فعالیت پاركبانان غیرقانونی است، اما این افراد همچنان مشغول به فعالیت هستند؛ مؤسسات مالی و اعتباری مجوز ندارند، اما همچنان باز هستند.

چالش جامعه با غیرقانونی‌های جاری!

سلامت نیوز:فعالیت پاركبانان غیرقانونی است، اما این افراد همچنان مشغول به فعالیت هستند؛ مؤسسات مالی و اعتباری مجوز ندارند، اما همچنان باز هستند؛ رستوران‌ها نباید مالیات بر ارزش افزوده اخذ كنند، اما همچنان می‌گیرند، ثبت‌نام موتورسیكلت‌ها برای طرح ترافیك غیرقانونی است، اما همه راكبان موتور ملزم به ثبت‌نام می‌شوند، به حقوق زیر 2 میلیون تومان مالیات تعلق نمی‌گیرد، اما با كسر مالیات پرداخت می‌شود، مدارس دولتی مجاز به دریافت شهریه نیستند، اما همچنان خانواده‌ها مجبور به پرداخت برخی هزینه‌ها هستند و الی ماشاء‌الله باید‌هایی كه اجرا نمی‌شود و نباید‌هایی كه اجرا می‌شود‌!

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت:در نهایت این مردم هستند كه به‌رغم حجمی از مشكلات اقتصادی و خانوادگی، با یكدیگر درگیر می‌شوند، مردم و پاركبانان با یكدیگر، كارگر با كارفرما، ارباب رجوع با كارمندان، مدیر مدرسه با والدین، دانشجو با راننده تاكسی، قصاب با مشتری و الی آخر و همه این درگیری‌ها كه منجر به تنش روحی و روانی در جامعه می‌شود تنها به این دلیل است كه فقدان عمل به قوانین، بلاتكلیفی را تنها و تنها برای مردم به ارمغان  می‌آورد.

 

 

سؤال اصلی این است، اگر قانون است چرا اجرا نمی‌شود، اگر باید اجرا شود، چرا با عاملان اجرا نشدن برخورد نمی‌شود، اگر هم كه قانون نیست و جهت اجرایی شدن آن ضرورتی تعریف نشده است، پس چرا این غیرقانونی‌ها به صورت خبر اعلامی در جامعه درز پیدا می‌كند؟! آیا هیچ‌كس به این فكر نمی‌كند بلاتكلیفی در اجرایی کردن این قانون‌ها تنها منجر به درگیر كردن مردم با یكدیگر در طول روز می‌شود و همین دوگانگی اخبار اعلامی با سیاست‌های اجرایی باعث كاهش آستانه تحمل و تنش‌های روحی و روانی می‌شود؟!
بعد از سال‌ها اعتراض و به‌رغم كژدار و مریز عامه مردم با پدیده نوظهور شهری به نام «پاركبان»‌ها، چند روز پیش فعالیت این گروه بنا بر دلایلی غیر‌قانونی اعلام شد و مسئولان از مردم خواستند كه به آنها پول ندهند. 

   
وقتی از قوانین، درگیری سهم مردم می‌شود

آیا پیش از اعلام غیر‌قانونی بودن فعالیت پاركبان‌ها سابقه درگیر شدن با پاركبان را به دلیل اخذ هزینه هنگفت برای دقایقی كوتاه را داشته‌اید؟ اگر جواب شما مثبت باشد، بی‌شك در بسیاری مواقع شاهد آسیب‌رساندن به خودروی خود بعد از مراجعه به محل پارك ماشین بوده‌اید یا در حداقل‌ترین نوع خود درگیری لفظی و تنش روحی با پاركبان را تجربه كرده‌اید، حال این را در نظر بگیرید كه فعالیت پاركبان‌ها غیر‌قانونی تعریف می‌شود و از مردم می‌خواهند كه به پاركبان‌ها پول ندهند، اما همچنان در نقاط مختلف شهری شاهد حضور این افراد و اخذ وجه بابت پارك ماشین هستید، این یعنی درگیر کردن مستقیم مردم با پاركبان‌ها!

این در حالی است كه همین چند وقت قبل هم خبری تحت عنوان آغاز ثبت‌نام از راكبان موتور‌سیكلت برای تردد در محدوده طرح ترافیك منتشر و در آن تأكید شد كسانی كه موفق به ثبت‌نام نشوند در آینده برای ورود به محدوده قانونی طرح ترافیك با مشكل مواجه می‌شوند، اما فردای اعلام این خبر، ثبت‌نام موتورسیكلت‌ها برای طرح ترافیك غیرقانونی اعلام شد. این یعنی باز هم بلاتكلیفی و درگیری سهم مردم می‌شود!
 
می‌گویند در مدارس دولتی هیچ پولی پرداخت نشود، اما هنوز چند روز از شروع مدارس نگذشته كه به بهانه كلاس فوق برنامه، غذا و... اقدام به پول گرفتن از والدین می‌كنند. می‌گویند مالیات بر ارزش افزوده حذف شود، اما یك رستوران و فست‌فود اقدام به اخذ مالیات می‌كند و دیگری نمی‌كند و در نهایت هم ذیل ماده و تبصره‌ای كه مردم توان درگیر شدن با آن را ندارند، اقدام خود را قانونی تعریف می‌كنند، می‌گویند ایرلاین‌ها باید برای تأخیر بیش از چهار ساعت غرامت پرداخت كنند، اما وقتی مردم به ایرلاین مراجعه می‌كنند، ذیل هزاران ماده و تبصره از پرداخت خسارت سر‌باز می‌زنند، می‌گویند اگر ‌حین حمل ماشین در محوطه پارك ممنوع سر رسیدید باید خودرو تحویل مالك شود، اما بعید می‌دانم تا به حال كسی قادر به پس‌گیری خودروی خود شده باشد.
 

و این قصه همچنان سر دراز دارد. قانون را مصوب و سیاست خود را اعلام می‌كنند، اما به بهانه تبصره و ماده، مردم را با یكدیگر درگیر می‌کنند و در پایان هم اگر شخصی بخواهد حق سلب شده خود را باز پس گیرد در چنان پروسه طولانی‌مدت و فرسایشی قرار می‌گیرد كه عطای حق خود را به لقایش می‌بخشد!

 
مسئولان نوع درگیری مردم با یكدیگر را تعریف می‌كنند

این مردم هستند كه باید قانون را اجرایی كنند، گویی مسئولان فقط وظیفه تصمیم گرفتن برای نوع درگیری مردم با یكدیگر را دارند تا در نهایت بعد از اعلام قانون نوشته شده در كناری بایستند، شاهد دعوا و درگیری مردم با یكدیگر باشند؛ چراكه اراده‌ای برای اجرایی شدن وجود ندارد و این مردم هستند كه ظرفیت روحی و روانی خود را باید بالا ببرند تا مسئولان را در اداره مملكت یاری كنند.
 
اگر پاركبان نباید پول بگیرد پس به طور حتم فارغ از هر بند و تبصره‌ای نباید فردی را با لباس متحد‌الشكل تحت عنوان پاركبان در نقاط شهری را ببینیم، اگر رستوران‌ها نباید مالیات بر ارزش افزوده اخذ كنند پس مردم نباید در صورتحساب خود شاهد این دریافت باشند، اگر ثبت‌نام موتور‌سواران برای دریافت طرح ترافیك غیر‌قانونی شناخته می‌شود پس چه دلیلی برای ثبت‌نام راكبان موتور‌سوار در سامانه ثبت‌نامی وجود دارد، اگر حقوق زیر 2 میلیون مشمول دریافت مالیات نمی‌شود پس ذیل هیچ بند و تبصره‌ای نباید كارگر شاهد كسر مالیاتی در فیش حقوقی خود باشد، اگر مدارس دولتی مشمول دریافت هزینه و شهریه یا هر عنوان دیگری تحت عنوان «پول گرفتن» را دارند، پس والدین نباید در طول سال به بهانه‌های مختلف مجبور به دادن هزینه‌ای شوند و هزاران اگر دیگری که در فقدان نظارت درست و اجرایی كردن قوانین بلاتكلیفی را بر دوش مردم می‌گذارد.
 

به راستی وضع چنین قوانینی برای نفع رساندن به چه كسانی یا مقابله با منافع ناحق چه كسانی است كه نظارت بر اجرای آنها همیشه فراموش می‌شود و جز تنش‌افزایی در جامعه، كاركرد دیگری از آنها دیده نمی‌‌شود؟!

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha