چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 219244

آخرین آمارها از ابتلای 40 درصد ایرانی‌ها به کبد چرب خبر می‌دهد و به گفته متخصصان، بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های حاد کبدی تا مدت‌ها از بیماری خود بی‌خبرند.

توصیه‌های غذایی برای کسانی که نگران کبدشان هستند

سلامت نیوز: آخرین آمارها از ابتلای 40 درصد ایرانی‌ها به کبد چرب خبر می‌دهد و به گفته متخصصان، بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های حاد کبدی تا مدت‌ها از بیماری خود بی‌خبرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، ژن‌ها، الگوهای تغذیه و سبک زندگی می‌توانند وضعیت سلامت کبد را تعیین کنند و بر طول عمر اثر بگذارند. به باور محققان، کسانی که سبک زندگی فعال‌تری دارند، از آزمایش‌های دوره‌ای پزشکی غافل نمی‌شوند و سفره‌شان را بر اساس توصیه‌هایی که در ادامه آورده‌ایم می‌چینند، کمتر به بیماری‌های کبدی دچار می‌شوند.


مفید: سوپ جو دوسر
برای اینکه کبدتان بهتر کار کند، سراغ خوراکی‌های فیبردار بروید. گندم، سبزیجات برگ‌سبز و جو دو سر که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی از داروخانه‌ها پیدا می‌شود، میزان زیادی فیبر را در خود جا داده‌اند و به همین دلیل نه‌تنها به کاهش چربی‌های انباشته در شکم کمک می‌کنند، بلکه کارکرد کبدتان را هم بهبود می‌دهند.


مضر: همبرگر
سیب‌زمینی سرخ‌کرده و همبرگر بدترین انتخاب برای کسانی است که به فکر سالم نگه‌ داشتن کبدشان هستند. غذاهای سرخ‌شده سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند و مصرف این چربی‌ها، کارکرد کبد را با اختلالی جدی روبه‌رو می‌کند.


مفید: کلم بروکلی
بروکلی بخارپز دورچین خوبی برای غذاهای شماست. این سبزی پرخاصیت، هم ضدسرطان است، هم کم‌کالری و هم احتمال دچار شدنتان به بیماری‌های کبدی را پایین می‌آورد. گذشته از این، با مصرف اسفناج می‌توانید به سالم ماندن کبدتان کمک کنید.


مضر: شکلات
تصور نکنید مبتلا شدن به بیماری کبد چرب، تنها با مصرف همبرگر و سرخ‌کردنی‌ها اتفاق می‌افتد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد شکر، قند و سایر خوراکی‌های شیرین در بلندمدت شما را به این بیماری دچار می‌کنند.


مفید: چای سبز
چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدسرطان و جوان‌کننده است. این نوشیدنی که چینی‌ها به‌خوبی قدرش را دانسته‌اند، به سالم نگه داشتن کبد هم کمک می‌کند و کارکرد این عضو بدن را بهبود می‌بخشد.


مضر: کنسروها
مصرف زیاد نمک تنها به کلیه‌های شما آسیب نمی‌زند. سدیم که در غذاهای شور خانگی، ترشی‌ها، کنسروها و گوشت‌های فراوری‌شده به میزان زیادی وجود دارد، در گذر زمان کبد شما را بیمار و ناتوان می‌کند. گذشته از این، به جای خوردن اسنک‌های بسته‌بندی‌شده مانند چیپس و پفت که سرشار از نمک و مواد نگه‌دارنده هستند، تنقلاتی مثل بادام را مصرف کنید که به سالم ماندن کبد کمک می‌کنند.


مفید: آب
یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای بهبود فعالیت کبد آب خالص است. این نوشیدنی نه‌تنها شما را چاق نمی‌کند، بلکه پوستی شاداب را به شما هدیه می‌کند و مانع ابتلایتان به خستگی مزمن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha