چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 219287

شایع‌ترین تصور نادرست درباره ورم مفاصل این است که آن را یک بیماری مختص به افراد پیر در نظر می گیرند.

آیا کودکان نیز به ورم مفاصل مبتلا می‌شوند؟

سلامت نیوز:شایع‌ترین تصور نادرست درباره ورم مفاصل این است که آن را یک بیماری مختص به افراد پیر در نظر می گیرند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  عصر ایران،هنگامی که بیشتر مردم درباره ورم مفاصل (آرتریت) فکر می کنند، این بیماری را با کودکان ارتباط نمی دهند. اما شایع‌ترین تصور نادرست درباره ورم مفاصل این است که آن را یک بیماری مختص به افراد پیر در نظر می گیرند. در واقعیت، ورم مفاصل هر فردی در هر سنی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

 در افراد جوان و کودکان زیر 16 سال، ورم مفاصل به صورت متفاوت از بزرگسالان طبقه بندی می شود. دوره بیماری در کودکان به طور معمول متفاوت از بزرگسالان است.

به گزارش "وری ول"کودکان علائمی متفاوت را تجربه می کنند و به طور کلی شرایط بهبودی در آنها به واسطه پیش بینی بیماری مطلوب‌تر است.

ورم مفاصل دوران کودکی به نام ورم مفاصل نوجوانی یا ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی شناخته می شود.

زیرمجموعه های ورم مفاصل نوجوانی

برای دهه ها، ورم مفاصل نوجوانی به سه زیرمجموعه تقسیم شده بود که هر یک مفاصل مختلف را با یک الگوی مشخص از علائم تحت تاثیر قرار می دهند:

ورم مفاصل نوجوانی پلی آرتیکولار

ورم مفاصل نوجوانی پوسی آرتیکولار

ورم مفاصل نوجوانی سیستمیک

در سال 2001، اتحادیه بین المللی انجمن های روماتولوژی (ILAR) ورم مفاصل نوجوانی را به زیرمجموعه های بیشتری تقسیم کرد، که این کار عمدتا با اهداف پژوهشی انجام گرفت. به نظر می رسد هفت زیرمجموعه ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی به تکامل و توسعه خود ادامه خواهند داد، زیرا هر چه بیشتر از این شرایط اطلاعات کسب شده است. برای ایجاد درک اولیه، اجازه دهید سه زیرمجموعه اصلی ورم مفاصل نوجوانی را مد نظر قرار دهیم.

بیماری پلی آرتیکولار

بیماری پلی آرتیکولار بسیاری از مفاصل را شامل می شود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی بیش از پنج مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد و شبیه‌ترین نمونه به آرتریت روماتوئید بزرگسالان است. دختران نسبت به پسران دو برابر احتمال بیشتری دارد به این بیماری مبتلا شوند. مفاصل به طور معمول به صورت متقارن (در هر دو سمت) تحت تاثیر قرار می گیرند.

در این بیماری اغلب مفاصل کوچک دست ها و همچنین مفاصل دیگر تحت تاثیر قرار می گیرند. تب خفیف، کاهش وزن، و کم خونی ممکن است شکل بگیرند و در موارد شدید، احتمال مواجهه با مشکلات رشد وجود دارد.

آزمایش عوامل روماتوئید در بیشتر کودکان مبتلا به بیماری پلی آرتیکولار منفی است و روند درمان و بهبودی به طور معمول خوب دنبال می شود. اقلیتی از کودکان که عوامل روماتوئید در آنها مثبت است، به نظر می رسد در معرض خطر بیشتری برای تخریب مزمن و پیشرونده و آسیب مفصلی قرار دارند.

بیماری پوسی آرتیکولار

بیماری پوسی آرتیکولار نوعی از ورم مفاصل نوجوانی است که چهار مفصل یا کمتر را تحت تاثیر قرار می دهد. شایع‌ترین مفاصلی که تحت تاثیر قرار می گیرند زانوها، آرنج ها، مچ ها و قوزک ها هستند. به طور معمول، در این بیماری مفاصل به صورت نامتقارن تحت تاثیر قرار می گیرند (به عنوان مثال، مفصل در یک سمت بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و نه هر دو سمت بدن). بیماری پوسی آرتیکولار به عنوان شایع‌ترین نوع ورم مفاصل نوجوانی شناخته می شود. این نوع از ورم مفاصل نیز بیشتر دختران را تحت تاثیر قرار می دهد. جواب آزمایش پادتن ضد انسدادی (ANA) در افراد مبتلا به این بیماری به طور معمول مثبت است و مستعد یک بیماری التهابی چشم به نام ایریدوسیکلیت هستند. در طبقه بندی جدید، این نوع از ورم مفاصل نوجوانی به نام ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی الیگو ارتیکولار شناخته می شود.

بیماری سیستمیک

بیماری سیستمیک با علائم عمومی که اندام ها و قسمت های درونی بدن به غیر از مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهند، آغاز می شود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی کمترین شیوع را دارد.

بیماری سیستمیک اغلب با تب آغاز می شود که شکل گرفته و از بین می رود و برای چند هفته یا چند ماه ادامه می یابد. همچنین، راش پوستی با رنگ روشن ممکن است روی ران ها و سینه پدیدار شود. کودکان مبتلا به بیماری سیستمیک ممکن است موارد زیر را بروز دهند:

نشانه های بزرگ شدن طحال و غدد لنفاوی

التهاب عضله قلب و بافت های اطراف آن

تعداد بالای گلبول های سفید خون

کم خونی

خستگی

کاهش وزن

روند بهبودی بیماری سیستمیک مطلوب در نظر گرفته می شود. در 75 درصد موارد، این بیماری بدون اثرات طولانی مدت فروکش می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha