تهران نیازمند توجه به بعد انسان‌محوری شهر همزمان با تردد زیاد شهری شهروندان آن است

افزایش تردد پیاده‌ها، کاهش تردد خودرو‌ها

سلامت نیوز: توسعه معابر عمومی برای تردد شهروندان پیاده و گسترش حمل‌ونقل عمومی باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری باشد. تهران، شهری احاطه‌شده با بزرگراه‌های عریض و طویل است. این بزرگراه‌ها در اغلب موارد پر از خودروهای‌شخصی‌ و ترافیکند. هدف از ایجاد بزرگراه تسهیل و سرعت بخشیدن به رفت و آمد شهری است، اما بزرگراه‌های شهر تهران خود معضل مهمی برای این شهر شده‌اند و بیشتر ترافیک‌های سنگین شهری را نه در سطح شهر بلکه در این بزرگراه‌ها می‌‌توان مشاهده کرد.

به گزارش سلامت نیوز، محمد علیخانی، منتخب مردم تهران برای حضور در شورای پنجم در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به رویکرد انسان‌محور شورای پنجم می‌گوید: «تهران نیازمند توجه به بعد انسان‌محوری شهر همزمان با تردد زیاد شهری شهروندان آن است. توسعه معابر، پل‌ها و بزرگراه‌ها اثر قابل‌توجه و مطلوبی را در کاهش بار ترافیکی و معضلات تردد شهری نداشته است. باید تعداد سفرهای غیرضروری درون‌شهری را کاهش داد و یکی از مهم‌ترین اقدامات توجه بیشتر به توسعه دولت الکترونیک است تا مراجعات حضوری مردم به مراکز دولتی کاهش یابد.»

مهم‌ترین علل برتری سواره‌محوری بر پیاده‌محوری در شهر تهران چیست؟

در تهران جای توجه به توسعه معابر باید بر بحث انسان‌محوری در شهر توجه کرد. تاکنون شهرداری همواره از طریق آزمون و خطا طرح‌های مدیریتی خود را در شهر پیاده‌سازی کرده و هیچ‌گاه از تجارب کشورهای دیگر و سیاست‌هایی که قبلا آزمایش و کارآیی آنها به اثبات رسیده استفاده نکرده است. بنابراین باید از این‌گونه سیاست‌ها بهره ببریم تا مشکلات کنونی در شهر تهران بار دیگر تکرار نشوند. تکرار خطاها سبب حل نشدن مشکلات و معضلات شهری می‌شوند. در دوره مدیریت 12‌ساله قالیباف و دو‌ساله احمدی‌نژاد اقدامات بسیاری انجام شده اما با وجود تمام اقدامات صورت گرفته به ویژه در بحث ایجاد معابر،پل وتونل مشکل ترافیک تهران نه تنها حل نشده باقی مانده بلکه بیشتر هم شده است. با گسترش این معابر در واقع فضایی را ایجاد کرده و آن را گسترش داده‌ایم و شهروندان را تشویق به استفاده از این فضاها، امکانات تردد و حمل‌و نقل شهری کرده‌ایم.

تمام هزینه‌های ساخت معابر شهرداری را به نتیجه مطلوب نرسانده، مشکلات شهری را حل نشده باقی گذاشته و ترافیک شهر را نیز روزبه‌روز افزایش داده، به علاوه شهروندانی را که مالک خودرو شخصی نبودند تشویق به خرید خودرو کرده‌ است. رویکرد شورای پنجم روی آوردن به سیاست‌هایی با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر است. یکی از مهم‌ترین این سیاست‌ها کاهش تعداد سفرهای درون‌شهری است. در ابتدا باید سیاست‌ها را برمبنای کاهش سفر و تقاضای آن استوار کرد و همچنین با استفاده از تکنولوژی روز سعی در کاهش تعداد سفرها داشته باشیم تا اگر بنا به انجام سفرهای درون‌شهری است آن سفر از طریق حمل‌و‌نقل عمومی انجام شود. استفاده از حمل‌ونقل عمومی امکان جابه‌جایی مسافران را در میزان و تعداد زیاد فراهم می‌کند. هزینه‌هایی که صرف گسترش معابر در شهر تهران شده اگر به سمت تقویت حمل و نقل عمومی می‌رفت، امروز قطعا از نظر ترافیک مشکلاتمان بسیار کمتر بود. تاکنون تاکید بر بحث خودرومحوری در شهر بوده است، در حالی که هزینه‌ها در بخش خودرو محوری بسیار بیشتر از انسان محوری است. برای مثال پل صدر و نظایر این سازه‌ها هزینه‌های بسیار سنگینی را بر دوش شهرداری قرار داده‌اند، در حالی که بازدهی آنها در حل مشکلات ترافیک بسیار پایین و اندک بوده است.

برنامه‌های شورا برای بهبود وضعیت ترافیکی کنونی تهران و توجه به انسان محوری چیست؟

نمایندگان منتخب قبل از تشکیل جلسات رسمی شورا کار خود را شروع کرده‌اند. آنها بر اساس اطلاعات تجربی و همچنین اطلاعات به‌دست‌آمده پس از انتخاب شورای پنجم، گزارش اولیه‌ای از مشکلات و اقدامات پیش رو تهیه کرده‌اند. گزارش اصلی شورا در این زمینه به بعد از تحویل و استقرار شورای پنجم موکول شده است. اما رویکرد شورای پنجم رویکرد اهمیت به انسان‌محوری در شهر است. شورا تلاش دارد با توجه به منابع محدود شهرداری به حل مشکلات کنونی شهر بپردازد. منبع مالی شهرداری نه تنها محدود است بلکه هزینه‌ها و بدهی‌هایی نیز در حال حاضر به شهرداری تحمیل شده است که خود این هزینه‌ها بسیار محدودکننده است و دست مدیریت جدید شهرداری را می‌بندد. شورای پنجم به فکر تامین هزینه‌های خود از طریق تراکم‌فروشی در شهر نیست و بناست که سیاست‌های مالی شهرداری را تغییر دهد و به دنبال منابع درآمدی پایدار و بی‌هزینه برای شهر است.

بسیاری از مطالبات شهرداری از دولت به لحاظ رقابت‌های سیاسی موجود در این سازمان با دولت وصول نشده است. این‌گونه رقابت‌ها به شهرداری آسیب زده و باعث محروم ماندن مردم و شهرداری از منابع و مطالبات مالی آنها از دولت شده است. طبیعی است در محلی که اختلاف و رقابت بین دولت و شهرداری اتفاق بیفتد شهرداری در گرفتن مطالبات خود ناموفق است. دولت و شهرداری در همه ادوار ریاست‌جمهوری مانند دوره‌های نهم و دهم ریاست‌جمهوری نیز به دلیل رقابتی که با یکدیگر دارند و یکدیگر را به چشم رقیب می‌بینند دچار اختلافات مالی بوده‌اند. بناست در شورای پنجم مشکلات موجود در تعاملات بین دولت و شهرداری حل شود. شهردار آینده باید مقاصد سیاسی و قصد پرش از منصب شهرداری به مناصب بالاتر را نداشته باشد و تعاملات مناسبی با دولت برقرار کند تا بتواند بخشی از مطالبات شهرداری را از دولت وصول کند. درآمدهای پایداری نیز برای شهرداری طراحی می‌شود. شورا برای این تحقق این امر نیازمند وضع قوانین خاص یا رفع موانع قوانین موجود است. شورا به کمک مجلس و دولت در این زمینه نیاز دارد. در شورای پنجم از نظر کارشناسان زبده در هر زمینه‌ای استفاده می‌شود و همچنین سیاست‌های درستی در مدیریت شهری اتخاذ می‌شود که اشتباهات گذشته تکرار نشوند.

آیا بخش مهمی از درآمدهای پایدار شهری در آینده به بخش حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌یابد؟

بله. در سال‌های قبل نیز بخش زیادی از بودجه شهرداری به بخش حمل و نقل اختصاص یافته بود. منتها متاسفانه این اعتبارات در بخش‌هایی هزینه‌ شد که اولویت کافی را نداشته‌اند. هزینه در گسترش معابر شهری در صورتی که هنوز مشکل گسترش و تکمیل مترو در شهر وجود دارد اشتباه است. در حال حاضر ادعا می‌شود که خطوط مترو تهران تکمیل شده است و افتتاح خط هفت مترو را شاهد این ادعا می‌دانند در حالی که هفتاد‌درصد از هزینه‌های این خط مترو باقی مانده و تکمیل نشده است و برای تکمیل آن به صرف هزینه نیازمندیم. این خط امنیت‌ فنی لازم را برای تردد مسافران ندارد و بارها به این موضوع در اظهارنظراتمان اشاره کردیم. در واقع اگر فرض کنیم که این خط تکمیل نیز شده باشد مطالعات ساخت آن در سال‌های 53 و54 انجام شده و هفت خط مترو باید چند دهه قبل افتتاح می‌شدند. در واقع گسترش خطوط مترو نیاز دیروز شهر بوده و نیاز امروز تهران مسائل دیگری است. در حال حاضر حتی مطالعات برای گسترش خطوط جدید مترو نیز انجام نشده است و انجام این مطالعات دو، سه سال زمان می‌برد. بنابراین شورا علاوه بر تکمیل خطوط و افزایش واگن‌های مترو باید همزمان مطالعات جامع دیگری نیز در زمینه تکمیل خطوط مترو انجام دهد.

آیا شورا برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در زمینه حمل و نقل شهری برنامه دارد؟

قطعا این اتفاق می‌افتد. شورا از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این زمینه استقبال و مدیریت جدید شهرداری از ظرفیت‌های این سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند. به محض استقرار شورای جدید در شهریور گزارش کامل کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا به اطلاع مردم می‌رسد.

مهم‌ترین معضلات تردد شهروندان در زیرزمین را چه می‌دانید؟

ببینید بزرگ‌ترین معضل کنونی شهروندان ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات محیط‌زیستی مانند آلودگی خاک و آب است و با همه تلاش‌هایی که تاکنون در این زمینه‌ها صورت گرفته است نتیجه‌ مطلوب در قبال هزینه‌های انجام شده و منابع از دست‌رفته حاصل نشده است. طبیعی است که شهر محل زیست، رفاه و تفریح مردم است و متاسفانه اکنون به محل عبور خودرو تبدیل شده است و مردم نمی‌توانند از فضای شهر به صورت مطلوب استفاده کنند. در رویکرد شورای پنجم با سیاست انسان‌محوری تا حد امکان فضا را برای تردد مردم در داخل شهر و روی زمین فراهم کنیم تا مردم از فضاهای شهری بهتر استفاده کنند.

یکی از مسائل دیگر شهروندان کمبود پارکینگ در سطح شهر است. برخی کارشناسان معتقدند در صورت ایجاد پارکینگ‌های جدید مردم به استفاده از وسیله نقلیه‌شخصی تشویق و ترغیب می‌شوند، بنابراین احداث پارکینگ باید با مطالعه انجام شود. تامین پارکینگ برای شهروندان اقدامی ضروری است اما اولویت بر کاهش سفرهای غیرضروری درون‌شهری است. تردد خودروهای شخصی به قصد تفریح در سطح شهر موردی ندارد اما برای انجام کارهای بانکی و اداری با احتساب اینکه هر فرد دو یا سه بار به این مراکز مراجعه کند و تعداد شهروندان تهرانی ، روزانه چندین‌میلیون سفر غیرضروری در سطح شهر داریم. راه‌حل استفاده از تکنولوژی روز است. در برخی از کشورهای اروپایی بانک از افرادی که برای انجام کارهای بانکی خود مستقیما مراجعه می‌کنند هزینه بیشتری دریافت می‌کند و در مقابل افرادی را که به صورت اینترنتی کارهای بانکی خود را انجام می‌دهند از پرداخت این هزینه اضافی معاف می‌‌کند و این سیاست افراد را به عدم مراجعه مستقیم به بانک تشویق می‌کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha