دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 218997

در مورد تشخیص بیماری قبل از بارداری هم باید بگویم حتی اگر با سونوگرافی‌های دوران بارداری تشخیص دهیم جنین به کلاب فوت مبتلا شده است باز هم نمی‌توان اقدام درمانی خاصی انجام داد.

آلودگی هوا عامل بروز «پاچنبری»!

سلامت نیوز-*دکتر مسعود شایسته آذر: در مورد تشخیص بیماری قبل از بارداری هم باید بگویم حتی اگر با سونوگرافی‌های دوران بارداری تشخیص دهیم جنین به کلاب فوت مبتلا شده است باز هم نمی‌توان اقدام درمانی خاصی انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان روزنامه ایران نوشته است: فرزند برادرم با عارضه «پاچنبری» به دنیا آمده است. پزشک معالج، عوامل ژنتیکی را عامل بروز این نقیصه معرفی کرده است. لطفاً مرا راهنمایی کنید، با وجود اینکه ما تاکنون چنین موردی در اقوام نداشته‌ایم آیا ممکن است من نیز این ژن را داشته باشم و فرزندم با بیماری پاچنبری به‌دنیا بیاید؟ آیا می‌توان در دوران بارداری و با سونوگرافی از این بیماری مطلع شد و آن را درمان کرد؟

پاسخ:
عارضه پاچنبری یا «کلاب فوت» یکی از بدشکلی‌های شایع مادرزادی است. در این عارضه پای نوزاد به داخل می‌چرخد و کف پاها به داخل یا رو به بالا قرار می‌گیرد.
عوامل مختلفی در بروز این مشکل نقش دارد که ژنتیک یکی از آنها است. آلودگی هوا عامل مهم دیگری است که سلامت پای جنین را تهدید می‌کند و زنان باردار باید این عامل را جدی بگیرند.در مورد تشخیص بیماری قبل از بارداری هم باید بگویم حتی اگر با سونوگرافی‌های دوران بارداری تشخیص دهیم جنین به کلاب فوت مبتلا شده است باز هم نمی‌توان اقدام درمانی خاصی انجام داد.
درمان این بیماری بلافاصله پس از به دنیا آمدن نوزاد آغاز می‌شود تا بتوان بهترین پاسخ را از درمان گرفت.
در اغلب موارد می‌توان با درمان‌های غیرجراحی مانند کشش و گچ گرفتن پای بیمار، این بدشکلی را اصلاح کرد به طوری که پای کودک کاملاً صاف شود و بتواند مانند کودکان سالم زندگی طبیعی داشته باشد.

* رئیس انجمن جراحان ارتوپد شاخه مازندران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha