تصادف‌های ساختگی از پدیده‌های نوظهوری که به یکی از منابع تامین درآمد خانواده‌های مستمند و معتاد تبدیل شده و نمایندگان رفع خلاهای قانونی و تقویت نظارت کارشناسان فنی بیمه و تحقق سیستم یکپارچه ناجا را راهکار کاهش آن می‌دانند.

خون‌بهای مصدومان ساختگی در جیب سوداگران مرگ/دریافت دیه به قیمت جنین‌کشی

سلامت نیوز:تصادف‌های ساختگی از پدیده‌های نوظهوری که به یکی از منابع تامین درآمد خانواده‌های مستمند و معتاد تبدیل شده و نمایندگان رفع خلاهای قانونی و تقویت نظارت کارشناسان فنی بیمه و تحقق سیستم یکپارچه ناجا را راهکار کاهش آن می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، زمانی که صحبت از تصادف می‌شود همه احوال پرس سلامت افرادی که داخل خودرو یا بر روی موتور بوده یا به عنوان عابر پیاده تصادف کرده اند، می شوند، خسارت جانی جدای از آنکه روح و روان انسان را بهم می‌ریزد، جراحتی است که قانونگذار هم برای آن شرایط رسیدگی و تشکیل پرونده را به نوعی متفاوت در نظر گرفته است. از همین رو «دیه» شاید تنها دلگرمی است که تا حدودی زخم خسارت‌های جانی را التیام می‌بخشد.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو از دیگر تمهیدات جانبی است که موجب کاهش خسارت تصادف‌زدگان می‌شود، اما روزگاری در پیش روی ماست که عده‌ای تصادف را منبع درآمد خود تلقی کرده و از آن به عنوان ابزاری برای تامین معاش خانواده استفاده می‌کنند تا جایی که گروهک‌ها و افراد مختلفی درقالب «پیمانکار»، «دکتر»، «صحنه‌پرداز» و «مجروح» در این میان نقش بازی می‌کنند.

حسین جوانی 24 ساله است که از 19 سالگی «آقای دکتر» دست‌و‌پای راستش را شکست و با سنباده ‌درشت، پیشانی، دماغ و گونه‌اش را به‌طور قطری زخمی کرد تا از جنوب ایران برای تصادفی ساختگی راهی خراسان شود. او پس از نخستین تجربه‌ صحنه‌سازی‌اش، تا همین یک‌سال پیش معتاد بود، وقتی دانشگاهش تمام شد و به انجمن معتادان گمنام ایران پیوست؛ او حالا به قول خودش ١٣ ماه و ٧ روز است که پاک‌ است.

تخصیص70 درصد دیه مجروحان تصادف ساختگی به پیمانکاران

بر اساس گزارش‌های میدانی انجام گرفته؛ پیمانکاران تصادف‌های ساختگی معمولا ٦٠ تا ٧٠ درصد پول دیه مجروح را برای خودشان بر می‌دارند و به‌ ازای شکستن هر دست یا پا به کسانی که در تصادف‌های ساختگی شرکت می کنند تنها ٣ میلیون تومان می‌دهند. متاسفانه پیمانکاران با دلالی به سود زیادی رسیده و با یک هفته کار ٣٠‌میلیون یا بیشتر کسب می‌کنند، بدون این‌که آسیبی به خود برسانند.

در یکی از پرونده‌ها مرتبط به تصادف ساختگی نیز دو مرد 35 ساله و 40ساله به دام پلیس افتادند که این دو متهم در بازجویی‌های پلیس آگاهی به 47 فقره تصادف ساختگی در چند استان کشور اعتراف کردند. در مورد دیگری 104 نفر از اعضای باندی که اقدام به تصادف ساختگی می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند که مبلغ دیه دریافت شده از بیمه ها از سوی این باند به بیش از 20 میلیارد ریال می‌رسد.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان دامغان هم چندی پیش از کشف یک فقره تصادف ساختگی به قصد کلاهبرداری و دریافت دیه از شرکت بیمه خبر داد و گفته است: برای این کلاهبرداری ۳۰۰ میلیون ریالی دست، انگشتان و دندان‌های یک نفر شکست.

معتادان و سرپرستان خانواده‌های فقیر در صف اول مجروحان تصادف‌های ساختگی

اغلب کسانی که به حوزه تصادفات ساختگی وارد شده‌اند معتادان یا نان‌آوران خانواده هستند؛ فردی که پدرش را از دست داده یا این‌که دیگر نمی‌تواند کار کند و سرپرست چندین نفر درخانواده است. متاسفانه متهمان یا همان پیمانکاران ابتدا جوانان معتاد و بیکار را شناسایی کرده و با شکستن دندان با انبردست، شکستن بینی با میله آهنی، بریدن لب‌ها با تیغ، تزریق خون به نواحی گونه و زیر چشم برای ایجاد کبودی و ایجاد خراش توسط سنباده به‌روی پوست آنها برای مصدوم کردن سوژه می کنند که برای این اقدامات دردناک از داروهای مانند قرص ترامادول یا سایر مرفین ها جهت تسکین استفاده می‌کنند.

پدری که عمدا کودکش را جلوی خودرو پرتاب کرد

متاسفانه در روزهای اخیر هم خبری مبنی بر انداختن پسربچه‌ای به دست پدرش از روی عمد مقابل خودرو مطرح شد، پسربچه‌ای که از سر فقر پدر، جان خود را از دست داد، راننده خودرویی که با این پسربچه تصادف کرده بود نیز گفته است: هنگامی که با پلیس به منزل این پسربچه برای دستگیری پدر رفتیم چیزی که من را بیشتر از همه رنجاند این بود که این پدر یک بچه دیگر داشت که دست و پایش شکسته بود گویا این بچه هم به خاطر همین موضوع دست و پایش شکسته باشد.

زیان قابل‌توجه بیمه از محل خسارت‌های ساختگی/ 5 میلیارد ریال برای 6 فقره تصادف

بیمه مرکزی نیز در روزهای اخیر اعلام کرده است: صنعت بیمه هر سال زیان قابل‌توجهی از محل «خسارت‌های ساختگی» متحمل می‌شود که برای جلوگیری از آن نیاز به همکاری بیشتر مردم با صنعت بیمه است. در نمونه اخیر که از سوی پلیس آگاهی استان قم اعلام شده، پنج نفر از اعضای یک باند ایجاد تصادف ساختگی دستگیر شده‌اند. این عده تاکنون در شش فقره تصادف ساختگی، حدود پنج میلیارد ریال از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت کرده‌اند.


مسئولان بیمه مرکزی اذعان دارند که متهمان پس از این اقدام، سوژه را به شهرستان همجوار برده و در محلی خلوت، تصادفی را صحنه‌سازی و سپس طی فرایندی قانونی، به دریافت دیه از شرکت‌های بیمه اقدام می‌کرده‌اند.

مهرداد علی بخشی جانشین مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور نیز با بیان اینکه ملاک‌ها و معیارهای مختلف و تخصصی برای بررسی صدمه‌های ناشی از تصادف وجود دارد، گفته است: زمانی که یک فرد برای تشخیص میزان صدمات جسمی ناشی از تصادف یا هر حادثه دیگری به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند آسیب‌های وی بررسی و با قانون مجازات اسلامی تطبیق داده شده و یکسری از ادعای کذب در مورد آسیب دیدگی ناشی از تصادف مشخص می‌شود.

پرداخت دیه به سودجویان تصادفات‌ساختگی به دلیل اهمال‌ کارشناسان فنی بیمه

یحیی کمالی‌پور عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خانه‌ملت در این خصوص می گوید: ناهنجاری‌های چون تصادفات ساختگی ناشی از فقر اقتصادی است که برخی از افراد به آن روی آورده تا از قِبَل آن ضمن دریافت دیه، پولی به دست آورند، این ناهنجاری‌های سبب تزلزل پایه‌های اعتقادی مردم نیز می‌شود.
یحیی کمالی پور در میزگرد بررسی آسیب های اجتماعی مرتبط با کودکان

نماینده مردم جیرفت و عنبر‌آباد در مجلس تاکید می‌کند: هر میزانی که از بیت المال صرف غیرحق شود، خلاف شرع و قانون است بنابراین ضمن تقویت فعالیت‌های فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی چون کارشناسان فنی بیمه و نیروی انتظامی باید موشکافانه ابعاد تصادف‌ها را بررسی کنند، زیرا کارشناسان قطعا واقف به تصادفات ساختگی هستند و نباید از چنین ناهنجاری به نفع عده‌ای سودجو چشم پوشی کنند.

نقش پزشک قانونی در برخورد با پرونده تصادفات ساختگی

علی‌بخشی جانشین مدیریت بحران رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در تایید چنین وضعیتی اعلام کرده که متاسفانه چندین سال است که پزشکی قانونی با معضل تصادفات ساختگی روبه روست اما در سال های اخیر میزان مواردی از تصادفات ساختگی که پزشکی قانونی به آن پی برده و به مراجع قضایی اطلاع داده است افزایش داشته است زیرا افرادی که گاها اعضای یک خانواده هستند برای گرفتن دیه خود را جلوی ماشین افراد دیگر پرتاب می‌کنند یا به طور کلی صحنه تصادف را درست می کنند.

کمالی پور نیز در همین راستا با اشاره به وظایف دستگاه‌قضایی و تاکید بر برخوردهای بازدارنده با عوامل این چنین ناهنجاری هایی، می‌گوید: پزشکی قانونی در این میان سهم اندکی دارد زیرا کارشناسان فنی بیمه مبنای جراحت را اعلام و پزشکی قانونی بر اساس آن میزان دیه را مشخص می‌کند، بنابراین نظر کارشناس فنی بیمه و نیروی انتظامی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بیکاری علت اصلی روی‌اوری افراد به تخلفاتی چون تصادفات ساختگی

احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در همین خصوص به خبرنگار خانه‌ملت، می‌گوید: متاسفانه برخی برای کسب ارقام پایین اقدام به چنین تخلفاتی می‌کنند، عده ‌ای هم از قبل با راننده خودرو تبانی کرده و سر مبلغی توافق می کنند اما علت اصلی روی آوردن افراد به چنین تخلفاتی بیکاری و فقر اقتصادی است.


نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی عدم توانایی مالی سرپرستان خانواده را هم یادآور می‌شود و می‌گوید: برخی از سرپرستان خانواده برای تامین معاش زن و فرزند خود حاضر به انجام هر کاری هستند هر چند عده‌ای با چنین اقداماتی به دنبال سودهای بادآورده از طریق دور زدن قانون هستند.

رفع خلاهای قانونی برای جلوگیری از افزایش تصادفات ساختگی

بیگدلی نیز معتقد است که خلاهای قانونی در این زمینه باید رفع شود از این رو نظارت متولیان باید تقویت شود، نمایندگان نیز می‌توانند نقش نظارتی خود که مورد تاکید رهبری است تقویت کرده تا خلاهای موجود برطرف شود.

زنان حامله‌ای که به عمد نوزادان و جنین‌های خود را می کشند

متاسفانه این نوع تصادف‌ها تنها به شکل مذکور رواج پیدا نکرده، زنانی نیز دستگیر شده اند که با همدستی شوهرشان نطفه می‌کاشتند و پس از چهارماه با ضربه پای شوهر نطفه چهار- ٥ماهه را می‌کشتند و یک تصادف ساختگی هم ایجاد می‌کردند تا دیه یک انسان کامل بگیرند.

سیستم یکپارچه نظارتی ناجا تقویت شود

کمالی پور تصادفات ساختگی را نقصی می‌داند که به دلیل کوتاهی عده‌ای از کارشناسان فنی بیمه افزایش یافته اما به نقش موثر نیروی انتظامی هم اشاره می کند و می گوید: براساس قوانین متعدد، ناجا می تواند گواهینامه فردی که به طور متوالی تصادف کند، باطل کرده یا با وی برخورد جدی کند اما عدم نظارت ناجا و نبود سیستم یکپارچه سبب شده تا این افراد سودجو به دفعات تصادف کرده و در سایه عدم نظارت دقیق بیمه‌ها به مراتب از بیمه دیه دریافت کنند.

این در حالی است که ناجا خود بر ایجاد سیستم یکپارچه پرداخت خسارت تصادف توسط شرکت های بیمه تاکید دارد تا موارد برای شناسایی این افراد به پلیس گزارش داده شود.

این ناهنجاری دردناک که بنا به گفته نمایندگان مجلس، کارشناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی نشات گرفته از فقر و بیچارگی است، کمتر مورد توجه مسئولان اجرایی و مبارزان آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته اما امید است با توجه به جراحت‌های به جا مانده برای مجروحان امر و کاهش خسارت های صندوق‌های بیمه‌ای که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، بعد از این مورد نظرشان واقع شود تا کمتر شاهد این چنین تصادف‌هایی باشیم.

در گذشته شاهد بروز برخی آسیب های اجتماعی مانند ایجاد باندهای کنترل و مدیریت کودکان خیابانی بوده ایم، حال متأسفانه این خطر احساس می شود که مسئله ای مانند تصادفات ساختگی از حالت انفرادی و فردی به شکل سازمان یافته و مافیایی تبدیل شود، که این معضل، هوشیاری هر چه بیشتر مسئولان مربوطه را می طلبد تا از بروز این مسائل و پرونده ها در آینده جلوگیری شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha