معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مقرر شد تا این سازمان با انعقاد تفاهم نامه ای با انجمن ها و تشکل های مردم نهاد ، برنامه های درمان اعتیاد به الکل و توانمندسازی های مربوط به آن را بطورادغام یافته در برنامه های ترک اعتیاد مراکز درمان اقامتی و سرپایی بگنجاند.

ترک اعتیاد به الکل وارد برنامه های بهزیستی شد

سلامت نیوز: معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مقرر شد تا این سازمان با انعقاد تفاهم نامه ای با انجمن ها و تشکل های مردم نهاد ، برنامه های درمان اعتیاد به الکل و توانمندسازی های مربوط به آن را بطورادغام یافته در برنامه های ترک اعتیاد مراکز درمان اقامتی و سرپایی بگنجاند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محسن روشن پژوه روز چهارشنبه  افزود: نتایج پیمایش ملی اخیر شیوع شناسی اعتیاد نشان می دهد که شیوه مصرف الکل در هفته گذشته در جمعیت 14 تا 64 سال ، حدود 2.7 درصد بود به آن معنا که 2.7 درصد از جمعیت 14 تا 64 سال کشور در هفته گذشته (هنگام پیمایش) ، الکل مصرف کرده بودند و این رقم در ماه گذشته به چهار درصد می رسد. این ارقام به معنای اعتیاد همه این جمعیت به الکل نیست.


وی ادامه داد: مصرف الکل در مردان در مقایسه با زنان تفاوت معناداری دارد به آن معنا که درصد بالایی از مصرف کنندگان الکل به مردان اختصاص دارد.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: این اعداد و ارقام از خوداظهاری افراد به دست آمده و دقیقا نمی دانیم چه تعداد از این افراد الکلیسم هستند اما این آمار و همچنین اخبار گاه بگاهی مسمومیت های ناشی از مصرف الکل در برخی نقاط کشور، نشان می دهد که باید به موضوع پیشگیری و درمان الکل بطور جدی تری توجه کنیم.


روشن پژوه با اشاره به تشکیل کمیته ملی پیشگیری از اعتیاد به الکل در وزارت کشور ، افزود: در سند کنترل اعتیاد الکل ، درمان برعهده وزارت بهداشت و توانمندسازی برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است.
وی اضافه کرد: بنابراین برنامه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد به الکل در بهزیستی تدوین شده اما لازم است که درمان و بازتوانی اعتیاد به الکل بطور ادغام یافته درون بقیه نظام اعتیاد و کاهش آسیب، دیده شد.
وی تاکید کرد: آموزش های لازم درباره اعتیاد به الکل در اولویت برنامه ها قرار گرفته و راهنمای چگونگی بازتوانی افرادی که از مصرف نجات پیدا کرده اند، تدوین شده است.


معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور سال گذشته در اعلام نتایج پیمایش شیوع شناسی اعتیاد گفته بود که با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می رفت میزان مصرف الکل پایین تر باشد اما مصرف الکل در کشور بالاتر از انتظارات بود.
وی همچنین در این خصوص یاد آور شده بود که هرچند که بطورکلی مصرف الکل نسبت به متوسط جهانی در ایران پایین تر است.انتظار داشتیم مردم گزارش کمتری از مصرف الکل داشته باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha