دو نهاد سازمان ملل اعلام کردند با وجود اینکه امنیت غذایی در بخش‌هایی از سوریه به دلیل وضعیت امنیتی بهتر و افزایش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه نسبت به سال قبل بهبود یافته اما وضعیت کلی هنوز هم بسیار بدتر از دوران پیش از جنگ است.

فائو: 6.9 میلیون سوری همچنان از داشتن وعده غذایی بعدی مطمئن نیستند

سلامت نیوز:دو نهاد سازمان ملل اعلام کردند با وجود اینکه امنیت غذایی در بخش‌هایی از سوریه به دلیل وضعیت امنیتی بهتر و افزایش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه نسبت به سال قبل بهبود یافته اما وضعیت کلی هنوز هم بسیار بدتر از دوران پیش از جنگ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، جدیدترین «مأموریت ارزیابی امنیتی غذایی و محصولات کشاورزی» که توسط فائو و برنامه جهانی غذا انجام شده، مجموع تولید گندم در سوریه را 1.8 میلیون تن – 12 درصد بیشتر از سال گذشته که کمترین میزان تولید را داشت – برآورده کرده است. این میزان تولید هنوز هم 50 درصد کمتر از میانگین 10 ساله پیش از آغاز جنگ است.

در این گزارش مشترک برآورد شده که در حدود 6.9 میلیون سوری هنوز هم از ناامنی غذایی رنج می‌برند و 5.6 میلیون نفر دیگر نیز در صورت عدم دسترسی ماهانه به کمک‌های غذایی ممکن است دچار ناامنی غذایی شوند.

آدام یائو، نماینده موقت فائو در سوریه، می‌گوید: «برای برخی خانواده‌های سوری کورسوی کوچکی در تاریکی وجود دارد. علی‌رغم چالش‌های عظیم، کشاورزی به تأمین غذای کشور ادامه می‌دهد. با بهبود وضعیت امنیتی، انتظار می‌رود کشاورزان بیشتری به زمین‌هایشان دسترسی داشته و دوباره در آنها کشت کنند. اکنون زمان آن فرا رسیده که حمایتمان را افزایش دهیم زیرا کشاورزی بیش از هر زمان دیگری برای معیشت بسیاری از سوری‌ها اهمیت یافته است.»

جاکوب کرن، نماینده برنامه جهانی غذا در سوریه، نیز گفت: «بهبود اندک در دسترسی سوری‌ها به غذا امیدوار کننده بوده اما هنوز هم سطح نیازها بالا است. برای تأمین غذای خانواده‌هایی که تحت تأثیر بحران قرار دارند کارهای بیشتری باید انجام بگیرد. برنامه جهانی غذا و فائو با یکدیگر همکاری می‌کنند تا امنیت غذایی را تبدیل به واقعیت زندگی مردم سوریه سازند.»

دسترسی سازمان‌های بشردوستانه به برخی مناطق تحت محاصره نسبت به سال قبل بهتر شده است. با این حال، در دیرالزور، که ارسال کمک و غذا از طریق هوایی ادامه دارد، و نیز در الرقه، شهری که وضعیت به دلیل تداوم جنگ بحرانی است، هنوز هم دسترسی به سختی انجام می‌گیرد. مغازه‌ها در رقه ویران شده و هزینه سبد غذایی استاندارد بین ماه‌های مه و ژوئن سال جاری 42 درصد افزایش داشته است.

بارش بیشتر در حوضه آبریز رود فرات به معنای جریان آب بیشتر و سطح آب بالاتر در بسیاری از مخازن کشور است. تولید گندم و جو در سال 2017 به دلیل بارش‌های بیشتر و بهبود دسترسی به زمین‌های کشاورزی در برخی مناطق، اندکی افزایش داشته است. مهمترین موانع هنوز هم هزینه بالا و کمبود دسترسی به اقلامی به مانند بذر و کود و نیز تخریب زیرساخت‌های آبیاری و انبار است.

به گزارش فائو، وضعیت چرای دام‌ها نیز به دلیل افزایش بارش که منجر به کاهش فشار بر بهای بالای علوفه شده، بهتر شده است. اندازه گله‌ها اگرچه بسیار کوچک مانده اما به ثبات رسیده است. مهمترین موانع پیش رو نیز قیمت بالای علوفه، پوشش ناکافی خدمات دامپزشکی و نیز ناامنی است که دسترسی به چراگاه‌ها در برخی مناطق کشور را با مشکل مواجه ساخته است.

بهبود تدریجی امنیت و نیز بازگشایی برخی مسیرهای تدارکاتی کلیدی منجر به بهبود اندک تجارت و فعالیت بازارهای شهری در چندین منطقه کشور شده است. در بخش‌های شرقی حلب، جایی که تمام زیرساخت‌ها و بازارها به شدت تخریب شده‌اند، بازسازی با سرعت بسیار پایین آغاز گشته. قیمت‌ مواد غذایی در سراسر کشور به استثنای فرمانداری‌های دیرالزور، الحسکه و نیز حومه دمشق هنوز هم نزدیک به بالاترین حد خود قرار دارد.

تیم مشترک فائو و برنامه جهانی غذای در ماه مه سال جاری از سوریه دیدار کرد. اطلاعات منابع رسمی درباره تولید محصولات و امنیت غذایی با مشاهدات مستقیم میدانی و نیز اطلاعات جمع‌آوری شده از مصاحبه‌ها با کشاورزان، آسیابانان، تجار، دامداران، خانواده‌های آواره، بازگشته‌ها و دیگر مردمان در مناطق روستایی و شهری مقایسه و تطبیق داده شده است. تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات سوابق بارندگی و داده‌های حاصل از پیمایش‌های «ابزار تحلیل و نقشه‌برداری آسیب‌پذیری» متحرک سازمان تجارت جهانی، نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

شایان ذکر است که بازدید مشترک فائو و برنامه جهانی غذا چهارمین مأموریت از این نوع بود که از زمان آغاز جنگ در این کشور انجام گرفته است. در تمام این مأموریت‌ها یک ارزیابی بی‌طرفانه و متوازن از وضعیت کشاورزی و امنیت غذایی سوریه انجام گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha