عضو کمیته علمی کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار، گفت: با آموزش بیمار و خود مراقبتی می‌توان تا ۵۰ درصد از میزان بستری و مصرف دارو کم کرد.

کاهش ۵۰ درصدی آمار بستری با آموزش بیمار

سلامت نیوز:عضو کمیته علمی کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار، گفت: با آموزش بیمار و خود مراقبتی می‌توان تا ۵۰ درصد از میزان بستری و مصرف دارو کم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر فاطمه رخشانی در کنگره ملی خود مراقبتی و آموزش بیمار که در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است، اظهارداشت: از جمعیتی که در دنیا زندگی می‌کنند بخشی آن سالم بوده و بخشی ممکن است دچار بیماری شوند و افراد بسته به نوع بیماریشان به صورت سرپایی درمان شده و یا نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

وی افزود: بخشی از این بیماران نیز ممکن است تا آخر عمر مجبور باشند با بیماریشان همراه شوند به طور مثال دیابت و برخی از بیماری‌های قلبی و عروقی سالها فرد را درگیر ساخته و بیمار مجبور است سال‌های متمادی از دارو استفاده کند.

عضو کمیته علمی کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار گفت: در بیماری‌های مزمن بیمار باید به درمان و مراقبت از خودش توجه ویژه داشته باشد به طورمثال آگاهی داشته که چرا بیمار شده و چه کاری انجام دهد بیماریش عود نکند. داروها را چگونه مصرف کند و چه اقداماتی انجام دهد تا عوارض کمتری او را تهدید کند.

رخشانی اضافه کرد: همه پرسنل بهداشت و درمان اعم از به‌ورز تا فوق تخصص لازم است آموزش به بیمار را فرا گیرند تا بتوانند اقدامات مؤثر و مطلوب‌تری را برای بیمار انجام دهند و حتی افرادی که برای چکاب مراجعه می‌کنند را از این منظر مورد توجه قرار دهند.

وی در پاسخ به اینکه آموزش به بیمار چه میزان در موفقیت‌های درمانی مؤثر است، گفت: مطالعات در این زمینه در کشور ما خیلی دقیق نیست ولی تحقیقات کشورهای دیگر نشان می‌دهد آموزش به بیمار باعث شده ۵۰ درصد بستری در بیمارستان کاهش و مصرف دارو نیز به نصف برسد.

استاد آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر بتوانیم با آموزش اقداماتی انجام دهیم تا افراد سبک زندگی سالم داشته باشند می‌توانیم تا ۷۵ درصد از برخی بیماری‌ها جلوگیری کنیم. ِ

رخشانی گفت: مصرف نکردن به موقع دارو عوارض زیادی برای بیمار دیابتی دارد و عدم توجه به این مسائل ممکن است سبب آسیب به کلیه بیمار و افزایش آمار دیالیز شود که همه این موارد مؤید ضرورت آموزش به بیمار است.

رخشانی تصریح کرد: بخشی از افزایش آمار سکته‌های قلبی و مغزی در جامعه به دلیل نبود آموزش به افراد و نداشتن سواد سلامت است که این موضوع باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نحوه برقراری ارتباط کارکنان بهداشتی با مراجعین در کشور مورد غفلت قرار گرفته و باید برنامه‌ریزی و سیاست گذاری لازم در این زمینه انجام شود.

عضو کمیته علمی کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار ادامه داد: همچنین سیستم آموزشی پزشکی در این زمینه نیاز به تغییر دارد چرا که در سیستم کنونی فقط نحوه درمان به پزشک آموزش داده می‌شود و در آموزش به بیمار خلاء داریم و هیچ آموزش تئوری و عملی پزشکان در این زمینه فرا نمی‌گیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha