عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با تربیت پرستار بیمارستانی به نوعی اتلاف منابع و سرمایه انجام می شود .

تربیت پرستار بیمارستانی اتلاف منابع و سرمایه است / راه حل کمبود نیروی پرستاری

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با تربیت پرستار بیمارستانی به نوعی اتلاف منابع و سرمایه انجام می شود .

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسن ناوی پور در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به این که پرستاری را به عنوان یك رشته ای كه دارای زیباترین لحظات معنوی و عرفانی در آن موج می زند دوست دارم گفت:  رسیدگی و مراقبت از بیمار را كه بهترین راه تقرب به خداست مشتاقانه انجام می‌دهم و حد و مرزی برای مراقبت از بیمار نمی شناسم. همه بیماران بندگان خدا هستند اگر اغراق نباشد صدای بیمار را صدای خدا می‌دانم و خدمت به بیمار را خدمت به خدا قلمداد می كنم. كمتر حرفه و شغلی است كه در زیبایی و معنویت و خداشناسی همانند پرستاری باشد.

وی اظهار با بیان این که توزیع نامتناسب نیروهای پرستاری آماده به کاردر کشور اظهار داشت:  برخی کمبودها در نیروی آماده به کار پرستاری در تهران وجود دارد و این به کمبود پرستار در کشور مربوط نمی شود بلکه احتمالا به توزیع نامناسب بیمارستانها و امکانات فوق تخصصی در این شهر بر می گردد که بیماران را هم مجبور به مشقت عزیمت به مراکز استان ها می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به راه حل مشکل توزیع نامتناسب نیروی کار در کشور که نباید برای آن نسخه کشوری پیچید، خاطر نشان کرد: می توان با بورسیه کردن دانشجویان مشغول به تحصیل در شهرستان ها و ارائه امکانات لازم به پرستاران متقاضی استخدام در تهران، این مشکل را به راحتی حل کرد. با افزایش ظرفیت پرستاری در کشور، نمی توان صف 700 نفره پرستاران بیکار گلستانی ، هزار و چند صد نفره پرستاران خراسانی ، آذربایجانی و. ... را بلند تر کرد بلکه مشکل کمبود نیروی پرستاری در تهران حل شود،  این منطقی به نظر نمی رسد.

وی تاثیر ناچیز رویه های جدید افزایش ظرفیت پذیرش پرستار را برای کشور خطرناک دانشت و تصریح کرد:  برفرض پذیرش حدود هزار و پانصد دانشجوی پرستاری آنچنان که یکی از مقامات وزارت بهداشت بیان داشته است در قالب پذیرش در بیمارستان در سال جاری انجام شود و این رویه در سه سال آینده هم ادامه یابد. در مجموع 6 هزار پرستار در سال 1400  به بازار کار اضافه خواهد شد بنابراین چرا از همین حدود 30 هزار نیروی آماده به کار فعلی برای جبران کمبودی که اگر وجود دارد، استفاده نشود.

ناوی پور با اشاره به این که با تربیت پرستار بیمارستانی به نوعی اتلاف منابع و سرمایه انجام می شود ، افزود:  هزینه آموزش هر دانشجوی کارشناسی پرستاری حدود 40 میلیون تومان برآورد می شود. یعنی برای 30 هزار کارشناس پرستاری موجود، با قیمت امروز حدود هزار و دویست میلیارد تومان از بیت المال یا جیب خود افراد هزینه شده است. آگر بجای خرج مجدد این مبلغ برای انباشت بیکاران تحصیل کرده، آن را برای توسعه کیفی آموزش پرستاری  هزینه نماییم، مطمئناً به نتایج بهتری برای نظام سلامت دست خواهیم یافت.

وی یادآور شد: در تحلیل بالا سعی شده است  از آمار رسمی استفاده شود اما احتمال وجود خطاهایی در آن متصور است. جدل در این آمار شاید ما را به جایی نرساند چرا که نقص عمده نظام سلامت ما یعنی فقدان یا نقص آمار و اطلاعات دقیق و قابل استناد، یک معضل اساسی است. پایش مداوم دانش آموختگان پرستاری و دریافت مداوم نیازهای واقعی نظام سلامت به نیروی پرستاری از ضروریات است. این پایش ها اگر درقالب طرح های مدون علمی و با مشارکت مراکز مختلف دولتی و غیر دولتی از قبیل مجامع  علمی و حرفه ای پرستاری انجام شود، مقبولیت بیشتری خواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس  تاکید کرد: در هر صورت اگر در حال حاضر بخواهیم بطور قطع و یقین وضعیت نیروی پرستاری را دریابیم، بطوری که هم موافقان و هم مخالفان کمبود قانع شوند تنها یک راه عملی وجود دارد و آن ارائه یک اطلاعیه فراخوان استخدام پیمانی کشوری  که برای همه ظرفیت های استخدامی موجود است تا مشخص شود چقدر از این ظرفیت ها خالی می ماند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha