در پی دریافت برخی گزارش‌ها مبنی بر دشواری برقراری ارتباط با سامانه 190 وزارت بهداشت که برای رسیدگی به تخلفات تعرفه‌ای و درمانی ایجاد شده، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت، گفت: رسیدگی به شکایات مردم از طریق سه قسمت در این سامانه انجام می‌شود، اما اگر مردم در ارتباط با سامانه 190 با مشکلی مواجه شدند و تصور کردند که از این سیستم پاسخی دریافت نمی‌کنند، حتما مراتب را به ادارات نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی یا وزارت بهداشت منتقل کنند.

ابهام در سامانه رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای + پاسخ وزارت بهداشت

سلامت نیوز :در پی دریافت برخی گزارش‌ها مبنی بر دشواری برقراری ارتباط با سامانه 190 وزارت بهداشت که برای رسیدگی به تخلفات تعرفه‌ای و درمانی ایجاد شده، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت، گفت: رسیدگی به شکایات مردم از طریق سه قسمت در این سامانه انجام می‌شود، اما اگر مردم در ارتباط با سامانه 190 با مشکلی مواجه شدند و تصور کردند که از این سیستم پاسخی دریافت نمی‌کنند، حتما مراتب را به ادارات نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی یا وزارت بهداشت منتقل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیدمحمدحسین میردهقان ، درباره نحوه رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات تعرفه‌ای، گفت: در سال 93 ستاد نظارت بر تعرفه‌ها در تمام استان‌های کشور شکل گرفت و در تهران هم با حضور سه رییس دانشگاه علوم پزشکی این ستاد ایجاد شد و هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ موردی از تخلفات تعرفه‌ای وجود ندارد که مورد رسیدگی قرار نگیرد، افزود: بر این اساس ما در اسرع وقت به تخلفات تعرفه‌ای رسیدگی می‌کنیم و خوشبختانه نحوه رسیدگی به این تخلفات از سه بعد انضباطی، انتظامی و تعزیراتی پیش می‌روند و باید توجه کرد که در همه بیمارستان‌های عمومی، خصوصی، عمومی غیردولتی و حتی خیریه بحث نظارت بر تعرفه‌ها رصد می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت، درباره رسیدگی و پیگیری شکایات مردمی که به سامانه 190 اعلام می‌شود، گفت: کسانی که در سامانه 190 کار می‌کنند از خبره‌ترین کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

میردهقان در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره دشواری ارتباط گرفتن با این سامانه یا عدم پاسخ‌دهی مناسب کارشناسان آن به مردم، ادامه داد: بعید می‌دانم که چنین چیزی باشد؛ چرا که ما در این ستاد چند قسمت برای دریافت اطلاعات و رسیدگی به شکایات داریم. بر این اساس یک قسمت فقط محل دریافت شکایات است، سپس در قسمت دوم کارشناسان ما خودشان با مردم تماس می‌گیرند و اطلاعات تکمیلی را دریافت می‌کنند و اکثر آنها نیروهای خبره دانشگاه‌ها، سوپروایزرها و سرپرستاران بیمارستان‌ها هستند و کاملا به فرآیند درمان واقفند. در قسمت سوم نیز شکایات مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در خارج از این سیستم هم کمیته‌ای طراحی شده تا هر روز عملکرد سامانه 190 را در 24 ساعت گذشته بررسی کند، افزود: در این کمیته با مردمی که با این سامانه تماس گرفته بودند ارتباط برقرار کرده و میزان رضایت‌مندی آنها را می‌پرسند و نحوه رسیدگی‌ها را بررسی می‌کنند. اما از مردم خواهش می‌کنم که اگر در ارتباط با سامانه 190با مشکلی مواجه شدند و تصور کردند که از این سیستم پاسخی دریافت نمی‌کنند، حتما مراتب را به ادارات نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی یا وزارت بهداشت منتقل کنند و مطمئن باشند که پیگیری خواهد شد.

وی درباره پروسه زمانی بررسی پرونده‌ها و شکایات مردم از طریق سامانه 190، گفت: پروسه زمانی بررسی هر پرونده، به نوع آن بستگی دارد. به عنوان مثال برخی پرونده‌ها باید فورا مورد رسیدگی قرار گیرند. البته مردم در جریان تمامی مراحل بررسی شکایات‌شان قرار می‌گیرند. بنابراین گزارشات و شکایات ثبت شده در سامانه، طبقه‌بندی می‌شوند و ممکن است به نتیجه رسیدن یک شکایت زمان‌ زیادی را بخواهد و قرار باشد که پرونده‌ها و مستنداتش را به سایر مراجع نظارتی از جمله دادسرای انتظامی نظام پزشکی ارجاع دهیم یا در برخی مواقع ممکن است شکایتی به کسب نظر مقام قضایی نیاز داشته باشد. بنابراین همه این موضوعات به جنس و نوع شکایت بستگی دارد و ممکن است متفاوت باشد.

میردهقان درباره آمار شکایات تعرفه‌ای نیز گفت: باید این مژده را بدهم که میزان شکایات تعرفه‌ای کاهش چشمگیری یافته است. ما در شروع دوره فکرمی‌کردیم که در تهران با توجه به وسعت جغرافیایی موجود و پراکندگی دانشگاه‌های علوم پزشکی نمی‌توانیم تخلفات تعرفه‌ای را کنترل کنیم، اما خوشبختانه امروز گزارشات خوبی از ستاد تعرفه‌ای استان تهران رسیده است و به نظر می‌رسد که وضعیت هم در تهران و هم در کشور مطلوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha