جلسه هم اندیشی و نقد وبررسی مسایل پرستاری کشور با حضورجمعی از اساتید دانشگاهی و نماینده وزارت بهداشت در محل هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل برگزار شد.

پرستاران نگران طرح وزارت بهداشت نباشند / تربیت دانشجوی پرستاری در دانشکده ها

سلامت نیوز: جلسه هم اندیشی و نقد وبررسی مسایل پرستاری کشور با حضورجمعی از اساتید دانشگاهی و نماینده وزارت بهداشت در محل هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، روز یکشنبه جلسه هم اندیشی و نقد وبررسی مسایل مهم پرستاری کشور با حضورجمعی از اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری- مامایی و هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل با دکتر علی دادگری مدیر کل توانمندسازی و ارتقا بهره وری نیروی انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان کشور در محل دانشکده پرستاری اردبیل برگزار شد.

در این جلسه دکتر محمدی ریاست دانشکده به ارائه آمار مربوط به تعداد دانشکده های پرستاری استان و همچنین تعداداعضای هیئت علمی، تعداد دانشجویان در حال تحصیل و نیز رشته های تحصیلی موجود در دانشکده پرداخت و تاکید نمود که این دانشکده ها بیش از نیاز این استان فارغ التحصیل دانشجوی پرستاری، اتاق عمل و مامایی دارد ولازم است وزارت بهداشت زمینه جذب و بکارگیری آنها را فراهم نماید.

همچنین این دانشکده در سال های اخیر موفق به ایجاد رشته های پرستاری مراقبت های ویژه و داخلی- جراحی در مقطع کارشناسی ارشد شده است و از اهداف پیش رو نیز ایجاد دو رشته پرستاری سالمندی و اورژانس در همین مقطع می باشد که امیدواریم  با مساعدت بورد ومعاونت پرستاری در آینده نزدیک به آن  هدف برسیم.
در ادامه دکتر مظفری معاون آموزشی دانشکده ضمن تشکر از حضور دکتر دادگری در دانشکده پرستاری اردبیل در ارتباط با اهمیت توانمندسازی پرستاران بالین و تعاملات بین بخشی و ایجاد ارتباط نزدیک فی مابین آموزش و بالین پیشنهاداتی ارائه نمود.

وی در جایگاه ریاست هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل نگرانی خود را در خصوص ارائه دیدگاه های غیر کارشناسی در حوزه پرستاری بیان داشت و نمونه بارز آن را  شایبه جذب دانشجو توسط برخی بیمارستانها به بهانه کمبود پرستار دانست.

ومظفری این قبیل سیاستها را باعث نگرانی و بی انگیزگی و آسیب به بدنه پرستاری دانسته و لزوم پرهیز از آن و همدلی و هماهنگی همه بخش های پرستاری را خواستار شد.

دکتر دادخواه عضو هیات علمی دانشکده و از اعضای شورای عالی نظام پرستاری کشور هم با ابراز نگرانی از چالش های ایجاد شده به تاثیر منفی آن در دیدگاه پرستاران به معاونت پرستاری اشاره کرد و ابراز داشت به نظر می رسد افراد و گروه هایی وجود دارند که تحمل هماهنگی و همدلی در بین پرستاران را نداشته و نمی خواهند جایگاه های پرستاری و پرستاری علمی در ایران قوت وقدرت پیدا نماید.
در ادامه اعضای حاضر در جلسه نیز هر کدام در خصوص مسائل پیرامون پرستاری از قبیل تربیت کمک پرستاری، جایگاههای ستادی و مدیریتی پرستاران در دانشگاه ها و بیمارستانها، پشت طرح ماندن دانش آموختگان پرستاری و عدم بکارگیری به موقع آنها، کمبود مجوز های لازم برای جذب و استخدام پر ستاران و لزوم جذب هیئت علمی بالینی و ارتقاء کیفیت آموزشی دانشجویان پرستاری و کمبود امکانات اموزشی در ببمارستانها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
پس از طرح مسائل فوق، دکتر دادگری با ابراز خوشحالی از فرصت حضور در اردبیل با بیان توانمندی اعضای هیات علمی  دانشکده پرستاری اردبیل به بیان دید گاه های خود ومعاونت پرستاری در خصوص مسایل پرستاری کشور پرداخت و دستیابی به اهداف پیش رو را با وجود افراد توانمند در پرستاری  امکانپذیر دانست .

وی با اشاره به این که پرستاران بالین به هیچ وجه در خصوص طرح تربیت پرستار بیمارستانی نگران نباشند گفت: پذیرش دانشجوی پرستاری صرفا از طریق دانشکده های پرستاری و پس از قبولی در آزمون سازمان سنجش کشور انجام خواهد گرفت.
دادگری با بیان نقص در اجرای بعضی برنامه ها در خصوص تعیین جایگاه پرستاران، بالاخص پرستاران با مدارک تحصیلی ارشد و دکترا نیز عنوان داشت: خوشبختانه برای نخستین بار در سطح کشور کتاب "شرح وظایف پرستاران" تدوین و در دست چاپ می باشد که به لحاظ افزایش اختیارات پرستاران بر اساس مدرک تحصیلی و رتبه علمی، دستیابی به جایگاه تخصصی شان امکانپذیر خواهد بود و با انتشار این کتاب شرح وظایف و حدود اختیارات شفاف تر از قبل خواهد گردید و پرستاران نیز با احساس آرامش بیشتر به وظایف خود ادامه خواهند داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha