سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه داروهای تولید داخل از استانداردهای بین المللی برخوردار هستند،گفت: نمی توان از داروی برند خارجی با وجود داروی تولید داخل استفاده کرد.

تولید داروی بیماران تالاسمی طبق استانداردهای بین‌المللی

سلامت نیوز:سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه داروهای تولید داخل از استانداردهای بین المللی برخوردار هستند،گفت: نمی توان از داروی برند خارجی با وجود داروی تولید داخل استفاده کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،احمدهمتی ، درخصوص قطع داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی از زیرمجموعه حمایت های بیمه ای، گفت: دارو در همه نقاط دنیا از جمله ایران که از نظرپزشکی و دارویی جزء کشورهای فرامنطقه ای بوده، از موضوعات مهم دربخش بهداشت و درمان است؛ بنابراین داروهای تولید داخل برای اینکه وارد بازار مصرف شود باید مراحل پیچیده ای را طی کند که ممکن است حتی ده ها سال آزمایشات و تحقیقات مورد نیاز به طول انجامد.

نماینده مردم سمنان درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه آزمایشات دارویی درمراحل اولیه برنمونه های جانوری و نمونه های بزرگتر انجام می شود، افزود: طیف آزمایشات پس ازتولید دارو وسیع ترشده و درنهایت پس ازتایید نهایی به بازار مصرف می رسد، بنابراین این مراحل باید برای تمامی داروهای تولیدی طی شده و درتمامی کشورهای دنیا نیز آزمایشات نهایی در تائید دارو جزو استانداردهای بین المللی است.

وی با بیان اینکه هیچ دارویی پس ازتولید بدون طی مراحل آزمایشگاهی وارد بازار مصرف نمی شود، تصریح کرد: بنابراین اگر دارویی ازمهرتائید برای بازار مصرف برخوردار است، به طورحتم مراحل آزمایشگاهی را با نظارت های کافی طی کرده است؛ از این رو با وجود داروی تولید داخل استاندارد هیچ ضرورتی برای مصرف نوع خارجی آن وجود ندارد؛ زیرا استفاده از داروی خارجی با وجود نوع داخلی آن به هیچ عنوان با سیاست های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

همتی با تاکید براینکه واردات دارو در طی 4 سال اخیربه شدت کاهش پیدا کرده است،گفت: بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران در حال حاضر درداخل کشور تولید می شود، بنابراین لزومی به استفاده از داروی خارجی با وجودنوع مشابه داخلی وجود ندارد، البته همانطورکه تاکید شد برای ورود دارو به بازار مصرف باید مراحل مختلفی را گذارند؛ بنابراین بدون درنظرگرفتن این مراحل آزمایشگاهی نمی توان هیچ دارویی برخلاف استانداردهای جهانی وارد بازار مصرف کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه هیچ دارویی خارج از تائیدهای علمی در اختیار بیماران قرار گیرد، افزود: نمی توان گفت داروهای داخلی ازاستانداردهای قابل قبول برخوردارنیستند و درمقابل داروهای خارجی دارای برند ویژه به طورحتم دارای استاندارد هستند.

 رییس انجمن تالاسمی در واکنش به قطع پوشش بیمه‌ای داروهای حیاتی بیماران تالاسمی گفت: بیش از ۶۰ درصد بیماران تالاسمی سال‌هاست از داروهای وارداتی استفاده می‌کنند و چرخش یکباره آنها به سمت داروی تولید داخل مشکلات روحی، روانی، جسمی بسیاری را برای بیمار ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha