هفته اول ماه اگوست برابر با ۱۰ تا ۱۶ مرداد، به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده و این در حالی است که دوران پس از زایمان تغذیه کامل و مغذی، تاثیر مستقیمی بر نحوه تولید شیر مادران دارد.

۵ غذای گیاهی، افزایش دهنده شیر مادر هستند

سلامت نیوز:هفته اول ماه اگوست برابر با ۱۰ تا ۱۶ مرداد، به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده و این در حالی است که دوران پس از زایمان تغذیه کامل و مغذی، تاثیر مستقیمی بر نحوه تولید شیر مادران دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،شیر مادر مخلوطی از انواع مواد مغذی است که نه تنها نیاز بدن نوزاد به انرژی را فراهم می ‌آورد، بلکه حاوی فاکتورهایی است که سبب ارتقاء سطح ایمنی بدن نوزاد شده و از بروز عفونت جلوگیری می ‌کند. مادر باردار در طول دوران بارداری با ذخیره انرژی و مواد مغذی، بدن خود را برای دوران شیردهی آماده می‌ کند.

در اینجا موثرترین گزینه های غذایی گیاهی برای افزایش تولید شیر بخصوص در تازه مادرها معرفی شده است:

جو: جو منبع غنی از آهن بوده و نه تنها در افزایش شیر مادر موثر است، بلکه به حفظ آب بدن مادر در دوران شیردهی نیز کمک می کند. شما می توانید جو را جوشانده و در طول روز استفاده کنید. همچنین می توانید جو را با سایر سبزیجات مورد علاقه خود ترکیب کرده و روزاه از آن ها استفاده کنید. این ماده غذایی شامل فیبر بوده و به راحتی هضم می شود. یک کاسه جو دو سر، غذای کاملی برای صبحانه است. اگر فکر می کنید که بلغور جو دوسر برای شما اشتهاآور نیست، شما می توانید به جای آن از کوکی های جو دو سر استفاده کنید.

اسفناج: اسفناج و برگ چغندر حاوی آهن، کلسیم و اسیدفولیک است. اسفناج و برگ چغندر برای برای درمان مادران مبتلا به کم خونی ضروری است. اسفناج حاوی مواد شیمیایی گیاهی خاصی است که می تواند به پیشگیری از سرطان پستان کمک کند. به یاد داشته باشید که اسفناج را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا خوردن بیش از حد آن می تواند منجر به اسهال در نوزاد شما شود.

سیر: سیر دارای ترکیبات شیمیایی است که در دوران شیردهی به مادران کمک می کند. مصرف سیر، مادر و کودک را از هر نوع سرطان در امان نگه می دارد. چند حبه سیر را در روغن سرخ کرده و در سوپ خود استفاده کنید. همچنین، شما می توانید سیر را به عنوان یک سبزی نیز مصرف کنید. یکی دیگر از روش های استفاده از سیر این است که تعداد انگشت شماری از حبه های آن را در روغن سرخ کرده و با برنج بخارپز مخلوط کنید، این ماده غذایی را به صورت روزانه و میان وعده استفاده کنید.

زیره: مصرف دانه زیره باعث افزایش شیر مادر می شود. البته مادران باید اطمینان حاصل کنند که زیره را در حد اعتدال مصرف می کنند. دانه های زیره چربی سوز بوده و باعث افزایش اشتها می شوند. مصرف آن ها از تحرک دستگاه گوارش مانند اسیدی شدن معده جلوگیری می کند. برای استفاده کردن از زیره در وعده های غذایی روزانه، پودر زیره را به شیر یا هر نوشیدنی دیگری می توان اضافه کرد.

زردآلو: در طول دوران بارداری و بعد از آن، تعادل هورمونی در بدن مادران از بین می رود. زردآلو خشک حاوی مواد شیمیایی خاصی است که این تعادل را در سطح هورمون های بدن برقرار می سازد. زردآلو یک منبع غنی از کلسیم و فیبر بوده و به افزایش شیر مادران کمک می کند. زردآلو و گردو را به همراه بلغور جو دوسر از رژیم غذایی دوران شیردهی خود حذف نکنید.

منبع:care۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha