یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد قرارگرفتن مادران باردار در برابر مواد شیمیایی پیشگیرنده آتش با کاهش ضریب هوشی فرزندان ارتباط دارد.

رابطه قرارگرفتن مادران باردار در معرض مواد شیمیایی و کاهش هوش کودکان

سلامت نیوز:  یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد قرارگرفتن مادران باردار در برابر مواد شیمیایی پیشگیرنده آتش با کاهش ضریب هوشی فرزندان ارتباط دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این مواد شیمیایی مصنوعی پلی برومینه دی‌فنیل اترها نام دارد و در محصولات زیادی از جمله مبلمان و دیگر وسایل خانه ازجمله لوازم الکترونیکی به کار برده می شوند.


مطالعه انجام شده نشان می دهد که میزان ضریب هوشی کودکان با افزایش 10 برابری قرارگرفتن مادر در مجاورت این ماده، 3.7 درجه کاهش می یابد.
تریسی وودراف یکی از محققان این مطالعه می گوید: حتی کاهش جزئی ضریب هوشی در سطح جمعیتی گسترده به این معنا است که کودکان زیادی به حمایت های اولیه نیاز دارند و خانواده هایی در ادامه زندگی خود با دشواری های اقتصادی و فردی روبرو می شوند.


وی افزود: با اینکه یافته ها هنوز رابطه مستقیم علت و معلولی قطعی را بین این موارد نشان نمی دهند، اما وجود رابطه قوی بین آنها را تایید می کنند؛ از این رو گروه محققان ما شدت و ضعف و استمرار قرارگرفتن در برابر این مواد را نیز بررسی کرده اند.
پیشگیرنده های آتش به موادی گفته می شود که می توانند مدت زمان بسیار بیشتری در مقابل حرارت ناشی از شعله های آتش معمولی مقاومت کنند و نقش اصلی آنها، جلوگیری از انتشار آتش به قسمت های دیگر است.


این ماده شیمیایی چهار دهه قبل برای جلوگیری از آتش گرفتگی و گسترش آتش در مبلمان، پوشاک و وسایل برقی استفاده می شد اما بر اساس اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا این ماده از درون محصولات به بیرون نشت می کند.
استاد دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می گوید: به رغم ممنوعیت ها و خارج شدن این ماده از چرخه تولید، شمار زیادی از افراد در مواجهه با آن قرار دارند بنابراین میلیون ها درجه ضریب هوشی در کل جمعیت از بین می رود.


وودراف افزود: از این مهمتر ممکن است کودکان در نسل های بعدی نیز تحت تاثیر این ماده باشند.
نویسندگان این مطالعه در سابقه آن نوشته اند شیوع اختلالات عصبی مرتبط با رشد مانند اوتیسم، اختلال کم توجهی و بیش فعالی طی 40 سال گذشته افزایش یافته است و موضوعات ژنتیک، تشخیص های بهتر یا شناخت عوامل زیست محیطی خطرناک نیز نتوانسته کاملا دلیل این روند صعودی را توضیح دهد.


محققان از 15 مطالعه در بررسی خود استفاده کردند که در مجموع سه هزار زوج مادر و کودک را تحت نظر قرار داده بود؛ چهار مطالعه رابطه بین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و ضریب هوشی را بررسی کرده بودند و یکی از آنها زنان باردار را در 11 سپتامبر 2001 در نیویورک بررسی کرده است.
بروس لانفر یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: کاهش نامحسوس ضریب هوشی جمعیت کودکان می تواند به افزایش تعداد کودکانی منجر شود که ضریب هوشی کمتر از 70 دارند؛ میزانی که به معنای وجود چالشی در آنان است.


استاد دانشگاه سیمون فریز در ایالت بریتیش کلمبیا کانادا می افزاید: از این گذشته کودکان نیز همزمان در معرض مواد شیمیایی سمی مانند آلودگی هوا، سرب، جیوه و آفت کش ها هستند که توانایی تفکر را کاهش می دهد.
لانفر گفت: برخی کودکان در معرض زیاد مواد شیمیایی قرار دارند و تاثیر جمعی آن به ویژه در جوامع فقیر محسوس و اساسی تر است.
نسخه اصلی این گزارش در نشریه چشم اندازهای سلامت زیست محیطی به تاریخ سه اوت منتشر شده است.


منبع:خبرگزاری یونایتدپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha