رئیس پنجمین کنگره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار گفت: ۸۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر با رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است.

۸۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر با زندگی سالم قابل پیشگیری است

سلامت نیوز:رئیس پنجمین کنگره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار گفت: ۸۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر با رعایت سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، عبدالرحمان رستمیان در پنجمین کنگره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار که در بیمارستان امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، افزود: ما از پنج سال قبل به این فکر افتادیم که در جهت آموزش‌های لازم در زمینه خودمراقبتی به افراد جامعه همایش‌هایی را برگزار کنیم، به دلیل اینکه بسیاری از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند، دارای عوارض بیماری بودند و اگر اطلاعات کافی در خصوص بیماری‌ خودشان داشتند، می‌توانستند از بروز عوارض بیماری پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: باید به خودمراقبتی اولیه و ثانویه در جامعه توجه بیشتری بود و دراین خصوص نیز آموزش‌های لازم را به افراد بدهیم و به آنها کمک کنیم تا دچار ضایعه‌های بیماری نشوند. عوارض غیرواگیر بیماری‌ها سهم زیادی از بودجه کشور را مصرف می‌کند.

رئیس پنجمین کنگره ملی خودمراقبتی و آموزش بیمار افزود: خودمراقبتی به یکی از موضوعات مهم در دنیا تبدیل شده و بسیاری از کشورها به این امر توجه زیادی دارند، زیرا این موضوع می‌تواند به سیاستگذاران نظام سلامت در راستای برنامه‌ریزی برای بهبود سلامت مردم کمک زیادی کند.

رستمیان خاطرنشان کرد: ریشه سلامت، خودمراقبتی است و اگر به خودمراقبتی توجه نشود، نمی‌توان از عمل به اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت سخن گفت. زیرا می‌توان بسیاری از بیماری‌های ناشی از عدم رعایت سبک زندگی سالم را با خودمراقبتی پیشگیری و کنترل کرد.

وی گفت: ۸۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر با رعایت سبک زندگی سالم و برخورداری از اصول تغذیه مناسب، قابل پیشگیری است و ما باید کاری کنیم که بیمارانی که با عوارض به ما مراجعه می‌کنند نیز کاهش یابند و اگر کشوری می‌خواهد در نظام سلامت خود پیشرفت کند باید در این بخش سرمایه‌گذاری ویژه کند.

رستمیان ادامه داد: دوسوم معلولیت‌ها را می‌توان از طریق آموزش‌های لازم پیشگیری کرد. در دنیا بحث بر سر این است که هزینه‌های درمانی زیاد است، ما سیاستگذار هستیم و باید از تمام سازمان‌هایی مثل رسانه‌ها و آموزش و پرورش و... که می‌توانند در این راستا کمک کنند، استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: فرهنگستان‌ها از جمله سازمان‌هایی هستند که می‌توانند با تولید محتوای فارسی و مناسب نقش بسزایی در تحقق خودمراقبتی و آموزش به بیمار داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha