روز گذشته یک سرباز به‌دلیل نامعلومی به روی هم‌خدمتی‌هایش آتش گشود و آنها را مجروح کرد.

خون‌بازی سرباز کهریزکی

سلامت نیوز:سال‌ها بود که با خبر تیراندازی و کشتار مردم در کشور غریبه بودیم. آخرین خبر از این دست برمی‌گشت به دو سال پیش که یک سرباز در استان فارس به روی دیگران آتش گشوده بود.

به گپزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: در آن ماجرا یکی از سربازان یگان حفاظت زندان آباده در استان فارس با شلیک به عوامل یگان، پنج نفر را کشت و یک نفر را مجروح کرد. در‌حالی‌که عوامل یگان حفاظت زندان در حال ورزش صبحگاهی بوده‌اند، سربازی که در یکی از برج‌های مراقبت مشغول نگهبانی بود، شروع به تیراندازی کرد و افسر نگهبان و چهار سرباز وظیفه را کشت و یک سرباز دیگر را نیز مجروح کرد. اما حالا هر چند هفته یکبار یک خبر با این تیتر به گوش می‌رسد «سربازی با اسلحه چند نفر را به کام مرگ کشاند» در آخرین مورد از این ماجرا، دیروز یک سرباز در میدان تیر کهریزک از خجالت دیگران درآمد و چند کشته و زخمی روی دست پادگان گذاشت!

روز گذشته یک سرباز به‌دلیل نامعلومی به روی هم‌خدمتی‌هایش آتش گشود و آنها را مجروح کرد.
به دنبال این حادثه روابط عمومی پایگاه هوایی شهید لشکری اعلام کرد: در پی حادثه تیراندازی در میدان تیر آموزشی کهریزک تهران متأسفانه 4 تن از سربازان کشته و 8 تن دیگر مجروح شدند که یکی از مجروحان از کارکنان پایور است.
براساس این گزارش، مجروحان این حادثه سریعاً به منظور مداوا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اعزام شدند و علت این حادثه توسط تیم ویژه بازرسی در دست بررسی است و اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقباً اعلام خواهد شد.
گفته می‌شود این اتفاق احتمالاً به دلیل مشکلات روحی روانی سرباز ضارب یا چرخش ناگهانی سلاح به‌وقوع پیوسته است.


اما این، نخستین بار نیست که چنین اتفاقی در چند وقت اخیر رخ می‌دهد و همین چند وقت پیش در قزوین هم یک سرباز اسلحه‌اش را به روی هم‌خدمتی‌های خود گرفت. کمتر از یک ماه پیش در آبیک قزوین سرباز ضارب پس از اقدام به تیراندازی به سربازان که در آسایشگاه پادگان خواب بودند، خودزنی کرده و از آن‌جایی که حال وی وخیم بود به بیمارستان انتقال داده شد، بنابراین امکان تحقیق از وی فراهم نیست و تحقیقات اولیه از طریق بازپرس نظامی از اطرافیان صورت گرفته است. آقای احمدزاده دادستان عمومی و انقلاب آبیک در گفت و گو با «میزان» با اشاره به انتشار خبری مبنی بر شلیک سرباز وظیفه به هم‌خدمتی‌هایش در پادگان اظهار کرد: در اثر این تیراندازی 6 نفر مصدوم و طبق آخرین اطلاعات 3 سرباز کشته شدند. انگیزه فرد هنوز مشخص نیست اما تقاضای انتقالی و رد آن، دلیل این اقدام نبوده است.


سرتیپ دوم علی سامانی به دنبال حادثه تیراندازی یک سرباز در یکی از مناطق نظامی استان قزوین، توضیحات تکمیلی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد: بلافاصله بعد از حادثه تیراندازی دو اقدام فوری و همزمان صورت گرفت که در نخستین اقدام اعزام مجروحان با بالگرد مستقر در پادگان آبیک به مراکز درمانی بود. با این کار که با همکاری بیمارستان شهید رجایی قزوین و بیمارستان ارتش صورت گرفت از تلفات و جراحات بیشتر مجروحان جلوگیری شد و در اقدام بعدی تیم‌هایی متشکل از متخصصان حوزه‌های روان‌پزشکی و بازرسی و سامانه فرماندهی تشکیل شد تا علل و چگونگی این حادثه در محل بررسی شود. ضارب در تاریخ اول دی ماه سال گذشته به خدمت سربازی اعزام می‌شود و پس از طی دوره آموزشی در یکی از پادگان‌های آماد و پشتیبانی نیروی زمینی واقع در استان قزوین، مشغول به خدمت شده و قبل از حادثه در دو نوبت از مرخصی طولانی مدت راه دور و کوتاه مدت بهره‌مند شده است. تمام سربازان در بدو ورود به یگان‌های نظامی از جمله ارتش تحت معاینات پزشکی قرار گرفته و بعد از احراز سلامت روحی و روانی متناسب با سطح سلامت پزشکی، روحی و روانی در قسمت‌های مختلف به‌کار گمارده می‌شوند که سرباز یاد شده نیز با احراز سلامت روانی به یگان موصوف و امر نگهبانی اختصاص یافته و علاوه‌بر اینکه فردی با روابط عاطفی و اداری خوب بوده، محیط خدمتی وی نیز شرایط عادی داشته است.


تیرماه امسال در بوشهر هم ماجرایی مشابه رخ داد. سرباز وظیفه‌ای که صبح24 تیرماه به رئیس کلانتری آبپخش (استان بوشهر) تیراندازی کرده بود، بعدازظهر همان روز خودکشی کرد. سرباز مذکور در اتاقی خود را محبوس و در حالی که دو خشاب گلوله همراه داشت اجازه دسترسی یا ورود حاضران به اتاق را نمی‌داد و تلاش‌ها برای متقاعد کردن وی به تسلیم نتیجه نداده و نهایتاً خودکشی کرد.


خانواده وی بلافاصله پس از اطلاع از این اتفاق از جنوب استان حرکت و در زمان خودکشی فرزندشان در نزدیکی‌های آبپخش بودند که موفق به دیدار و صحبت با وی نشدند. هرچند برخی شایعات دلیل این اقدام سرباز ۲۳ ساله را عدم موافقت با مرخصی وی می‌دانند، ولی تاکنون نیروی انتظامی این موضوع را تأیید یا رد نکرده است. رییس کلانتری هم که از ناحیه دست و پا مجروح شد، اکنون از اتاق عمل بیرون آمده و در بخش آی‌سی‌یو داخلی بیمارستان شهید گنجی بستری است.
مشکلات روحی نخستین مظنون علت این حوادث سریالی است. به همین دلیل تمامی سربازان نظام وظیفه پس از آغاز خدمت فرایند غربالگری را می‌پیمایند و به‌صورت تک به تک معاینه می‌شوند. براساس فرایند غربالگری سربازان به لحاظ فراوانی مالی، مشکلات روحی و روانی شناسایی می‌شوند اما با این حال شاهد اقداماتی اعم از خودزنی در میان آنها هستیم.


مسوولان پادگان مالک اشتر در خصوص مشکلات روانی در میان سربازان می گویند با ریشه‌یابی معضلات در یافته‌ایم که بیشترین نادیده انگاشته شدن هنجارها در میان سربازان زیر دیپلم رایج است. اگر بتوانیم مربیان این کارگاه‌های آموزشی را از میان افرادی که به‌صورت مستقیم با سربازان در ارتباط‌ا‌ند انتخاب کنیم تأثیرات بسیار مثبتی برجا می‌گذارد. پس از اینکه سربازی از یگان بگریزد با خانواده وی تماس برقرار و از آنها درخواست می‌کنیم که به خدمت باز گردند و هدف ما بر این است که از ایجاد تصورات غلط در اذهان عمومی جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha