استفاده بیش از 3 ساعت بدون هدف از اینترنت اعتیاد محسوب می شود که این پایش ترسیم واقعی از مصرف اینترنت را فراهم می کند.اما پس از این پایش باید دید که این نوع مصرف به اصلاح نیاز دارد یا خیر.

رژیم مصرف رسانه ای فرزندانتان را تنظیم کنید!

سلامت نیوز:استفاده بیش از 3 ساعت بدون هدف از اینترنت اعتیاد محسوب می شود که این پایش ترسیم واقعی از مصرف اینترنت را فراهم می کند.اما پس از این پایش باید دید که این نوع مصرف به اصلاح نیاز دارد یا خیر.

به گزارش سلامت نیوز، برنامه " هشتك گفت و گو " با موضوع (رژیم مصرف رسانه ای) با حضور خانم دكتر دانشور ، رئیس گروه تفكر دفتر تألیف كتب درسی و خانم دكتر وصالی ، روانشناس اجتماعی و كارشناس سواد رسانه روانه آنتن شد.


هشتک گفت و گو : برای اولویت بندی میان اطلاعات مضر و مطلوب چه باید کرد ؟ برای استفاده از رسانه ها چگونه برنامه ریزی کنیم؟
وصالی : برنامه ریزی در خصوص استفاده از رسانه ها بسیار بدیهی و ضروری است.باید برای خود زمان بندی مشخص و الگوی درستی داشته باشیم.
پیشنهاد می شود از زمان های پرت برای استفاده از فضای مجازی استفاده کنید.زمان های پرت موقعی است که شما نمی توانید به کارهای دیگرکه نیازمند تمرکز زیاد هستند بپردازید.به عنوان مثال زمان هایی که در اتوبوس ، مترو و ... منتظر هستید می توانید پیام های عمومی را مطالعه کنید.اما برخی از پیام ها که از گروه های علمی استفاده می شوند باید زمان مشخص اختصاص دهیم.


سواد رسانه ای توصیه می کند برای استفاده از رسانه ها زمانی را مشخص کنید به نحوی که الگوی مصرف رسانه ای شما برای اطرافیانتان قابل لمس باشد.به عنوان مثال اگر یک ساعت از شب را به فضای مجازی اختصاص دهیم دوستان ما نیز به مرور زمان با این رژیم سازگاری می یابند.
توجه داشته باشید فضای مجازی امکانی است که همواره در دسترس ما قرار دارد و الزامی وجود ندارد که از این ابزار دائما استفاده کنیم بلکه هر زمان که نیاز داشتیم باید بهره ببریم.اگر نوع مصرف رسانه ای ما مشخص باشد اطرافیان ما خود را با آن تطبیق می دهند و انتظارات غیرقابل پیش بینی از ما ندارد.


هشتک گفت و گو: چه باید ها و نباید هایی در مصرف اینترنت و رسانه ها وجود دارد و چگونه می توان این هنجار را پیاده کرد؟

دکتر دانشور : بحش اول سلامت است. زمانی که سر بر روی گوشی خم می شود وزن سر و فشار وارده به گردن سه برابر  حالت عادی می شود.همین طور استفاده طولانی مدت از رایانه های شخصی و لپ تاپ سلامت جسمی افراد را به خطر می اندازد  و ممکن در آینده با نسلی مواجه باشیم که با نواقصی در ستون فقراتشان مواجه هستند.بنابراین باید آموزش هایی به فرزندان در این خصوص داده شود.


بخش دوم مربوط به پایش مصرف رسانه فرزندانمان به همراه خود او است.به عنوان مثال در کتاب سواد رسانه ای جدولی به دانش آموزان داده می شود که آنها باید در طول یک هفته ، میزان مصرف روزانه خود از رسانه ها را تعیین کنند.به عنوان مثال استفاده از ماهواره ، رایانه به صورت آفلاین ، رایانه متصل به اینترنت و موبایل ، مطالعه کتاب های غیر درسی ، نشریات ، بازی های ویدئویی و ... پایش شده و در نهایت در پایان هفته جمع می شود و نتیجه به کلاس آورده می شود ، با دیگر همکلاسی ها مقایسه شده و  راجع به آن صحبت می شود و در خصوص نقاط ضعف و قوت آن با یکدیگر بحث می کنند.
انتظار می رود والدین با فرزندان خود این کار را انجام دهند و آگاه باشند با چه هدفی این کار صورت می گیرد.
استفاده بیش از 3 ساعت بدون هدف از اینترنت اعتیاد محسوب می شود که این پایش ترسیم واقعی از مصرف اینترنت را فراهم می کند.اما پس از این پایش باید دید که این نوع مصرف به اصلاح نیاز دارد یا خیر.


بخش سوم در رژیم مصرف بحث فرهنگی است که آنچه که مصرف می شود چه تاثیری بر باورها  ، ارزش ها و سبک زندگی دارد.تمام رسانه ها باورهایی با خود به همراه دارند طبیعتا فرد استفاده کننده به خصوص کودکان آسیب پذیرند که نقش والدین بسیار پر رنگ تر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha