مدیر طرح ملی گرد و غبار سازمان زمین شناسی از تهیه بانک اطلاعاتی جامعی از گرد و غبار خبر داد.

بانک اطلاعات گرد و غبار تهیه می‌شود

سلامت نیوز:مدیر طرح ملی گرد و غبار سازمان زمین شناسی از تهیه بانک اطلاعاتی جامعی از گرد و غبار خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،رضا شهبازی اظهارکرد: با آغاز طرح ملی‌گرد و غبار در مرکز پژوهش های سازمان زمین شناسی، شناسایی‌کانون های فعال و بحرانی همراه با تعیین ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و سایر آلاینده های گرد و غبار با منشاء داخلی یا خارجی با کمک تیم‌کارشناسی مجرب و پشتوانه های آزمایشگاهی این مرکز مورد بررسی قرارگرفته اند.

وی افزود: تاکنون نمونه برداری در سطح بسیار گسترده ای در استان های خوزستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی (محدوده دریاچه ارومیه)، تهران، قزوین، البرز، سمنان، مرکزی، قم، اصفهان و خراسان جنوبی پایان یافته است.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری سایر مراکز استانی سازمان نمونه برداری از استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، ایلام، هرمزگان، بوشهر و فارس در حال انجام است که با پایان آنها، بانک اطلاعاتی خوبی از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک و یا رسوبات سطحی در این پهنه ها بدست می آوریم و تکلیفمان با سطح زمین در پایان سال 96 روشن می شود.

معاون مرکز پژوهش های‌کاربردی سازمان زمین شناسی با اشاره به اطلس ملی‌گرد و غبار که پیش از این ویرایش اول آن انتشار یافته است، گفت: با تحقیقات انجام شده و پیشرفت هایی‌که اخیرا حاصل شده، ویرایش دوم اطلس ملی را در سال 96 در دستورکار داریم.

وی‌گفت: در تهیه نقشه ها، تلفیق مجموعه ای از اطلاعات رسوب شناسی، ژئومورفولوژی، هواشناسی، خاک شناسی، پوشش سطح زمین و ... با استفاده از تصاویر ماهواره ای و پردازش های سنجش از دور، به عنوان مبنای کار قرار گرفت و سپس با پیمایش ­ های میدانی در سطح کشور و نمونه برداری، این اطلاعات صحت سنجی، تدقیق و بروز رسانی شدند.

مدیر طرح ملی گرد و غبار سازمان زمین شناسی با اشاره به تعاملات بین المللی با منطقه گفت: مدیریت منابع آب در منطقه و بحث آب های مشترک، دیپلماسی آب و دیپلماسی زیست محیطی بسیار حائز اهمیت هستند و در دستور کار قرار دارند.

شهبازی، ویژگی های طبیعی و مولفه های اقتصادی و اجتماعی را معیارهای اصلی تعیین اولویت در برنامه مهار پدیده گرد و غبار عنوان کرد و گفت: مساحت کانون های فعال، تعداد رخدادها و روزهای همراه با گرد و غبار، ویژگی های فیزیکی و آلایندگی کانون ها، حس نارضایتی، گرایش به مهاجرت، کاهش میزان سرمایه گذاری، سرانه خسارت های اقتصادی در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزی و انرژی از جمله مولفه های مهم قابل بررسی هستند.

وی، راهکارهای مقابله با گرد و غبار را مدیریت یکپارچه منابع آب، آمایش سرزمین، جمعیت و معیشت، احیاء اراضی، فناوری های جدید (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، انرژی های تجدید پذیر خورشیدی و بادی)، بکارگیری توانمندی جوامع محلی، اتکا بر ظرفیت های محلی، همکاری بین دستگاهی و دیپلماسی منطقه ای و بین المللی عنوان کرد.

شهبازی، دلایل وقوع و تشدید پدیده‌گرد و غبار را دلایل جغرافیایی، اقلیمی، سیاسی و مدیریتی عنوان‌کرد و گفت: موقعیت جغرفیایی درکمربند مناطق خشک دنیا و خشکسالی های شدید و مداوم به لحاظ جغرافیایی و بی ثباتی در منطقه، فقدان دیپلماسی منطقه ای آب و عدم تعهد کشور و فقدان دیپلماسی منطقه ای زیست محیطی و عدم تعهد کشورها را به لحاظ سیاسی حائز اهمیت دانست.

وی همچنین از تغییرات آب و هوایی، تغییرات الگوی جریان های عمومی جو و رخدادهای حدی به عنوان دلایل اقلیمی و ضعف قوانین موجود و سوء مدیریت منابع سرزمینی (آب، خاک، پوشش گیاهی، کشاورزی و ...) را دلایل مدیریتی وقوع و تشدید پدیده گرد و غبار یاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha