اگر فرض کنیم 5 میلیون معتاد داریم که در روز 60 تن موادمخدر مصرف می‌کنند یا چنانچه در زندان 600 نفر معتاد داشته باشیم که در روز 4تا5 کیلو مواد مصرف می‌کنند و قاچاقچی این مواد را تأمین می‌کند ما پیشنهاد دادیم دولت این را کنترل کند.

نه اعدام حذف می شود؛ نه مواد مخدر دولتی، توزیع

سلامت نیوز:حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی در پاسخ به روزنامه ایران مبنی بر اینکه آیا شما سخنان قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره  اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی توزیع دولتی موادمخدر را رد کردند تأیید می‌کنید یا خیر؟ گفت: نخیر اشتباه می‌کنند.

به گزرش سلامت نیوز، ایران نوشت: از آخرین روزی که کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اصلاحیه گذاشت و یک تبصره تحت عنوان کنترل موادمخدر اضافه کرد هیچ جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی نداشته که نمایندگان تبصره را رد کنند.نوروزی گفت: کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تبصره‌ای را نه به عنوان توزیع دولتی موادمخدر بلکه به عنوان کنترل قاچاق موادمخدر اضافه کرد.قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر اشتباه می‌کنند که می‌گویند مجلس این تبصره را حذف کرده بلکه آماده است به مجلس بیاید.او در پاسخ به این سؤال که ابعاد مختلف تبصره اخیر کمیسیون قضایی و حقوقی بسیار نامفهوم است، افزود: تبصره به این معنا است که کاری کنیم معتادانی که الان در اختیار قاچاقچی‌ها هستند در اختیار دولت باشند.

اگر فرض کنیم 5 میلیون معتاد داریم که در روز 60 تن موادمخدر مصرف می‌کنند یا چنانچه در زندان 600 نفر معتاد داشته باشیم که  در روز 4تا5 کیلو مواد مصرف می‌کنند و قاچاقچی این مواد را تأمین می‌کند ما پیشنهاد دادیم دولت این را کنترل کند.سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس این را هم گفت که قرار است آیین‌نامه این تبصره را ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزیر دادگستری با تأیید قوه قضائیه بنویسند و تأیید کنند که مملکت را از این وضعیت نجات دهند اینکه سرمان را زیر برف کنیم کاری درست نمی‌شود. آمار‌ها می‌گویند بیش از 5 میلیون معتاد داریم اینها خاک که مصرف نمی‌کنند، تأمین مواد همه‌شان در اختیار قاچاقچی‌هاست اما ستاد تغافل می‌کند و می‌گوید در زندان معتاد نیست چرا اتفاقاً در زندان معتاد داریم ولی مسئولان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.او درباره کاهش مجازات اعدام نیز گفت: یک فوریت این طرح در مجلس تصویب شده و با توجه به اصلاحاتی که در کمیسیون قضایی صورت گرفته بزودی به صحن علنی مجلس می‌رود.



 این روزها توزیع موادمخدر دولتی و حذف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر سوژه خیلی از رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی است. موافقان و مخالفان دلایل خودشان را دارند و هر کدام سعی می‌کنند از منظر خود، هر دو طرح کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی را به چالش بکشند و در بهبود وضعیت مصرف موادمخدر و کاهش مجازات‌های اعدام گام بردارند با این حال قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به صراحت اعلام کرد که نه اعدام حذف می‌شود و نه موادمخدر دولتی توزیع.
به گزارش «ایران»، علی مؤیدی با اشاره به دو موضوع مطرح شده اخیر گفت: در یک جمله باید تصریح کنم که چیزی به نام حذف اعدام نه در مجلس مطرح بوده و نه نمایندگان به دنبال این موضوع هستند بلکه تصمیمات جدید اتخاذ شده در جهت اصلاح مجازات قاچاقچیان است. به هرحال اعدام قاچاقچیان در جمهوری اسلامی حذف شدنی نیست.


او این را هم گفت که توزیع موادمخدر در هیچ شرایطی در کشور اتفاق نخواهد افتاد چراکه این موضوع در هیچ کشوری اتفاق نمی‌افتد یعنی هیچ کشوری تاکنون مبادرت به توزیع موادمخدر از جمله کراک، تریاک و هروئین نکرده است و ما نیز نمی‌توانیم این کار را بکنیم.
قائم مقام ستاد کل مبارزه با موادمخدر درباره موضوع حذف اعدام قاچاقچیان موادمخدر نیز گفت: برخی از نمایندگان مجلس به منظور اصلاح مجازات قاچاقچیان مواد و کیفی‌سازی بندهایی از این مجازات، اقدام به اصلاح بخش‌هایی از این ماده قانونی کرده‌اند اما هیچگاه این اصلاحات در راستای حذف اعدام نبوده است یعنی مجازات قاچاقچیان و اعدام آنها، حذف شدنی نیست. اگر طرح پیشنهادی در این مبحث به تصویب برسد در روند فعلی مجازات قاچاقچیان، تأثیری نخواهد داشت.

برش

« ان پی اس ها» دومین ماده پر مصرفی ایران NPS‌ها نسل چهارم محرک‌های روانگردان هستند که با شعار قانونی و گیاهی بودن بویژه بین نوجوانان و زنان طرفدار پیدا کرده‌اند. به گفته میلاد مشایخی کارشناس حوزه اعتیاد، گل یکی از معروف‌ترین NPS‌های جهان است. امروز NPS‌ها بعد از نسل اول موادمخدر دومین ماده پرمصرفی ایران هستند.

مشایخی با اشاره به اینکه NPS‌ها 250 اسم جدید دارند، گفت: چرخه قاچاق با این شعار که NPS‌ها گیاهی‌اند این مواد را با نام ادویه یا SPICE توزیع می‌کنند. همچنین این مواد با اسامی «تینا»، «جیب» و «جی‌اچ‌ای» عرضه می‌شوند.او محبوبیت NPS‌ها را بین نوجوانان بخاطر مصرف راحت و شادی و نشاط‌آور بودن آن عنوان کرد و گفت: طبق آمارهای غیررسمی 60 درصد نوجوانان در معرض خطر این مواد قرار دارند.


او در ادامه با اشاره به توزیع دولتی موادمخدر و حواشی آن نیز گفت: قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی، مقررات کشورمان و‌ شرایط ژئوپلتیکی ما در منطقه اجازه توزیع موادمخدر را نمی‌دهد و نمایندگان مجلس نیز این موضوع را رد کردند این در حالی است که در هیچ کجای دنیا موادمخدر همچون تریاک، هرویین و از این دست توزیع نمی‌شود.
دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه  پیشنهاداتی درخصوص شیوه درمان مطرح شده بود ولی متأسفانه موضوع به طور عکس مطرح شد، اضافه کرد: حتی در رژیم طاغوت نیز این رژیم به ناکارآمد بودن توزیع موادمخدر رسیده بود که حتی وزیر بهداشت وقت در گزارشی که به شاه مخلوع داده بود تأکید می‌کند که توزیع موادمخدر دولتی تبعات نامطلوبی  داشته و همه‌ مردم را تهدید می‌کند. همچنین با توجه به این نتایج، در جهت تغییر این شیوه بودند که خوشبختانه انقلاب اسلامی پیروز شد و واقعاً در این بخش شاهد شاهکاری بودیم که پس از انقلاب رخ داد.


اظهارات دادستان کل کشور درباره ستاد مبارزه با موادمخدر منصفانه نیست


مؤیدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات اخیر دادستانی کل کشور و ناکارآمد خواندن ستاد مبارزه با موادمخدر از سوی وی، گفت: البته نظر آقای منتظری هم برای ما حائز اهمیت است، اما نظر ایشان واقع‌بینانه نیست. دادستانی کل کشور و همچنین مجموعه قوه‌قضائیه در ستاد مبارزه با موادمخدر عضو هستند و در واقع فرآیند مبارزه با موادمخدر از آغاز تا پایان با مجوز دستگاه قضایی اتفاق می‌افتد و رأی دادگاه نیز در این موضوع سهم برجسته‌ای دارد.


 هشدار نسبت به روانگردان‌های جدید؛ ورود «NPS»‌ها به ایران


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه از ورود «NPS»‌ها به ایران خبر و نسبت به این مواد روانگردان جدید هشدار داد.
او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص ورود موادمخدر جدید صنعتی و هشدارهای وزیر کشور در این خصوص اظهار کرد: هشدار آقای رحمانی فضلی یک هشدار جهانی است و دنیا نگران شیوع مواد روانگردان جدید است در حال حاضر در کشور ما نیز این مواد جدید تحت عنوان NPSها مشاهده شده البته با توجه به اینکه این مواد جدید و نوظهور، در ابعاد کم جابجا شده و پنهان کردن آنها بسیار راحت‌تر از موادمخدر دیگر است، کشف آنها سخت‌تر است چه بسا مواد جدیدی تحت عنوان «نانو» گزارش شده که کشف آنها نیازمند تجهیزات خاص و چشم مسلح است.


مؤیدی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزارش آسیب‌های اجتماعی و وضعیت اعتیاد برای ارائه به مقام معظم رهبری نیز گفت: این گزارش قبل از انتخابات اخیر آماده بود ولی به لحاظ تقارن با انتخابات، مصلحت دیده شد که ارائه آن در جلسه بعد از انتخابات با مقام معظم رهبری موکول شود؛ به هر حال این گزارش با اولویت اعتیاد آماده ارائه به مقام معظم رهبری است و با استقرار دولت جدید و برگزاری این جلسه، تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.او درباره بازگشت معتادان خطرناک که بیماری‌های عفونی و ایدز دارند و دوباره به سطح خیابان برمی گردند گفت: در تهران تحرکات خوبی در بحث ساماندهی معتادان صورت گرفته است. در دو هفته گذشته بیش از 8500 نفر تحت عنوان معتادان خیابانی جمع‌آوری شدند که از این میان، 2500 نفر هیچ ارتباطی با اعتیاد نداشتند ۲۸۰۰ نفر نیز ساماندهی شده‌اند که بخش زیادی از اینها ربطی به اعتیاد ندارند، کارتن خواب  هستند،  متکدی هستند  یا از خانه رانده شده‌اند. وزارت بهداشت و بهزیستی تلاش‌های خوبی برای شناسایی معتادان متجاهر از سطح خیابان انجام داده‌اند.


مؤیدی گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اقدامات خوبی در راستای پاکسازی شهر تهران از خرده‌فروشان موادمخدر داشت و در یک عملیات بیش از 620 معتاد خرده فروش را جمع‌آوری کرد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص تعداد معتادان خیابانی در سراسر کشور نیز گفت: اگر بتوانیم در سراسر کشور 40 هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کنیم، جامعه از این مشکل پاک می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha