کوه، تپه، رودخانه، جنگل، دریا و کویر هیچ‌کدام این روزها در امان نیستند. با توجه به شرایط جغرافیایی هر منطقه، فرصت‌طلبان زیادی این روزها برای غارت منابع طبیعی کشور دندان تیز کرده‌اند.

تپه‌تراشی و کوه‌خواری در شمیرانات بیداد می‌کند

سلامت نیوز:  کوه، تپه، رودخانه، جنگل، دریا و کویر هیچ‌کدام این روزها در امان نیستند. با توجه به شرایط جغرافیایی هر منطقه، فرصت‌طلبان زیادی این روزها برای غارت منابع طبیعی کشور دندان تیز کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،آنها در مناطقی مانند شهرستان‌های شمالی تهران كه زمینی باقی‌نمانده با تراشیدن تپه‌ها و كوه‌ها یا تجاوز به حریم رودخانه‌ها كیسه‌هایشان را پر می‌كنند. هرجا قیمت زمین، ویلا و آپارتمان بیشتر باشد، غارتگران منابع طبیعی فعال‌ترند، برای نمونه در ارتفاعات شمالی تهران و شهرستان‌های ییلاقی لواسانات می‌توان فعالیت بیشتر این فرصت‌طلبان را دید.

جنون زمین‌خواران این روزها از كوه‌خواری نیز فراتر رفته؛ آنها برای به‌دست آوردن پول بیشتر هیچ ترسی از نابود‌كردن زمین ندارند. برای نمونه این روزها بومیان روستاهایی مانند اصطلك یا ترك مزرعه در شمال شهر تهران و لواسانات از این گله دارند كه روستایشان دیگر مانند گذشته نیست و به محلی برای خودنمایی افراد تازه به دوران رسیده بدل شده است؛ افرادی كه در ازای نابود‌كردن طبیعت برای خوشگذرانی به این مناطق می‌آیند. یكی از بومیان لواسان‌ به همشهری می‌گوید: بافت سنتی را كاملا از بین برده‌اند، سودجویان با همراه كردن برخی بومیان ناآگاه روستاها كمر به نابودی منابع طبیعی كشور بسته‌اند.

آنطور كه او می‌گوید، در روستای آنها اكنون ویلاهایی وجود دارد كه حتی در بالكن‌هایشان استخر ساخته‌اند.
اما همزمان با تولد این ویلاهای به قول معروف لاكچری، طبیعت جان می‌دهد، چراكه ویلاها را روی باغ‌های آباد می‌سازند.
این ساخت و سازهای بی‌ضابطه سبب شده قیمت ویلا در روستایی مانند اصطلك اكنون با آپارتمان‌های شمال تهران برابر باشد و در برخی مواقع از آنها نیز پیشی بگیرد.

    80پرونده در شمیرانات

سازمان حفاظت محیط‌زیست ادعا می‌كند با توجه به گزارش‌های مردمی و یا بررسی‌های یگان حفاظت سازمان با ساخت‌وساز در مناطق چهارگانه محیط‌زیست برخورد می‌كند. محمدكرمی، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شمیرانات درباره پرونده‌های زمین‌خواری به همشهری می‌گوید: 80پرونده در شمیرانات مطرح است كه در مراحل مختلف دادرسی قرار دارد‌.
آنطور كه او می‌گوید، بیشتر این پرونده‌ها از سوی افرادی حقیقی اتفاق افتاده است.

در بیشتر مواقع زمین‌خواران با تبانی چند نهاد مسئول دست به زمین‌خواری می‌زنند، گاهی نیز آنها با كاشت چند درخت در اراضی ملی ادعای «نسق» می‌كنند؛ یعنی شرایطی را ایجاد می‌كنند تا ادعا كنند زمین از دیرباز به آنها تعلق داشته است. ‌او یكی از علل برخورد نامناسب با پرونده‌های زمین‌خواری را تعداد كم نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست می‌داند، چراكه نمی‌توانند مدام گشت‌زنی كرده و با تخلفات به‌موقع برخورد كنند.

مسئله دیگری كه می‌تواند مانع فعالیت زمین‌خواران شود این است كه مراجع قضایی هنگام مطرح‌شدن چنین پرونده‌هایی بلافاصله نسبت به صدور حكم توقف عملیات اقدام كنند. سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شمیرانات می‌گوید: معمولا چنین حكم‌هایی به‌موقع صادر نمی‌شود و در برخی موارد كه پروسه رسیدگی به پرونده طولانی می‌شود، متخلفان كار خود را پیش می‌برند.

    ‌گمشده‌ای به نام همكاری بین‌بخشی

نكته دیگری كه برای برخورد با زمین‌خواری ضروری است، آمایش سرزمین و هماهنگی بین‌بخشی بین دستگاه‌های مسئول است.
مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها نیز در گفت‌وگو با همشهری بر این نكته تأكید می‌كند و می‌گوید: دستگاه‌هایی كه خدمات زیربنایی ارائه می‌دهند مثل آب و برق، باید با استعلام از سازمان‌های مسئول چنین خدماتی را ارائه كنند، زیرا اگر زمین‌خواران به چنین امكاناتی دسترسی نداشته باشند انگیزه كمتری برای تصرف اراضی ملی به‌وجود می‌آید.‌ او با اشاره به اینكه عرصه‌های ملی باید طرح و مجری ‌داشته باشد‌، می‌افزاید:

‌اجرای طرح كاداستر (تعیین مرز حاكمیت دولت و مردم) نیز عرصه را بر زمین‌خواران تنگ‌تر می‌كند، اما این طرح ‌هنوز مشكل اعتباری دارد. آنطور كه منصور می‌گوید، تا‌كنون از 136میلیون هكتار اراضی ملی كشور فقط برای حدود 27میلیون هكتار نقشه كاداستر تهیه شده است‌. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها درباره میزان پرونده‌های زمین‌خواری نیز یادآور می‌شود: به‌طور كلی درخصوص‌ تمامی جرایم حوزه منابع طبیعی كشور ‌سالانه حدود 20هزار پرونده تشكیل می‌شود. به گفته او، می‌توان گفت حدود 30درصد از این پرونده‌ها مربوط به تصرفات غیرقانونی است‌.

    هشدار رهبر معظم انقلاب درباره كوه‌خواری در شمال تهران

«حالا بحث زمین‌خواری، یواش‌یواش شده كوه‌خواری! بنده گاهی كه می‌روم ارتفاعات شمال تهران و نگاه می‌كنم، انسان واقعا خیلی متأسف می‌شود. بارها من در دیدار با مسئولان شهری و مسئولان دولتی و مانند اینها این مسائل را در میان گذاشته‌ام. خب تلاش هم كرده‌اند لكن قاطع باید برخورد كنند. مسئولان باید در مقابلِ این سوءاستفاده‌كننده قاطعیت به‌خرج بدهند؛عُرضه باید به‌خرج بدهند.» اینها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب (17اسفند ‌93) است كه ایشان در جمع مسئولان و فعالان محیط‌زیست، منابع طبیعی و فضای سبز بیان كردند اما با توجه به روند زمین‌خواری در مناطقی مانند شمال تهران، باید یاد‌آور شد كه برخی از مسئولان هنوز به این موارد بی‌توجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha