چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 219253

یکم ذی‌القعده روز تولد بانوی باتقوا، کریمه و اهل علم و معرفت حضرت معصومه (س) است که در طول عمر با برکتش به جایگاهی رسید كه ثواب زیارت ایشان برابر با تملك بهشت شد؛ برخی معتقدند شاید به دلیل این که این بانو خواهر گرامی امام رضا (ع) بوده‌اند، به چنین جایگاهی رسیده‌اند، اما در پاسخ به این شبهه به جملات بسیار تأمل برانگیز امام رئوف خطاب به برادرشان «زیدالنار» می‌توان اشاره کرد که به موقعیتی تنزل پیدا كرد كه آنحضرت، وی را به عنوان برادر خویش نپذیرفتند!

بررسی چرایی ازدواج نکردن حضرت معصومه(ع)

سلامت نیوز: یکم ذی‌القعده روز تولد بانوی باتقوا، کریمه و اهل علم و معرفت حضرت معصومه (س) است که در طول عمر با برکتش به جایگاهی رسید كه ثواب زیارت ایشان برابر با تملك بهشت شد؛ برخی معتقدند شاید به دلیل این که این بانو خواهر گرامی امام رضا (ع) بوده‌اند، به چنین جایگاهی رسیده‌اند، اما در پاسخ به این شبهه به جملات بسیار تأمل برانگیز امام رئوف خطاب به برادرشان «زیدالنار» می‌توان اشاره کرد که به موقعیتی تنزل پیدا كرد كه آنحضرت، وی را به عنوان برادر خویش نپذیرفتند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انصاف نیوز،این گفت‌وگو را «حسن بن جهم» روایت می‌کند که می‌تواند روشن كننده‌ی اسرار بسیار عمیقی باشد؛ او می‌گوید: خدمت حضرت رضا بودم، «زید» برادرش نیز آنجا بود، حضرت به او می‌فرمود: «زید! از خدا بترس، ما به این مقام كه رسیدهایم از تقوى و پرهیزگارى است، هر كس با تقوى و پرهیزگار نباشد از ما نیست و ما از او بیزاریم. مبادا سبب شوى كه خون شیعیان ما ریخته شود كه ارزش تو از بین می‌رود. مردم خون و مال شیعیان ما را حلال می‌دانند و با آنها دشمن هستند بواسطه محبتى كه با ما دارند و اعتقاد بولایت ما خاندان اگر تو به آنها بدى كنى به خود ستم كردهاى و موجب از بین رفتن حق خود شده‌اى».

در این موقع، روى به من کرد، فرمود: «پسر جهم! هر كس مخالف دین خدا باشد، من از او بیزارم هر كه می‌خواهد باشد و از هر قبیلهاى باشد و هر كس با خدا دشمنى بورزد ما به او علاقه نداریم از هر قبیلهاى باشد و هر كس باشد. عرض كردم: «آقا چه كسى دشمن خدا مىشود»؟ فرمود: «هر كس معصیت خدا را بكند»

امام رضا (ع) شرط رستگاری را اطاعت از خداوند و دوری از معصیت می‌دانند؛ چنان‌چه در بیان دیگری خطاب به زید می‌فرمایند: «تو برادر منى تا وقتى كه مطیع خدا باشى وقتى معصیت كار شدى دیگر برادرى بین ما نیست.»

حضرت فاطمه‌معصومه (س) هرگز ازدواج نکردند و از این رو روز ولادت ایشان، روز «دختر» نامگذاری شده است؛ در این باره «سیدمهدی واعظ موسوی»، کارشناس مذهبی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی علت ازدواج نکردن این بانوی کریمه، گفت: به دلیل ابهت و منش کریمانه و سیرت حسنه‌ی حضرت معصومه(س)، کفو و همتایی برای ایشان و شخصیت علمی و دینی‌شان پیدا نشد و به همین دلیل ازدواج نکردند.

این مشاور خانواده با بیان این که «در اسلام درباره‌ی سنت ازدواج تاکیدات زیادی صورت گرفته است»، اظهار کرد:«النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی» این فرمایش پیغمبر است که ازدواج سنت من است و هر که از ازدواج رویگردان باشد از من نیست، اما همانطور که اگرعلی‌ابن‌ابیطالب نبود، برای فاطمه(س) کفو و همتایی نبود، برای حضرت معصومه(س) نیز بدلیل شخصیت فوق‌العاده مستحکم ایشان، همتایی یافت نشد.

واعظ موسوی به یک موضوع تاریخی در عصر این امامزاده‌ اشاره کرد و افزود: وقتی ایشان از مدینه حرکت می‌کند به حوالی قم می‌رسند، افراد زیادی برای ادای احترام رفته و مفتخر به دیدارشان می‌شوند تا جایی که این بانو در منزل شیعیان قم ساکن می‌شوند و این بیانگر محبوبیت و شخصیت متعالی ایشان است، نه فقط بخاطر انتساب ایشان به امام کاظم(ع) و حضرت رضا(ع)!

این کارشناس مذهبی با اشاره به زیارت‌نامه‌‌ی حضرت‌ معصومه(ع) گفت: این که در این زیارت‌نامه می‌خوانیم: در نزد خداوند آبروی ویژه‌ای دارید از آن آبرو برای ما خرج کنید و در روز قیامت شفیع ما شوید تا خداوند ما را بهشتی کند، حکایت از عظمت شخصیت و جایگاه ویژه آن بانو در پیشگاه خداوند دارد.

واعظ موسوی درباره‌ی ازدواج دختران به هر قیمتی، اظهار کرد: در اسلام ازدواج واجب نیست و مستحب تأکید شده، است، اما اگر مجرد ماندن، ما را به ارتکاب حرام بکشاند و حرمت‌ها شکسته شود، ازدواج واجب می‌شود!

وی تصریح کرد: در صورتی که ‌کفو و همتایی برای خود پیدا نکردید، می‌توانید ازدواج نکنید، مشروط به این که کرامت خود را حفظ کنید و مرتکب فعل حرام نشوید!

این کارشناس خانواده افزود: اگر فردی بترسد که مرتکب حرام شود، باید ازدواج کند و بنا براین ازدواج نکردن حضرت معصومه نشانگر خودکنترلی، تقوا و شخصیت والای آن حضرت است که نفسش را به درستی مهار و هدایت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی دختران کفو خودشان را پیدا نمی‌کنند و تن به ازدواج‌ نمی‌دهند، اما گوهر وجودشان را در روابط نامشروع از دست می‌دهند و به ابتذال روی می‌آورند. البته از آنسو دختران و پسرانی نیز داریم که با فضلیت وعلم و دانش هستند و ازدواج نکرده‌اند و ایرادی هم ندارد، چون توانسته‌اند بر نفسشان غلبه کنند و این درحالیست که اجباری در ازدواج نیست.

واعظ موسوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که «چرا با وجود داشتن الگویی مانند حضرت معصومه، شخصیت ایشان آنطور که شایسته است به جوانان معرفی نشده؟!»، گفت: رسانه‌ها بویژه صدا و سیما و مبلغان دینی و ائمه جماعات و جمعه باید بیشتر در الگوسازی‌ و معرفی سبک زندگی و سیرت و اخلاقیات این بزرگواران کار و فرهنگسازی کنند.

وی افزود: در روایات داریم که در آخر زمان شرایطی پیش می‌آید که ازدواج نکردن حلال می‌شود چون گویا کار به جایی می‌رسد که ازدواج کردن موجب می‌شود انسان دین خود را از دست بدهد و به این ترتیب این مستحب مؤکد به مکروه یا حتی حرام تبدیل می‌شود که خداوند از آن نهی کرده است.

این کارشناس مذهبی پیشنهاد داد که بسته‌های آموزشی را به شکل کامل و تمام عیار معرفی و بیان کنیم که هرکسی متناسب با ویژگی و موقعیت خانودگی فردی و اجتماعی، خود را وفق دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha