دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 219638

لغو انتخابات الكترونیك نظام پزشكی در سی ام تیرماه -علیرغم تمام وعده های اطمینان بخش قبلی كه توسط مجریان انتخابات داده شده بود -تعداد كثیری از افراد ثبت نام كننده رای دهی الكترونیك را از حق دادن رای محروم نمود و جامعه پزشكی در بهت فروبرد.

انتخابات نظام پزشكی و چالش ترازو

سلامت نیوز:لغو انتخابات الكترونیك نظام پزشكی در سی ام تیرماه -علیرغم تمام وعده های اطمینان بخش قبلی كه توسط مجریان انتخابات داده شده بود

به گزارش سلامت نیوز تعداد كثیری از افراد ثبت نام كننده رای دهی الكترونیك را از حق دادن رای محروم نمود و جامعه پزشكی در بهت فروبرد. موضوعی كه عوارض  آن در تشكیل یك نظام پزشكی مقبول و قدرتمند غیرقابل كتمان بوده و این روزها از آن بسیار خوانده و شنیده ایم.اما این واقعه ناگوار می تواند واجد فرصت هایی نیز باشد ؛فرصتی برای شناخت جامعه پزشكی از واقعیت اركان و اعضای خود فراهم شده است.


نامزدها:

هر چند اعضای جامعه پزشكی و نامزدها در ایجاد این مشكل عجیب نقشی نداشته اند و در واقع این  اتفاق بر آنان تحمیل شده است اما برخورد آنان با قضیه حائز اهمیت است:


نامزدها از فردای برگزاری انتخابات زیر ذره بین مضاعف جامعه صنفی (نسبت به زمان پیش از انتخابات) قرار گرفته اند.
اگر وظیفه ذاتی یك عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی را صیانت از حقوق افراد صنف بدانیم ، باید گفت اولین چالش صیانت خیلی زود رخ نشان داده است ، تعداد بسیاری از اعضای جامعه پزشكی از حق دادن رای محروم شده اند و باید دید واكنش نامزدهای این جایگاه تاكنون چه بوده و در ادامه مسیر چه خواهد بود.


زمان واكنش اولیه(قبل یا بعد از اعلام نتایج اولیه) ،نوع واكنش( عملی- راهبردی و مبتنی بر راه حل یا صرفا برای خالی نبودن عریضه) و یكدستی(وجود روال منطقی  یا تشتت و تفرق در نظرات)همگی مهم بوده و شباهت ها و تفاوت های خود واقعی نامزدها را نسبت  به تصویری كه در وعده های انتخاباتی از خویش تصویر كرده اند به روشنی نشان می دهد.


البته این مساله در مورد نامزدهایی كه در شمارش آرا حضوری به عنوان واجدین اكثریت آراء معرفی شده اند با حساسیت بسیار بیشتری از طرف بدنه صنفی دنبال می شود.


صنفی كه با دقت تمام اقدامات بدون روتوش نامزدهای تصدی  موقعیت های صیانت از حقوق صنفی در هیات های مدیره ی نظام پزشكی را به نظاره گرفته اند .

ب:مجریان و ناظران انتخابات :
بار اصلی ماجرا اما بر عهده مجریان و ناظرین انتخابات است.وعده های محكم و متواتری در مورد اجرای بی نقص انتخابات الكترونیك از طرف مقام عالی وزارت تا معاونت های مربوطه و سایر اركان اجرای انتخابات  در فاصله زمانی نزدیك داده شده و در حافظه جامعه پزشكی و رسانه ها ثبت گردیده است.


مرور مفاهیم موكدی مثل "استفاده از یكی از پیچیده ترین سیستم های رمزگذاری دنیا" "عدم امكان رمزگشایی به هیچ عنوان"  ،"رسیدن به هدف افزایش مشاركت و فراهم كردن عدالت  در شركت افراد"  و ... در مصاحبه های رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و مسوول مستقیم برگزاری الكترونیك  انتخابات همگی سوال هایی بسیار جدی را مطرح می كند .خصوصا اینكه ایشان از  دریافت ٢٠٧ هزار تاییدیه بالادستی ثبت نام انتخابات الكترونیك سخن رانده و از حضور قطعی ٢١٠ تا ٢٣٠ هزار  در  این  انتخابات خبر داده اند.


حال برخورد متولی اجرایی با این ناكارآمدی واضح -كه نه قبل از انتخابات كه در میانه انتخابات اعلام شد -بسیار حائز اهمیت است.توجه به این نكته نیز ضروری است كه این لغو پس از وعده های مكرر رفع مشكل و درخواست از كاربران به موكول كردن رای دهی اینترنتی به ساعات میانی روز  اتفاق افتاده است .


برخورد هیات مركزی نظارت بر انتخابات با این اتفاق نیز طرف دیگر این معادله در نشان دادن برخورد عادلانه و بدون سوگرایی این هیات با موضوع بوده و سنجه ای برای اعتماد سازی صنفی در حال و آینده خواهد بود.


باید دید وزارت بهداشت در جایگاه مجری انتخابات و هیات هفت نفره نظارت مرکزی بر انتخابات نظام پزشکی (شامل سه نماینده مجلس، دو نماینده وزیر بهداشت، یک نفر نماینده وزارت کشور و یک نفر نماینده دادستان) چه روشی برای جلب اعتماد و پاسخ به سوالات جامعه پزشكی كه كارگزاران سلامت كشور هستند برمی گزیند.


اتفاقی ناخوشایند در انتخاباتی  صنفی رخ داده است و تشكیل سازمانی برآمده  از اراده تمام افراد صنف به چالش كشیده شده است.جامعه پزشكی به عرصه پساانتخابات نظام پزشكی و كنش های آن با دقت می نگرد. ترازوهای حساس به عملكرد فعال شده اند و وزن های واقعی در حال ثبت شدن است.

منبع:پایگاه اینترنتی پزشکان وقانون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha