدید شد.

    زمان معرفی رئیس سازمان نظام پزشكی

محمد آقاجانی، رئیس ستاد مركزی اجرایی انتخابات نظام پزشكی: با تلاش همكاران ان‌شاءالله فردا نتایج قطعی انتخابات اعلام خواهد شد و با اعلام نتایج، هیأت‌مدیره‌های شهرستان‌ها تشكیل خواهد شد. سپس هیأت مدیره شهرستان‌ها شورای مركزی نظام پزشكی را تشكیل می‌دهند تا در نهایت این شورا در تاریخ اول شهریور‌ماه مصادف با روز پزشك رئیس‌كل سازمان نظام پزشكی را اعلام كنند. امیدواریم این انتخابات گام بلندی برای سلامت مردم باشد و به پیشبرد اهداف طرح تحول نظام سلامت كمك كند.

    امكان تست گسترده سامانه وجود نداشت!

درباره اتفاقات دیروز و اختلال در برگزاری انتخابات با سیدمحمود تارا، رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت‌وگوی كوتاهی انجام دادیم كه در ادامه می‌خوانید:

    اختلال در انتخابات دقیقا از چه زمانی آغار شد؟

ما سعی داشتیم كه امنیت را بالا ببریم و با مشورت مشاورانی كه در این زمینه داشتیم از سیستم‌های رمزنگاری خیلی پیشرفته استفاده كردیم كه همه تست‌ها را گذرانده بود، اما به هر حال برخی از مشكلات از ساعت 5صبح دیروز در قسمت رمز سامانه رمزنگاری رخ داد كه اگر می‌خواستیم این رمزها را دوباره اصلاح كنیم حدود 5 تا 7ساعت طول می‌كشید؛ ضمن اینكه اگر رمز‌ها را اصلاح نمی‌كردیم بزرگ‌ترین خطر این بود كه نتیجه آرا مخدوش می‌شد. ما این موضوع را گزارش كردیم و هیأت نظارت اجرایی تصمیم گرفت برای اینكه شبهه‌ای در فرایند انتخابات پیش نیاید كل فرایند الكترونیك لغو شود.

    چگونه تمهیدات لازم درباره این موضوع پیش‌بینی نشده بود؟

واقعیت این است كه ما شركت‌های باتجربه‌ای در این زمینه نداریم و كلا انتخاباتی هم به‌صورت الكترونیكی در كشور برگزار نشده كه تجربیاتی در این زمینه وجود داشته باشد و با وجود اینكه سعی كردیم از شركت‌های قوی و مشاوران خوب بهره بگیریم اما خوب این احتمالات هیچ وقت دور از انتظار نیست.

    چه تعداد قبل از اختلال، شركت كرده بودند؟

چون عملا سامانه مدت زمان زیاد بالا نبود، تعداد شركت‌كنندگان رأی‌گیری الكترونیك، قابل توجه نیست.

    ضمانتی برای آرایی كه الكترونیكی انجام شده، وجود دارد؟

انتخابات الكترونیك، ابطال شده و به افرادی كه آرای الكترونیك داده بودند و یا كسانی‌كه فقط كد گرفته ‌بودند اعلام شد كه مجددا برای رأی دادن به صورت حضوری به شعب مراجعه كنند.

    چرا قبل از انتخابات، این دستگاه‌ها تست نشده بود؟

شما وقتی داده‌های انتخابات را نهایی می‌كنید، اینطور نیست كه بتوانید رمزها را از قبل داشته باشید. اما به دلایل شب‌انتخاباتی مانند انصراف برخی كاندیداها و تغییر برخی حوزه‌ها، عملا در شرایط فعلی امكان چنین قضیه‌ای خیلی وجود نداشت. در واقع رمز نگاری بلافاصله قبل از انتخابات انجام شد. ما از ماه‌های گذشته همه تلاشمان این بود كه بتوانیم امكان تست قبل از انتخابات را فراهم كنیم، اما مشكل این بود كه با وجود مشاوره‌هایی كه از سازمان‌های مختلف گرفته بودیم، در بازه زمانی كه تا انتخابات مانده بود، امكان تست‌های بسیار گسترده‌ای كه بتواند تمام موارد را پیش‌بینی كند، وجود نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha