چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲

سایتی که به نقل از یک شهروند مدعی شده بود پدری برای دریافت دیه، کودک خود را جلوی یک ماشین پرت کرده است اعلام کرد که این خبر دروغ بوده است.

«قتل کودک برای دریافت دیه» دروغ بود

سلامت نیوز: سایتی که به نقل از یک شهروند مدعی شده بود پدری برای دریافت دیه، کودک خود را جلوی یک ماشین پرت کرده است اعلام کرد که این خبر دروغ بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، «داتیکان» نوشت:‌ ارضاء امیال درونی، میل به شهرت و دیده‌شدن یا ده‌ها علت و عامل دیگر آن هم به با پرداخت حرفه‌ای، گاه به رخدادهای عجیب و غریبی منجر می‌شود تاجایی که حتی گاهی یک رسانه، خبرنگار  یا پلیس را تا زمان کشف واقعیت گمراه می‌کند.

در روزگاری که رسانه‌ها به ابزاری برای مطرح شدن یا شهرت افراد بدل شده است با پدیده‌هایی رو به رو می‌شویم که با طرح سناریوهایی پیچیده و عجیب به دنبال مقاصد خود هستند. با توجه به پیچیدگی کار رسانه و اهمیت عنصری به نام «سرعت»، متاسفانه گاه صحت فدای سرعت می‌شود.

نمونه آن موردی بود که سایت داتیكان 27 تیرماه با آن روبه رو شد. فردی مدعی رخدادی شده بود، داتیکان که یک سایت حقوقی است برآن شد تا به بررسی ابعاد حقوقی این ماجرا بپردازد و در کنار این بررسی، شرحی هم از ماجرا نوشت.

فردی مدعی بود که در یک تصادف، پدری کودکش را  جلوی اتومبیل او انداخته که این حادثه منجر به فوت کودک شده بود. او مدعی شده بود كه در بررسی‌های بازپرس مشخص شده كه پدر برای دریافت دیه اقدام به این كار كرده است.

با توجه به اینکه پزشکی قانونی اخیرا اعلام کرده بود که انواع جرائم مربوط به حوادث و تصادفات ساختگی برای دریافت دیه افزایش یافته است، تصور می‌رفت که گفته‌های فرد مدعی هم درست است و چه بسا مواردی از این دست هم رخ داده باشد. داتیكان بعد از انتشار گفته‌های این فرد و در راستای وظیفه حرفه‌ای خود همچنان ماجرا را پیگیری کرد. در پیگیری‌های بعدی، خبرنگار ما به محل زندگی آن پدر و كودك ادعایی مراجعه كرد اما در این مورد خاص هیچ رد و نشانی از خانواده کودک وجود نداشت، حتی همسایه‌ها هم آنها را نمی‌شناختند. آنها به طور کلی از ماجرایی که منجر به فوت کودکی در محل یا همسایگی آنها باشد ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند.

با پیگیری‌های داتیكان، فرد مدعی قول داد مداركی دال بر صحت گفته‌هایش ارسال كند اما در نهایت به ارسال مدركی مخدوش و ناخوانا قناعت كرد كه آن هم هیچ كدام از ادعاهایش را ثابت نمی‌كرد.

در پیگیری‌های بعدی، اورژانسی که ادعا شده بود کودک به آنجا منتقل شده نیز از ماجرا ابراز بی‌اطلاعی كرد. حتی  بانكی كه ادعا شده بود فیلم دوربین مداربسته آن از صحنه حادثه در اختیار بازپرس قرار گرفته و بازپرس بعد از بررسی آن فیلم دستور بازداشت پدر كودك را داده است، كل ماجرا را تكذیب كرد. مدیریت بانك  به خبرنگار داتیکان گفت كه هیچ درخواستی از حراست مركزی بانك در این مدت برای در اختیار گذاشتن محتوای دوربین مداربسته برای آنها ارسال نشده است.

نتایج بررسی‌های ما تا این لحظه حاکی از این است که ادعاهای این فرد درباره چنین تصادفی واقعیت نداشته است. فرد مدعی هم نتایج بررسی‌های داتیکان را تایید و اعتراف کرد که گفته‌هایش قرین به صحت نبوده است.

داتیکان بازهم در راستای وظیفه حرفه‌ای اخلاقی خود در صدد درک و شناسایی انگیزه‌های مدعی برآمد که متاسفانه فرد مورد ادعا حاضر به مواجهه حضوری نشد. داتیکان در راستای احترام به افكار عمومی و اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای ضمن پوزش از مخاطبان، لازم دید توضیحاتی را در این‌باره ارائه كند اگرچه بهتر بود این تحقیقات پیش از انتشار ادعاهای این فرد انجام می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha