با شروع فصل تابستان، ورزش شنا و استفاده از استخر‌ها برای رهایی از گرمای هوا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. همین موضوع سبب شده تا استفاده از استخر‌ها در این فصل افزایش چشمگیری داشته باشد.

وقتی استخرهای دولتی با آب‌آشامیدنی پر می شود مابقی با وایتکس!

سلامت نیوز: با شروع فصل تابستان، ورزش شنا و استفاده از استخر‌ها برای رهایی از گرمای هوا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. همین موضوع سبب شده تا استفاده از استخر‌ها در این فصل افزایش چشمگیری داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: نبود زیرساخت‌های موجود سبب شده تا بسیاری از استخر‌ها به‌ویژه استخرهای وابسته به ارگان‌های دولتی برای تامین آب موردنیاز خود از آب شرب استفاده کنند؛ هرچند برخی از استخرداران معتقدند که به دلیل دستگاه‌های تصفیه آب مخصوص ۶ ماه تا یک سال یکبار آب استخر را تعویض می‌کنند.

تعویض دیر به دیر آب استخر سبب می‌شود تا بسیاری از امراض پوستی از طریق همین آب به دیگران سرایت کند و شاید دلیل بوی زننده کلر و وایتکس در برخی استخرها، تعویض دیرهنگام آب استخر‌ها باشد تا با این ترفند رنگ و روی آب را کمی باز کنند؛ هرچند استخرهای دولتی به دلیل استفاده از برخی رانت‌ها زود به زود آب را تعویض می‌کنند و در این استخر‌ها زیاد بوی کلر و وایتکس به مشام نمی‌رسد. در حال حاضر برخی از نقاط کشور با مشکل کم آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما در این بین استخرهای دولتی با آب شربی پر می‌شوند که برخی به آن نیاز مبرم دارند.

در حالی استفاده از آب شرب شهری برای پرکردن استخر‌ها ممنوع است که از برخی استخرهای عمومی شهر تهران که متعلق به موسسات فرهنگی و ورزشی هستند، خبر می‌رسد که آن‌ها نیز از طریق آب شرب شهری پر می‌شوند. برخی از این استخر‌ها در نقاطی از تهران قرار دارند که در پهنه‌بندی‌های طرح جامع و تفصیلی در پهنه تجاری قرار دارند و براساس قوانین باید هزینه مربوط به اماکن تجاری را پرداخت کنند، اما مدیران این استخر‌ها با مراجعه به وزارت ورزش و جوانان مجوز موسسه فرهنگی و ورزشی را دریافت می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت آب مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

 این در حالی است که علیرضا نوذری‌پور، قائم‌مقام مدیرعامل آبفای تهران، می‌گوید: «به هیچ عنوان در این شرکت تفکیکی برای استفاده از آب شهری برای استخر‌ها وجود ندارد مگر اینکه این آب برای استفاده‌های آشامیدنی یا مسائل بهداشتی مصرف شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد، سریعا با آن برخورد می‌شود.»

با این حال مدیر یکی دیگر از استخرهای تهران، می‌گوید: «سال ۸۹ اقدام به دریافت مجوز از وزارت ورزش و جوانان کرده‌ام، براساس آن کارشناسان شرکت آبفا به این استخر مراجعه کردند و ابعاد استخر را به لحاظ طول، عرض و عمق استخر اندازه‌گیری کردند. پس از اندازه‌گیری ابعاد استخر براساس جداول و اشل‌هایی که مربوط به خود شرکت آبفاست میزان آب مشخصی به استخر اختصاص یافت.» به‌طوری که به گفته این مدیر، حجم مشخصی از آب به قیمت ۳۰ میلیون تومان در اختیار استخر قرار گرفت که آن‌ها یک‌سوم این رقم را به صورت نقد و مابقی را طی سال‌های ۹۰ تا ۹۱ به صورت اقساط پرداخت کردند. با این حال گویا این موسسه اواخر سال ۹۱ تعطیل می‌شود و بار دیگر در اواخر سال ۹۴ بازگشایی شده و استخر از طریق آب شهری آبگیری می‌شود. مدیر این استخر می‌افزاید: «در همین زمان اخطاری از سوی شرکت آبفا برای موسسه ما آمد که در آن آمده بود میزان مصرف شما بیش از حد معمول است که دلیل آن می‌تواند ترکیدن لوله باشد و از ما خواسته شده بود تا مراتب این موضوع را به شرکت آبفا اطلاع دهیم.»

این شیوه مدیریت منابع آب در حالی در تهران وجود دارد که اگرچه بارندگی‌های امسال خوب بود، اما کشور با بحران آب روبه‌رو است و در این میان بیش از ۳۰ درصد آب شرب تهران از طریق لوله‌ها به هدر می‌روند، آبی که برای رسیدن به دست مصرف‌کنندگان مراحل مختلف تصفیه که هزینه‌های بسیار بالایی دارد را طی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha