چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 219237

غذا و دارو با مصوبه این شورا گفت: درصورت اجرایی نکردن مصوبه شورای رقابت درباره تغییر در آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت، مجازات‌های بیشتری را اعمال خواهیم کرد.

داروخانه، وزارت بهداشت را به دادگاه می‌برد

سلامت نیوز: غذا و دارو با مصوبه این شورا گفت: درصورت اجرایی نکردن مصوبه شورای رقابت درباره تغییر در آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت، مجازات‌های بیشتری را اعمال خواهیم کرد.

به گزارش سلامت نیوز،ولی ملكی نماینده مشگین‌شهر به همشهری گفـت: شورای رقابت ضمن ملزم كردن وزارت بهداشت به اصلاح آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها و حذف 2قید جمعیتی و فاصله‌ای از شروط كسب مجوز، بالاترین مقام وزارت بهداشت را هم ۱۰۰میلیون تومان جریمه كرده و درصورت اجرایی نكردن این قانون، شورای رقابت مجازات‌های بیشتری ازجمله ارجاع به مقامات قضایی را پیش‌بینی كرده است.

وی افزود: شورای رقابت بر این باور است كه 2شرط فاصله و حدنصاب جمعیت برای تأسیس داروخانه، ضد‌رقابتی است و نوعی انحصار تلقی می‌شود.

به گزارش همشهری، چندی پیش شورای رقابت طبق نامه‌ای به وزیر بهداشت و درمان خواستار تصحیح 2ماده ۱۵ و ۱۶ آیین‌نامه داخلی وزارت بهداشت شد. در این دو ماده آمده كه باید به داروخانه‌ها با رعایت فاصله و حد نصاب جمعیتی مجوز تأسیس داده شود درصورتی كه این دو بند مخالف ماده۷ اصل۴۴ قانون اساسی است كه می‌گوید تشكیلاتی كه مجوز صادر می‌كند، نمی‌تواند به‌خاطر اشباع بازار، مانع صدور مجوز جدید شود.

    اعتراض سازمان غذا و دارو به مصوبه شورای رقابت

چندی پیش رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگوی ویژه خبری ورود شورای رقابت به حوزه داروخانه‌ها را غیرقانونی دانست و گفت: نمی‌توان به بهانه رفع انحصار، ضوابط كنترل تأسیس داروخانه‌ها را حذف كرد.

وی افزود: بدون اینكه بخواهیم درباره محتوای مصوبه شورای رقابت بحث كنیم، باید بگویم كه اساساً ورود شورای رقابت به حوزه سلامت قانونی نیست؛ نكته اساسی كه متأسفانه شورای رقابت از آن غفلت می‌كند.

    فارغ‌التحصیلان داروسازی پیگیر حق تأسیس داروخانه

آیین‌نامه سختگیرانه وزارت بهداشت برای تاسیس داروخانه‌ها در حالی با چالش‌هایی مواجه شده كه بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی بیكار هستند.

یكی از فارغ‌التحصیلان داروسازی كه مدتی در یكی از داروخانه‌های تهران مشغول به‌كار بوده، به خبرنگار همشهری می‌گوید: خیلی از كسانی كه هم‌دوره‌ای من بودند، الان بیكار هستند. من هم شانس آوردم كه توانستم كاری پیدا كنم.

وی آیین‌نامه سختگیرانه تاسیس داروخانه‌ها را یكی از مسائل پیش‌روی فارغ‌التحصیلان بیكار رشته داروسازی قلمداد كرده و می‌گوید: خیلی از همكلاسی‌های سابق من دوست دارند به شهر خودشان رفته و در آنجا برای مردم‌شان كار كنند اما عدم‌ارائه مجوز به بهانه اشباع بودن بازار باعث شده آنها نتوانند در شهر خودشان داروخانه تاسیس كنند.

    داروسازان مخالف تأسیس داروخانه‌های جدید

از سوی دیگر داروخانه‌داران و داروسازان مخالف این مصوبه شواری رقابت هستند و می‌گویند كه وزارت بهداشت نباید از موضع فعلی كوتاه بیاید.

رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان در این‌باره می‌گوید: داروخانه‌ها بیش از آنكه اقتصادی باشند مكانی علمی هستند و دولت باید تلاش كند كه داروخانه‌ها گرایش علمی خود را حفظ كنند كه یكی از راه‌های آن این است كه به اتحادیه صنفی داروسازان اختیارات بیشتری بدهند.

وی با اشاره به مصوبه شورای رقابت كه اعلام كرده برای تأسیس داروخانه نیازی به رعایت فاصله و حدنصاب جمعیتی نیست، گفت: ما روی یك نظم كه در تمام دنیا حاكم است حدنصاب یك داروخانه به ازای هر 6هزار را تعیین كرده‌ایم. اگر قاعده و قانون جدید، پیاده شود بُعد علمی داروخانه‌ها تضعیف می‌شود و در طولانی‌مدت به ضرر مردم و دولت است. وی افزود: در شهری مثل تهران كه ۶ میلیون نفر جمعیت دارد می‌بایست هزار داروخانه داشته باشیم كه این روند تغییر كرده است و براساس هر ۴۵۰۰نفر جمعیت، یك داروخانه درنظر گرفته شده كه ۱۵۰۰ داروخانه را شامل می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان افزود: باید قانونی گذاشته شود كه روزبه‌روز خدمات علمی در داروخانه‌ها بیشتر شود و مصرف بی‌رویه دارو كم شود.

    سیاست غلط در تربیت داروساز

حمید خیری، كارشناس حوزه دارو: رشته داروسازی در طول سال‌های گذشته همواره یكی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین رشته‌های دانشگاهی بوده است كه متأسفانه گسترش كمی دانشكده‌های داروسازی و افزایش كمی تعداد پذیرش دانشجو در آنها بدون توجه به نیازسنجی‌های كشور صورت گرفته است. ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته طی یك تا دودهه اخیر حدود سه برابر شده است، ولی برای آینده شغلی این فارغ‌التحصیلان، از نظام «راه بنداز، جا بنداز» استفاده شده است. این درحالی است كه منابع و هزینه‌های سنگینی برای آموزش این جوانان صورت گرفته و بیكاری آنها مصداق بارز اصراف (بازگرداندن)، بی‌برنامگی، عدم‌آینده‌نگری و خروج از ریل اقتصاد مقاومتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha