«طرح گردشگری در جزیره آشوراده اجرا می‌شود» این را می‌توان از موضعگیری‌های اخیر مسئولان دریافت.

تیغ گردشگری ناپایدار، آشوراده را قربانی می‌کند

سلامت نیوز: «طرح گردشگری در جزیره آشوراده اجرا می‌شود» این را می‌توان از موضعگیری‌های اخیر مسئولان دریافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،بعد از آنكه در 24خردادماه گذشته اسماعیل مهاجر، مدیركل وقت محیط‌زیست استان گلستان از تأیید طرح گردشگری در كمیته ارزیابی تبصره2 استان گلستان خبر داد و گفت كه این طرح به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شود، روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهور در نشست با استاندار و مجمع نمایندگان مجلس استان گلستان هم بر اجرای این طرح تأكید كرد و گفت : این جزیره باید با رعایت مسائل زیست‌محیطی به یكی از مناطق گردشگری كشور تبدیل شود.

    سرنوشت پرفراز و نشیب یك جزیره

طرح گردشگری در آشوراده پیشینه قابل تاملی دارد. این طرح نخست در اواخر دولت هشتم و زمانی كه معصومه ابتكار سكان هدایت سازمان حفاظت محیط‌زیست را برعهده داشت، مطرح شد و مهر تأیید ابتكار ذیل آن نقش بست اما با اتمام دولت هشتم، این طرح از اجرا بازماند. با شكل‌گیری دولت نهم، فاطمه واعظ جوادی بی‌هیچ پیشینه ‌محیط‌زیستی بر مسند ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست تكیه زد، با وجود این، وقتی كارشناسان مشفق نسبت به پیامدهای اجرای طرح گردشگری در آشوراده هشدار دادند با این طرح مخالفت كرد و با پیگیری از طریق مراجع قضایی و سازمان بازرسی كل كشور این طرح غیرقانونی اعلام شد. آشوراده ولی برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر از آن بود كه بتوانند به سادگی از آن دل بكنند از همین رو با رفتن جوادی از سازمان محیط‌زیست، محمدجواد محمدی‌زاده كه به جای وی منصوب شده بود در سال 90و در دولت دهم برخلاف جوادی با اجرای طرح گردشگری در آشوراده موافقت كرد.

این بار هم اجرای این طرح با مخالفت شدید كارشناسان منتقد محیط‌زیست و فشار رسانه‌ها، ناكام ماند. در آن زمان معصومه ابتكار كه در شورای شهر تهران ریاست كمیته محیط‌زیست را برعهده داشت از منتقدان و مخالفان جدی این طرح بود. روزگار اما بازی دیگری در آستین داشت. سرانجام عمر دولت دهم به پایان رسید. با آغاز دولت یازدهم، معصومه ابتكار با حمایت فعالان محیط‌زیست بار دیگر بر كرسی‌ای نشست كه 8سال از آن دور مانده بود. فعالان محیط‌زیست و كارشناسان حالا از او انتظارات بیشتری داشتند.آنها كه در روز معارفه ابتكار بارها دست زده و فریاد شادی سر داده بودند هرگز تصور نمی‌كردند كه او با طرحی موافقت كند كه هیچ كارشناس محیط‌زیستی آن را تأیید نمی‌كند. اما ابتكار برخلاف انتظار نه‌تنها با اجرای طرح گردشگری در آشوراده موافقت كرد كه در جمع خبرنگاران با دفاع تمام قد از این طرح به صراحت اعلام كرد كه از ظرفیت تمام مناطق حفاظت‌شده برای اجرای طرح‌های گردشگری استفاده خواهد كرد.

این موضعگیری دور از انتظار ابتكار واكنش‌های زیادی را برانگیخت تا آنجا كه دكتر مجید مخدوم كه از او با عنوان پدر دانش ارزیابی محیط‌زیستی ایران نام برده می‌شود، در یك برنامه تلویزیونی طرح گردشگری آشوراده را مردود اعلام كرد و با تأكید بر اینكه اجرای این طرح هیچ توجیهی ندارد، خواستار لغو آن شد. همزمان دكتر اسماعیل كهرم، استاد حیات وحش و پرنده شناس هم گفت كه اجرای این طرح به نابودی پناهگاه حیات وحش میانكاله منجر می‌شود. بسیاری از چهره‌های دانشگاهی دیگر ازجمله دكتر حسین آخانی، گیاه شناس و استاد دانشگاه تهران هم سال گذشته و هنگام دریافت جایزه ملی محیط‌زیست از دست رئیس‌جمهور، با مغتنم شمردن فرصت، هنگام دریافت جایزه از رئیس‌جمهور خواست تا مانع از اجرای این طرح شود . اما در طول همه‌ ماه‌ها و روزهایی كه مشفقان محیط‌زیست با كوبیدن خود به در و دیوار، تلاش كرده و می‌كنند تا مانع از اجرای این طرح شوند، این طرح همچنان مدافعی قدرتمند دارد؛ ابتكار؛ بانویی كه عنوان قهرمان زمین را یدك می‌كشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha