چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 219919

جمعی از دوستداران محیط‌زیست طی بازدیدهای پیاپی روزانه و شبانه خود از چاه‌های انتقال آب، متوجه روشن‌بودن قابل‌توجهی از آنها شدند و این امر اعتراض آنها را برانگیخت.

آخرین نفس‌های دشت میناب

سلامت نیوز:چندی است موضوع انتقال آب از چاه‌های حفر‌شده در آبخوان دشت میناب به بندرعباس توسط مسئولان آب منطقه‌ای هرمزگان و شهرستان میناب مطرح شده است و این مسئولان مدعی هستند که از ابتدای بارندگی‌های اخیر به بعد هیچ میزان آبی از طریق چاه‌های مذکور به بندرعباس منتقل نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: جمعی از دوستداران محیط‌زیست طی بازدیدهای پیاپی روزانه و شبانه خود از چاه‌های انتقال آب، متوجه روشن‌بودن قابل‌توجهی از آنها شدند و این امر اعتراض آنها را برانگیخت. مدیر امور منابع آب شهرستان میناب در جلسه شورای اداری این شهرستان، اظهار کرد: پروژه بهسازی و تجهیز شبکه آبیاری دشت میناب مطالعات آن سال 1344 همزمان با سد استقلال آغاز و عملیات بهره‌برداری‌اش در سال 1365 انجام شده است. مصطفی زارعی فرسوده‌بودن شبکه انتقال و انتقال توسط کانال‌کشی را عامل تبخیر و هدر‌رفتگی 40 درصد از آب رها‌شده از سد استقلال عنوان کرد و افزود: باغداران، کشاورزان و حقابه‌بران نمی‌توانند با روش آبیاری تحت‌فشار زمین‌های خود را آبیاری کنند.

وی تصریح کرد: حدود 10 هزار مشترک در شمال دشت میناب وجود دارد و عمده مشترکان ما باغی هستند و اراضی صیفی عمده محسوب می‌شوند و عمده مشکلمان خرده‌مالکی‌بودن آنهاست. این مقام مسئول انتقال از طریق لوله‌گذاری را مناسب‌تر از کانال‌کشی دانست و عنوان کرد: پروژه‌ای که اکنون در حال اجراست بهسازی و تجهیز شبکه آب‌رسان زهکشی میناب است که قرار است به جای آب‌رسانی توسط کانال از طریق لوله‌گذاری این کار صورت گیرد. زارعی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های این طرح جلوگیری از تبخیر و نشت آب است، اضافه کرد: با انجام این روش توزیع آب بین کشاورزان و باغداران از طریق لوله‌گذاری و کنتور حجمی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب از سد شمیل و نیان به بالادست دشت میناب و توزیع آن بین کشاورزان، گفت: در سال‌هایی که سدهای شمیل و نیان میزان آب بالایی داشته باشند میزان 12 میلیون مترمکعب آب از این سدها به بالادست دشت میناب تزریق می‌شود و برداشت از دشت میناب توسط کشاورزان کمتر خواهد شد. زارعی با بیان اینکه از 6 سال گذشته تاکنون، امسال بیشترین میزان توزیع آب را به‌ حقابه‌بران مینابی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: از اردیبهشت‌ سال جاری تاکنون بیشترین میزان انتقال آب را به ‌حقابه‌بران مینابی داشته‌ایم و این کار با انتقال میزان 600 تا 700 لیتر آب از طریق چاه‌های حفر‌شده در حاشیه سد شمیل به بندرعباس صورت گرفت و این امر باعث تزریق بیشتر آب سد استقلال به باغداران و کشاورزان مینابی شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان میناب، بیان کرد: میزان آبی که به ‌حقابه‌بران مینابی از سد استقلال داده می‌شود هزار و 400 لیتر در ثانیه است، درصورتی‌که میزان آب انتقالی به بندرعباس هزار و 300 لیتر در ثانیه بوده و این یک نوید بسیار خوب برای مردم میناب است. وی درباره انتقال آب از طریق چاه‌های حفرشده در دشت میناب به بندرعباس، یادآوری کرد: از ابتدای بارندگی‌های اخیر تاکنون حتی یک لیتر آب از طریق چاه‌ها به بندرعباس منتقل نشده است. زارعی اظهار کرد: تا زمانی که پروژه‌های سد سرنی و آب‌شیرین‌کن بندرعباس در حال انجام است باید پمپ‌های دشت میناب در حالت آماده به‌کار باشد و به اجبار حداقل ماهی یک‌بار این پمپ‌ها را روشن کنیم تا گل‌ولای پمپ‌ها از آن خارج شوند. مدیر امور منابع آب شهرستان میناب ادامه داد: یکی از این چاه‌های مذکور، آب زمین ورزشی شهرداری را تأمین می‌کند و با روشن‌بودن این پمپ، صدا درون خط لوله انتقال آب به بندرعباس می‌پیچد و دوستداران محیط‌زیست بر این باورند که آب از طریق چاه‌ها به بندرعباس منتقل می‌شود و بنده این قول را به همه مردم میناب می‌دهم که از ابتدای بارندگی‌های اخیر تاکنون حتی یک لیتر آب از طریق چاه‌های میناب به بندرعباس منتقل نشده است. 


محمد ریاضی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه هیچ آبی از چاه‌های میناب به بندرعباس انتقال پیدا نمی‌کند، گفت: روشن‌شدن چاه‌ها صرفا به علت پمپاژ موتورها بوده تا مانع فرسودگی و خراب‌شدن آنها باشد. 
ریاضی گفت: با واردشدن فاز اول آب‌شیرین‌کن بندرعباس به مدار معتقدیم که وضعیت بی‌آبی و بحران آب در میناب و بندرعباس بهبود پیدا می‌کند. 


مطالبه‌گری مردم و پاسخ مثبت مسئولان سبب کمک به بحران آب شد


فرماندار شهرستان میناب گفت: بحران آب یک موضوع پیچیده‌ای است که کل کشور و جهان را درگیر خود کرده است اما درباره دشت میناب می‌توان بیان کرد که مطالبه‌گری دلسوزانه مردم و باغداران برای حل بحران آب و پاسخ مثبت مسئولان در جواب آنها سبب شد که برای این مشکل تصمیم‌گیری‌هایی اتخاذ شود. ابوذرمهدی نخعی درباره راه‌یافتن پرونده دشت میناب به شورای‌عالی آب کشور گفت: همه استان‌های کشور با بحران آب یا فرونشست‌های زمین به نوعی درگیر هستند اما موضوع دشت میناب یک موضوع ویژه بود که با تصمیم‌گیری مسئولان ارشد و ارائه مستندات پرونده بحران آب میناب به شورای‌عالی آب کشور راه یافت. فرماندار میناب گفت: جای بسی خوشحالی است که امروز مشاهده می‌شود، هم آب به باغداران مینابی داده می‌شود و هم چاه‌های انتقال آب خاموش شده و این همه اثرات مدیون زحمات و مطالبات مردمی و همراهی مسئولان به این موضوع مهم بود. محمدعلی مؤیدی، فعال محیط‌زیستی شهرستان میناب در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: اقدام آب منطقه‌ای برای خاموش‌کردن چاه‌های آب خوب و سنجیده است اما این حرکت باید تداوم داشته باشد و به صورت مقطعی صورت نگیرد. 


با اوج‌گرفتن خیزش‌های مردمی و پویا‌شدن انجمن‌های مردمی پیرامون نجات دشت میناب، مدیران ارشد آب منطقه‌ای هرمزگان بارها وعده توقف عدم برداشت از چاه‌های تعبیه‌شده در رودخانه میناب را داده‌اند؛ وعده‌هایی که محقق‌نشدن آنها ریشه‌های بی‌اعتمادی را در بین مردم رویانده است. یکی از فعالان زیست‌محیطی شهرستان میناب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: طی ماه‌های گذشته در موارد مختلف مسئولان شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان اعلام کرده‌اند که از بهمن‌ 1395 تا امروز چاه‌های انتقال به اصطلاح اضطراری آب شرب به بندرعباس خاموش هستند و حتی یک لیتر آب از این طریق به خارج از حوزه انتقال نیافته است. محمدعلی مؤیدی اضافه کرد: اما مشاهدات مردم و فعالان محیط‌زیست شاهد مدعای دیگری بوده و آن روشن‌بودن چاه‌های ذکرشده طی بازدیدهای متناوب شبانه و روزانه است و بر‌اساس شواهد روشن‌بودن و انتقال آب از این چاه‌ها غیرقابل‌ انکار است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه فعالان محیط‌زیست منطقه درحال‌حاضر از علم و آگاهی بالایی برخوردار شده‌اند و طی چند مرحله دروغ‌های گفته‌شده توسط مسئولان به‌راحتی قابل‌انکار با شواهد و قرائن است. این فعال زیست‌محیطی درباره روشن‌بودن چاه‌های بستر رودخانه میناب، گفت: بی‌اطلاعی مسئولان از این اتفاق غیرممکن است زیرا میزان آب انتقالی به بندرعباس روزانه از طریق پیامک به آنها به‌طور اتوماتیک اعلام می‌شود و برای ما فعالان محیط‌زیست هم شواهد بسیاری مبنی‌بر انتقال آب وجود دارد که آنها را به‌صورت مستندات دقیق و طی چند مرحله جمع‌آوری کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha