در سالهای اخیر شاهد مانورهای بسیار در وزارت بهداشت روی کمبود کادر پرستاری در مراکز درمانی هستیم که البته همه به کمبود نیروی پرستاری به کار گرفته شده در نظام سلامت اذعان دارند اما اختلاف اصلی سر وجود یا عدم وجود نیروی پرستاری بیکار در سطح جامعه است .

چرا نظام پرستاری لیست پرستاران بیکار را به وزارت بهداشت نمی دهد؟

سلامت نیوز_*محمود عمیدی: در سالهای اخیر شاهد مانورهای بسیار در وزارت بهداشت روی کمبود کادر پرستاری در مراکز درمانی هستیم که البته همه به کمبود نیروی پرستاری به کار گرفته شده در نظام سلامت اذعان دارند اما اختلاف اصلی سر وجود یا عدم وجود نیروی پرستاری بیکار در سطح جامعه است .


به گزارش سلامت نیوز، برای همین منظور یک بار سال قبل و یک بار همین هفته ی گذشته فراخوان ثبت نام همکاران جویای کار از طرف سازمان نظام پرستاری اعلام شد که هم بار قبل و هم این بار بیش از ده هزار نفر در چند روز ثبت نام کردند. این بار البته وزارت بهداشت لیست متقاضیان کار را از سازمان نظام پرستاری درخواست کرده تا چه بکند ....
این در حالی است که سازمان نظام پرستاری از دادن اسامی خودداری کرده و اعلام کرده است که وزارت بهداشت شرایط مورد نظرش برای به کارگیری پرستاران و مراکز مورد نظر را به تفکیک شهر و بیمارستان به نظام پرستاری اعلام کند تا شرایط به اطلاع ثبت نام کننده ها رسیده و در صورتی که شرایط مطلوب جویندگان کار بود به مراکز معرفی شوند .


اما اینجا چند نکته ی مهم وجود دارد:
1-سازمان نظام پرستاری اطلاعات افراد ثبت نام شده را محرمانه می داند و اجازه ی انتشار بدون اجازه ی افراد را صحیح نمی شمارد.
2- سازمان نظام پرستاری نگران این است که دانشگاههای علوم پزشکی شرایط نامطلوبی به همکاران اعلام کنند و کسانی که حاضر به انجام بیگاری با شرایط نامطلوب نباشند را مورد تقبیح قرار دهند .
3- اصولا در حال حاضر تنها شیوه ی امکانپذیر برای جذب نیروی کار در وزارت بهداشت ،نیروی شرکتی است که این روش هرگز مورد قبول  سازمان نظام پرستاری نبوده و معتقد است وقتی اینقدر به نیروی کار پرستاری نیاز است چرا در مراکز اولا تبدیل وضعیتها انجام نمی شود ،دوما چرا وزارت سعی نمیکند مجلس و سازمان مدیریت را با کمک نظام پرستاری مجاب به دادن. مجوز استخدام سالیانه 12000نفر کند تا کم کم و به تدریج طوری که فشار مضاعفی بر دولت وارد نشود ،کمبودها تامین گردد .
4- اصولا هر کالایی کمتر از مورد تقاضا باشد باید باارزشتر و گرانبهاتر باشد ،در حالیکه با وجود این همه تبلیغ و مانور روی کمبود پرستار متاسفانه وزارت بهداشت قدمی در راه حذف موانع بهبود کیفیت خدمات پرستاری با اجرای قوانین مربوط به پرستاری بر نداشته و بر نمی دارد .
5- مدام از طرف مسئولان وزارت بهداشت راجع به دریافتیهای نجومی پزشکان اعلام می شود که در تمام یا اغلب رشته های پزشکی کمبود داریم و .... اما مدام ظرفیت پذیرش دانشجو.در رشته های پزشکی از کنکور سراسری تا دستیاری و ..  کاهش داشته است و این برخورد دو گانه با یک مشکل مشابه شائبه برانگیز است .

با توجه به جمیع جهات می توان گفت راه حل مشکلات کمبود نیروی کار پرستاری بسیار ساده تر از این همه چالش و بگیر و بزن و ببندهاست .به نظر می رسد تمام چالشهای اخیر پرستاری و وزارت بهداشت حاصل عدم ارتباط مناسب و صحیح بین جامعه ی پرستاری و وزارت بهداشت است که انتظار می رفت می بایست علت شناسی میشد و رفع علت می گردید .
بدون شک ارتباط خوب و مناسب بین وزارت بهداشت و تشکلهایی مانند نظام پزشکی یا نظام پرستاری به گسترش همکاریها منجر شده و در رفع مشکلات به دور از ایجاد چالش و ..  کمک می کند اما در پرستاری به نظر می رسد بهبود پلهای ارتباطی و افزایش سطح ارتباطات بین سازمان نظام پرستاری که منتحبین مقبول جامعه ی پرستاری هستند و وزارت بهداشت ،منافع برخی را به خطر می اندازد .
در این برهه تنها کلید این قفل ،برگزاری جلسات مستقیم بین وزیر بهداشت و منتخبین پرستاری و ایجاد کارگروه مشترک عملیاتی است تا مشکلات در اسرع وقت و به دور از حاشیه و چالش و تحمیل هزینه بر مردم و پرستار و پزشک و .. با تعامل حل و فصل شود .
*پرستار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha