عدم پرداخت مطالبات شرکت های دارویی، باعث شده تا روند تولید برخی اقلام دارویی در داخل متوقف شود و این موضوع می تواند زنگ خطری برای تکرار بحران دارویی در کشور باشد.

زنگ خطر تکرار «بحران دارویی» به گوش می رسد

سلامت نیوز:عدم پرداخت مطالبات شرکت های دارویی، باعث شده تا روند تولید برخی اقلام دارویی در داخل متوقف شود و این موضوع می تواند زنگ خطری برای تکرار بحران دارویی در کشور باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، چندی قبل بود که تعدادی از مدیران شرکت های داوریی کشور در یک نشست چالشی با حضور مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، تکرار بحران دارویی را هشدار دادند.

مشکل عدم پرداخت مطالبات شرکت های دارویی، باعث شده که خط تولید برخی اقلام دارویی در داخل متوقف شود و از همین رو، سازمان غذا و دارو با مشکل تامین این قبیل داروها مواجه است. موضوعی که اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد.

بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره طلب ۱۸ ماهه شرکت های دارویی به بیمارستان ها، گفت: این مشکلات بیشتر برای بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی است و بیمارستان های تامین اجتماعی با چنین مشکلاتی با این حجم بدهی مواجه نیستند.

وی ادامه داد: با توجه به بدهی های بیمه سلامت مجلس مصوب کرد تا ۸ هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت تزریق اعتبار شود حال به نظر می رسد برای جبران بدهی بیمارستان ها به شرکت های دارویی نیز دولت باید وارد عمل شود.

خالقی تصریح کرد: اگر بدهی بیمارستان ها به شرکت های دارویی همچنان پابرجا باقی بماند در ارایه خدمت به بیماران با مشکل مواجه خواهیم شد و در نهایت نارضایتی مردم را شاهد هستیم درحالی که مردم نباید چوب این انباشت بدهی را بخورند.

وی یادآور شد: واقعیت آن است که طلب شرکت های دارویی به بیمارستان ها ممکن است شرایط را به قبل بازگرداند و مردم دچار کمبود دارو شده و در تامین آن با مشکل مواجه شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: بدون شک در چنین شرایطی وضعیت تامین دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است قیمت داروها نیز با افزایش مواجه شود.

همایون یوسفی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز با بیان اینکه در حال حاضر زنگ خطر عدم پرداخت مطالبات شرکت های دارویی به صدا در آمده است، گفت: اکنون وزارت بهداشت با انباشت بدهی ها مواجه شده است.

وی ضمن هشدار نسبت به مطالبات شرکت های دارویی از بیمارستان ها، افزود: واقعیت آن است که کمبود منابع مالی ارکان مختلف نظام سلامت را با مشکل مواجه کرده است که شرکت های دارویی نیز یکی از مجموعه هایی است که با مشکل مواجه شده است.

یوسفی ادامه داد: این واقعیت را باید بپذیریم که نظام سلامت با بدهی های انباشته شده روبرو است باید برای آن تدابیری اندیشیده شود اکنون مرحله اول طرح تحول سلامت را پشت سر گذاشته ایم و حال باید در مراحل بعدی اجرای این طرح، به دنبال راهکار و استراتژی برای بهبود عملکرد این طرح بود.

وی تاکید کرد: باید راهکار منطقی برای تامین منابع مالی وزارت بهداشت در نظر گرفت به گونه ای که به دنبال منابع مالی جدید و پایدار برای وزارت بهداشت بود.

دکتر اکبر عبداللهی اصل مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که ۵۳ قلم داروی تولید داخل دچار کمبود شده است، گفت: موجودی این اقلام دارویی به زیر یک ماه رسیده و ۷۵۰ قلم داروی دیگر نیز موجودی آنها زیر سه ماه است.

وی با بیان این مطلب که بیمه ها برای بهبود وضعیت صنعت داروسازی همکاری نمی کنند، گفت: مشکلات صنعت داروسازی کشور باید در سطح هیات دولت حل شود.

مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: اگر فکری به حال صنعت داروسازی نشود، تبدیل به بحران می شود.

آنچه مسلم است، کشور یکبار در سال ۹۱ دچار بحران دارویی شد که عواقب آن بحران گریبانگیر مردم و بیماران گردید. بنابراین، عدم تدبیر برای حل مشکلات شرکت های دارویی، می تواند منجر به تکرار آن بحران دارویی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha