پزشکان می‌گویند ملغی شدن انتخابات الکترونیکی و برخی رد صلاحیت‌های بدون توجیه، نشان از ضعف‌های آشکار این دوره از انتخابات دارد و کارنامه قابل قبولی را نمی‌توان برای برگزار‌کنندگان آن در نظر گرفت.

اعتراض سفیدپوشان به نحوه برگزاری انتخابات نظام پزشکی

سلامت نیوز:هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور روز گذشته در حالی با اعلام نفرات برگزیده به کار خود پایان داد که جامعه پزشکی معتقد است این دوره از انتخابات بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی از سوی وزارت بهداشت در ضعیف‌ترین شکل ممکن برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: در حالی که انتظار می‌رفت این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی با مشارکت زیاد جامعه پزشکی همراه باشد اما اختلال سامانه الکترونیکی ثبت رأی در بزرگ‌ترین انتخابات صنفی کشور را با ناکامی مواجه کرد. ناکامی  که بنا به تأیید رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی قابل پیش‌بینی بود و بسترهای لازم برای اخذ آرا به روش الکترونیکی فراهم نشد از طرفی خبر ابطال آرای الکترونیک چند ساعت بعد از رأی گیری، موج نومیدی و نگرانی را در جامعه پزشکی کشور دامن زد. در این میان بیشتر گروه‌های پزشکی در مصاحبه با رسانه‌های رسمی و در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سلامت انتخابات نارضایتی خود را اعلام کردند و اعتراض‌شان بیشتر متوجه ضعف‌های نظارتی و اجرایی در مسیر روند برگزاری انتخابات بود.

پزشکان می‌گویند ملغی شدن انتخابات الکترونیکی و برخی رد صلاحیت‌های بدون توجیه، نشان از ضعف‌های آشکار این دوره از انتخابات دارد و کارنامه قابل قبولی را نمی‌توان برای برگزار‌کنندگان آن در نظر گرفت.
بر اساس گزارش‌های هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی رأی‌گیری حضوری در 200 شعبه اخذ رأی در سراسر استان‌ها بدون هرگونه تخلف و بی‌نظمی برگزار شد اما آنچه از سوی رسانه‌های رسمی و غیررسمی شنیده می‌شود، انتقاد از بی‌تدبیری برگزار‌کنندگان بزرگ‌ترین انتخابات صنفی کشور بود که به سبب فراهم نساختن بستر‌های لازم برای انتخابات الکترونیکی دو ساعت بعد از رأی‌گیری نرم افزار سامانه پیامکی هک شد. بعد از ملغی شدن رأی‌گیری الکترونیکی در انتخابات نظام پزشکی به یکباره موجی از توصیه‌ها و درخواست‌ها از سوی هیأت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات نظام پزشکی مبنی بر شرکت حضوری در پای صندوق‌های رأی در رسانه‌های رسمی بازتاب پیدا کرد از جمله توضیحات دکتر پیرحسین کولیوند دبیر هیأت نظارت بر ستاد اجرایی هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی بود که عنوان داشت؛ انتخابات الکترونیک به دلیل اشکالاتی که در رمزنگاری به وجود آمد، به خاطر صیانت از آرای جامعه پزشکی لغو و آرای آن نیز باطل شد.


اسامی منتخبان تهران اعلام شد


رئیس هیأت اجرایی انتخابات نظام پزشکی گفت: انتخابات نظام پزشکی با افزایش مشارکت 26 درصدی پزشکان به پایان رسید و اسامی منتخبان تمام شهرها از جمله تهران مشخص شد. محمد آقاجانی افزود: در این انتخابات در مجموع 53 هزار و 834 نفر شرکت کردند و در تهران نیز هفت هزار و 607 نفر رأی خود را به صندوق انداختند. وی گفت: در تهران به ترتیب ایرج فاضل، محمدرضا ظفرقندی، علی اصغری پیوندی، علی فتاحی بافقی، مصطفی معین، رحمت‌الله حافظی، علیرضا سلیمی، شاهرخ خوش سیرت، علی دباغ، سید تقی نوربخش، کوروش شمیمی نوری، محمد حسین بدخش، بابک زمانی، لعبت گرانپایه، ایرج خسرونیا، میثم رضایی، احمد شجاعی، محمد کاظمی آشتیانی، ابوالفضل افشارفرد وامیر سوادکوهی به‌عنوان اعضای هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ انتخاب شدند.

وی گفت: منتخبان تهران به ترتیب ایرج فاضل 2218، محمدرضا ظفرقندی 1217، علی اصغری پیوندی 1152، علی فتاحی بافقی 1114، مصطفی معین 1075، رحمت‌الله حافظی 1022، علیرضا سلیمی 1019، شاهرخ خوش سیرت 849، علی دباغ 811، سید تقی نوربخش 796، کوروش شمیمی نوری 788، محمد حسین بدخش 769، بابک زمانی 672، لعبت گرانپایه 646، ایرج خسرونیا 578، میثم رضایی 545، احمد شجاعی 545، محمد کاظمی آشتیانی 537، ابوالفضل افشارفرد 522 و امیر سوادکوهی 493 رأی به دست آوردند. همچنین در گروه های پزشکی شش گانه دکتر فرزین سرکارات و علی یزدانی از گروه دندانپزشکان، محمد وجگانی از گروه علوم آزمایشگاهی، مجید حسن قمی از گروه لیسانسیه های پروانه دار و ناهید خداکرمی از گروه مامایی جزو نفراتی هستند که به اعضای هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی راه یافتند.

این اظهارنظر مسئولان وزارت بهداشت که پیش از آن بارها درباره مزیت انتخابات تلفیقی به شکل حضوری و الکترونیکی سخن گفته بودند و اصرار داشتند که با آرای الکترونیکی میزان مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات افزایش پیدا می‌کند با واکنش رأی دهندگان و برخی از کاندیداها مواجه شد آنها در شکایتی خواستار ورود هر چه سریع‌تر دادستان به این موضوع به جهت صیانت از آرا شدند. اما با وجود این رئیس هیأت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که«هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی در صحت و سلامت کامل برگزار شده است و نتایج اولیه انتخابات بزودی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.»


رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا آرای الکترونیکی به دلیل عدم صیانت از آرا ملغی شد؟ گفت: متأسفانه بسترهای لازم برای اخذ آرا به روش الکترونیکی فراهم نشد متأسفانه در سیستم رمزگذاری و رمزگشایی اختلالاتی به وجود آمد و نرم افزار سامانه هک شد، ولی طبق پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات به روش دستی برای حدود ۲۰۰ حوزه انتخابیه از این روش نیز در برگزاری انتخابات استفاده شد؛ ضمن اینکه اعضای هیأت نظارت و هیأت اجرایی تعرفه‌ها را معادل تعداد رأی‌دهندگان آماده کردند.
محمد حسین قربانی افزود: بسرعت پس از اعلام این خبر، فضا برای برگزاری انتخابات به شکل دستی و سنتی فراهم و انتخابات در کمال آرامش برگزار شد، تنها با توجه به قول‌هایی مبنی بر برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی بسیاری از پزشکان واجد شرایط رأی دادن نتوانستند دراین دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی شرکت کنند که باز از تمامی این افراد عذرخواهی می‌کنم.

نگرانی از درست خوانده نشدن آرای الکترونیکی


دکتر علی جعفریان رئیس هیأت اجرایی تهران هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن اعلام نتایج شمارش آرا درباره ملغی شدن ابطال آرای الکترونیکی گفت: ما قبول داریم هفتمین دوره انتخابات با حواشی زیادی روبه رو شد و مشکل عدم برگزاری الکترونیکی حواشی بسیار زیادی تولید کرد. رأی دادن الکترونیک در کشور ما به این معنا وجود نداشت و سازو کار آن پیچیده است .تلاش زیادی کردیم که انتخابات الکترونیکی انجام شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
وی گفت: بیشترین نگرانی ما این بود که آرایی که ثبت می‌شود خوانده نشوند. او درباره اینکه مرجع رسیدگی به اعتراض پزشکان کجاست، گفت: هیأت نظارت کل موافق ابطال آرا و توقف فرایند رأی‌گیری نبود اما هر کسی می‌تواند به قوه قضائیه شکایت کند اما اینکه قوه قضائیه ورود می‌کند یا خیر بحث دیگری است اما موضوع نظام پزشکی قانون مصوب مجلس دارد و در شورای عالی نظام پزشکی این بحث پیش‌بینی شده است. یعنی اگر کسی در تهران به شمارش آرا اعتراض دارد در هیأت نظارت اعتراضش را ثبت می‌کند اما اگر مسیر دیگری برای شکایت دارند ما مسئولیتی نداریم و قوه قضائیه طبق قانون عمل می‌کند.
وی گفت: همه ما دوست داشتیم انتخابات الکترونیکی برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد تا افراد بیشتری شرکت کنند اما گرفتن رأی حضوری عین روال سال‌های گذشته بود. یعنی هیچ محدودیتی برای شرکت در رأی‌گیری اتفاق نیفتاد.


جعفریان در پاسخ به سؤال خبرنگارما که گفته می‌شود اعضای هیأت نظارت و اجرایی همه از تیم دولت هستند، گفت: هیأت اجرایی ضابطه دارد و در تهران مجری انتخابات رئیس سازمان نظام پزشکی تهران است که چون کاندیدا بود بنابراین باید از بین سه عضو رؤسای دانشگاه‌های تهران رئیس اجرایی انتخاب می‌شد و چون رئیس دانشگاه شهید بهشتی خودشان کاندیدا بودند با صحبتی که شد قرار شد دانشگاه تهران مجری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha