کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و به منظور شناسایی و کنترل هپاتیت، طرح خودمراقبتی هپاتیت B ویژه مبتلایان و خانواده‌های آنان انجام می شود .

اجرای طرح نظام مراقبتی هپاتیت B در استان یزد

سلامت نیوز:کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و به منظور شناسایی و کنترل هپاتیت، طرح خودمراقبتی هپاتیت B ویژه مبتلایان و خانواده‌های آنان انجام می شود .

به گزاش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «علیرضا پورمازار» با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی هپاتیت، اظهار کرد: در راستای اجرای طرح تحول سلامت، کلیه مبتلایان هپاتیت در شهر یزد می‌توانند به مرکز سلامت جامعه  شهید نصیری و در شهرستان‌ها به مرکز تعیین شده مراجعه و خدمات فعال پیشگیری و درمانی را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارشات  سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر تعداد 400 میلیون نفر در جهان، حامل ویروس هپاتیت B هستند که پس از سل و مالاریا، شایع ترین بیماری عفونی مسری است .

وی افزود: در طرح نظام مراقبتی هپاتیت B ، اطرافیان و خانواده ی فرد مبتلا توسط متخصص عفونی ویزیت و در صورت نیاز واکسن دریافت می کنند .

پورمازار همچنین از اجرای این طرح برای ماردان باردار خبر داد و گفت: به منظور پیشگیری از ابتلای جنین به بیماری هپاتیت،  در حین بارداری و پس از تولد نوزاد تا 15 ماهگی، مراقبت‌های لازم برای مادر باردار صورت می گیرد و سلامت نوزارد به صورت مداوم کنترل می شود.

این مقام مسئول تزریق مشترک، تماس جنسی افراد مبتلا با فرد سالم، انتقال از طریق خون و فرآورده‌های آن را از مهمترین راه‌های انتقال ویروس هپاتیت B و C دانست و خاطر نشان کرد: این بیماری می‌تواند به صورت بدون علائم و یا پس از یک دوره نهفتگی با علائمی نظیر ضعف، خستگی، کسالت، بی اشتهایی، تب، درد عضلانی، التهاب مفاصل و بثورات پوستی ظاهر شود و درمرحله بعد علائمی نظیر زردی پوست و چشم، تیرگی رنگ ادرار و سفیدی مدفوع خود را نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha