نسخه جدیدی از برنامه "پزشکی خانواده" در کشور به زودی اجرا می‌شود؛ برنامه‌ای که طبق تاکید سازمان بهداشت جهانی و همچنین تصمیم مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده‌ و این وزارتخانه باید تا پایان برنامه ششم توسعه، پزشکی خانواده را در تمام مناطق برقرار و بعد از آن نظام ارجاع را تا پایان سال آینده در تمام کشور اجرایی کند.

جزییات نسخه جدید "پزشکی خانواده" /اجرای آزمایشی نظام ارجاع الکترونیک در ۱۱ استان

سلامت نیوز:نسخه جدیدی از برنامه "پزشکی خانواده" در کشور به زودی اجرا می‌شود؛ برنامه‌ای که طبق تاکید سازمان بهداشت جهانی و همچنین تصمیم مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده‌ و این وزارتخانه باید تا پایان برنامه ششم توسعه، پزشکی خانواده را در تمام مناطق برقرار و بعد از آن نظام ارجاع را تا پایان سال آینده در تمام کشور اجرایی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در برنامه پزشکی خانواده مسئولان سلامت در کشورها باید برای جمعیت تعریف شده‌ای یک تیم مراقب سلامت تعریف کنند. مراقب سلامت در این تیم نقشی چند پیشه را ایفا می‌کند و در این زمینه آموزش می‌بیند. ایران نیز طبق نیاز خود این برنامه را بومی کرده و نقش‌های جدیدی مانند پزشک تغذیه و روانشناس  را در این سیستم تعریف کرده‌ است.

دکتر جعفر صادق تبریزی- رئیس مرکز شبکه وزارت بهداشت- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تغییرات نسخه جدید برنامه پزشکی خانواده در ایران گفت: در حال حاضر مراقبان سلامت که دو سال است در سیستم ما تربیت شده‌اند، چندپیشه هستند و بسته خدمات کاملی را ارائه می‌دهند. آنها برای این نوع فعالیت به صورت تئوری و عملی آموزش کاملی دیده‌اند. تغییر مهم در نسخه "۴-۰" این است که از سال ۹۶ یک پزشک به پایگاه‌های سلامت اضافه می‌شود و تا پایان برنامه ششم توسعه  برای هر ۱۰ هزار نفر، سه پزشک و برای هر دو هزار نفر یک مراقب سلامت خواهیم داشت. این درحالی است که در نسخه  قبلی، پزشک فقط در مرکز خدمات جامع سلامت حضور داشت و به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت داشتیم. 

وی ادامه داد: این سرانه بومی ایران است. ما نظرات سازمان بهداشت جهانی را منطبق بر داشته‌های خود کردیم. علاوه بر آنچه سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد داده‌ است، ما در تیم سلامت پزشکی خانواده ایران کارشناس تغذیه، سلامت روان و مراقب سلامت هم گنجانده‌ایم.  آنچه امروز به عنوان پزشکی خانواده انجام می‌دهیم به جز اینکه پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی را دارد، قابلیت‌های سیستم مخصوص شبکه‌ای ایران را که الگویی کامل است را هم نشان می‌دهد.

تبریزی با اشاره به اجرای این الگو از برنامه پزشکی خانواده در همه شهرهای کشور، افزود: با این تغییر ما پزشک را به پایگاه سلامت می‌بریم و دسترسی را برای مردم راحت‌تر می‌کنیم؛ یعنی بلافاصله بعد از اینکه مراقب سلامت بخش اول ارائه خدمت را انجام داد و پرونده الکترونیک سلامت را کامل کرد، مردم می‌توانند در همان ساختمان به پزشک مراجعه کنند تا باقی خدمات ادامه پیدا کند. اگر لازم شد می‌تواند خدمات مشاوره تغذیه، سلامت و روان را در همان محل دریافت کند.

هزینه آزمایش بیماری‌های غیرواگیر در سرانه بسته‌های خدمتی تعریف شد

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت یکی دیگر از تغییرات نسخه "۴-۰" برنامه پزشکی خانواده را اضافه شدن هزینه آزمایش بیماری‌های غیرواگیر به سرانه افراد اعلام کرد و گفت: قبلا هزینه مربوط به آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های غیرواگیر لحاظ نشده بود، اما با این تغییر این هزینه‌ها داخل هزینه سرانه افراد شد؛ یعنی سرانه هر فرد جهت اینکه بسته جامع خدمت برای او ارائه شود دیده و محاسبه شده‌ است و همه هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. با آن رقم به ازای هر فرد در یک منطقه جغرافیایی، یک بسته کامل خدمت را از بخش خصوصی و دولتی خرید می‌کنیم.

به گفته وی، بسته خدمات پایه برای تمام گروه‌های سنی به شکل رایگان حساب می‌شود، ولی بعد از ارجاع به سطوح بالاتر، خدمات تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. 

اجرای آزمایشی نظام ارجاع الکترونیک در ۱۱ استان

تبریزی به راه‌اندازی آزمایشی بخش فنی نظام ارجاع الکترونیک در کشور نیز اشاره و تصریح کرد:  مقدمات نظام ارجاع الکترونیک از سال گذشته شروع شده‌ چراکه اجرای آن به فراهم شدن زیرساخت‌های الکترونیک نیاز داشت. در این برنامه، شبکه‌های الکترونیکی بیمه، بیمارستان‌ها و پرونده الکترونیک سلامت به سامانه‌ای در وزارت بهداشت متصل می‌شود. این سامانه تبادل دیتا را بین این شبکه‌ها برقرار می‌کند؛ به این معنی که  بعد از مراجعه مردم ابتدا مشخص می‌شود آیا او بیمه شده‌ است یا خیر و آیا می‌تواند این خدمت را دریافت کند؟ بعد از آن اطلاعات او در حوزه مراقبت‌های بهداشتی - درمانی کامل می‌شود. این اطلاعات می‌تواند با سیستم  HIS بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی و بخش سرپایی بیمارستان‌ها و پزشکان تبادل شود. در تمامی این مراحل بیمه می‌داند چه اتفاقی افتاده است و پزشک ارجاع دهنده و متخصصی که بیمار به او ارجاع داده شده‌ است هم می‌تواند این مسیر را ببیند و رصد کند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت همچنین بیان کرد: این سیستم از هفته آینده برای ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی به صورت آزمایشی شروع و تا پایان شهریور آزمایش‌های اولیه انجام می‌شود و از ابتدای مهر نیز توسعه پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha