بررسی جزییات نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ نشان می‌دهد یک‌پنجم از واحدهای مسکونی ایران بین ۵۰ تا ۷۵ متر مربع مساحت دارند. سهم واحدهای مسکونی بالاتر از ۵۰۰ متر مربع تنها ۳۲ هزار ۸۹۶ واحد است.

ایرانی‌ها در خانه‌های چند متری زندگی می‌کنند؟

سلامت نیوز: بررسی جزییات نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ نشان می‌دهد یک‌پنجم از واحدهای مسکونی ایران بین ۵۰ تا ۷۵ متر مربع مساحت دارند. سهم واحدهای مسکونی بالاتر از ۵۰۰ متر مربع تنها ۳۲ هزار ۸۹۶ واحد است.

به گزارش سلامت نیوز، خبرآنلاین نوشت: «بخش مهمی از واحدهای مسکونی ساخته شده در ایران کوچک محسوب می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۳۰درصد از واحدهای مسکونی در ایران کمتر از ۷۵متر مساحت دارند. در این میان سهم واحدهای مسکونی ۵۰ تا ۷۵متری از کل واحدهای مسکونی ۲۱.۷درصد و سهم واحدهای مسکونی کمتر از ۵۰متر اندکی بیش از ۹درصد است. کوچک شدن بعد خانوار از یک سو و بالا بودن قیمت خرید مسکن از سوی دیگر، رونق «کوچک ها» در بازار مسکن را رقم زده است.

نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ نشان می‌دهد در مجموع ۲۲ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۳ واحد مسکونی در ایران وجود دارد. شمار واحدهای مسکونی کمتر از ۷۵ متر مساحت در کل کشور به این ترتیب به ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۴۲۱ واحد مسکونی می‌رسد. تعداد واحدهای مسکونی که بین ۵۰ تا ۷۵ متر مساحت دارند به ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۷۱۱ واحد می‌رسد.

اگر مبنای محاسبه واحدهای مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر باشد، سهم واحدهایی که متراژ آنها کمتر از هشتاد متر است، از کل واحدهای مسکونی موجود در کشور، به اندکی بیش از ۴۰ درصد می‌رسد. شمار واحدهایی که بین ۷۶ تا ۸۰ متر مربع هستند، ۲ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۰۰ واحد اعلام شده است. سهم واحدهای مسکونی که متراژ آنها ۸۱ تا ۱۰۰ متر است ۲۵.۲ درصد و سهم واحدهایی که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مساحت دارند ۲۳.۳ درصد اعلام شده است.

پانصد متری‌ها

طبق اعلام مرکز آمار ایران سهم واحدهای مسکونی که بالاتر از ۵۰۰ متر مربع مساحت دارند، کمترین میزان در بین متراژها را داراست. بر این اساس در سرشماری سال ۱۳۹۵ تنها ۳۲ هزار ۸۹۶ واحد مسکونی با مساحت بالاتر از ۵۰۰ متر در کشور شناسایی شده‌اند که رقمی بسیار اندک، در حدود ۰.۱ درصد از واحدهای مسکونی ایران را تشکیل می‌دهد. باید توجه داشت مرکز آمار ایران اعلام کرده است در جریان سرشماری نفوس و مسکن ۹۹ هزار و ۴۶۵ نفر متراژ محل سکونت خود را اعلام نکرده‌اند.

چه تعداد ایرانی آپارتمان‌نشین هستند؟

هر چند شمار آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ، خصوصا تهران طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و گرانی زمین، ساخت آپارتمان‌های بلندمرتبه را توجیه‌پذیر کرده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان کسانی که در «خانه» زندگی می‌کنند، اکثریت جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

مرکز آمار ایران برای توضیح این سهم از عبارت «آپارتمان» و «غیر آپارتمان» بهره برده است اما در ادبیات رایج و متداول، مردم به واحدهای غیر آپارتمانی، «ویلایی» می‌گویند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۱۳۵ واحد آپارتمانی در کشور وجود دارد که سهم آن ۳۹.۹ درصد از کل واحدهای مسکونی کشور است.

به این ترتیب شمار واحدهای غیر آپارتمانی ۱۳ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۵۰ واحد برآورد شده است. سهم غیر آپارتمانی‌ها یا ویلایی‌ها از کل واحدهای کشور به ۶۰.۷ درصد می‌رسد.

توزیع واحدهای ‌مسكونی معمولی برحسب نوع اسكلت‌ نیز نشان می‌دهد كه ۳۰.۹ درصد این واحدهای مسکونی دارای اسكلت فلزی، ۲۶.۴ درصد دارای اسكلت بتون‌آرمه و ۴۲.۵ درصد سایر بوده است.

بیشترین سهم مصالح به کار رفته در واحدهای مسکونی که اسکلت آنها فلزی یا بتون‌آرمه نیست، مربوط به آجر و آهن یا سنگ و آهن با ۲۵.۶ درصد است. شمار این واحدهای مسکونی به ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۸۷۹ واحد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha