معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 20 برنامه مختلف برای ادامه طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم تدوین شده است که اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی، اجرای برنامه DRG، سطح بندی خدمات و ایجاد منابع مالی پایدار از مهمترین این برنامه هاست.

20 برنامه جدید برای ادامه طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم تدوین شد

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 20 برنامه مختلف برای ادامه طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم تدوین شده است که اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی، اجرای برنامه DRG، سطح بندی خدمات و ایجاد منابع مالی پایدار از مهمترین این برنامه هاست.



به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا،محمد آقاجانی  افزود: همان طور که رئیس جمهوری در مناسبت های مختلف از جمله مراسم روز تنفیذ به طور رسمی اعلام کرده است، طرح تحول سلامت با قوت و جدیت در دولت دوازدهم ادامه پیدا می کند زیرا به گفته رئیس جمهوری طرح تحول سلامت در کنار برجام جزو مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم است.


وی ادامه داد: در چهار سال گذشته در قالب طرح تحول سلامت برنامه های متنوعی هم درحوزه بهداشت و پیشگیری و هم در حوزه درمان در کشور اجرا شد که تثبیت این برنامه ها و طرح ها در دولت دوازدهم ضروری است و تثبیت این برنامه ها بسیار اهمیت دارد برای اینکه به رفتار سازمانی تبدیل شود و قانون و قواعدی اجرا شود که احتمال بازگشت به عقب نباشد، این یکی از استراتژی هایی است که باید در دولت دوازدهم دنبال شود.


معاون وزیر بهداشت گفت: استراتژی مهم دیگر وزارت بهداشت در دولت دوازهم مدیریت هزینه هاست و ضرورت دارد حتما در این زمینه کار شود، اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین برنامه هایی است که برای مدیریت هزینه ها باید اجرا شود، اقدامی که در همین دولت از دو هفته گذشته در استان گلستان شروع شده است و حتما در دولت دوازدهم در کل کشور گسترش می یابد.


وی افزود: استقرار گاید لاین ها (راهنماهای بالینی) و اجرای سند سطح بندی خدمات درمانی که تدوین شده و آماده ابلاغ است نیز از اقدامات مهم دیگری است که اجرا می شود. اقدامات متعددی دیگری نیز از هم اکنون در وزارت بهداشت برای تکمیل طرح تحول سلامت، مدیریت هزینه ها و افزایش بهره وری نظام تدوین شده است. بیش از 20 برنامه مختلف در این زمینه تدوین شده که در دولت دوازدهم اجرایی می شود.


آقاجانی ادامه داد: منابع نظام سلامت در ایران مانند همه جای دنیا محدود است، هزینه های بهداشتی و درمانی در همه کشورها بالا و منابع محدود است و برای تنظیم و تعادل بین منابع و مصارف قطعا لازم است که هزینه ها مدیریت شود و منابع به سمتی هدایت شود که بیشترین نیاز و بهره وری را برای سلامت مردم دارد. برنامه های مختلفی برای کنترل هزینه ها تدوین شده از جمله برنامه DRG که مقدمات اجرای آن فراهم شده است.
وی گفت: سومین استراتژی موضوع بسیار مهم پایداری منابع نظام سلامت ماست که حتما باید در دولت دوازدهم دنبال شود و البته پایداری منابع از دو استراتژی قبلی نیز مهمتر است.


معاون وزیر بهداشت درباره منابع پایدار نظام سلامت توضیح داد: تجربه چهار سال گذشته نشان داد به عنوان مثال دریافت بخشی از درآمد ناشی از صرفه جویی یارانه ها منبع پایدار و قابل اتکایی برای طرح تحول سلامت نیست و این منابع نتوانست نیازهای این طرح را تامین کند و هر سال شاهد کاهش جدی منابع این طرح بودیم.


وی ادامه داد: اختصاص درآمد ناشی از صرفه جویی یارانه ها به وزارت بهداشت هر سال کمتر شد و با وجود اجرای برنامه های جدید در قالب طرح تحول سلامت حتی به اندازه شروع طرح تحول نیز منابع مالی به این طرح اختصاص پیدا نکرد و منابع این طرح در سال سوم به مراتب کمتر از سال اول بود.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سلامت ایرنا، وی در پایان گفت: یکی از نیازهای مهم نظام سلامت، تامین منابع مالی پایدار است و تجربه سال های گذشته نشان داد که در مورد منابع مالی نظام سلامت نیازمند بازنگری جدی هستیم، در واقع حتی اگر منابع حوزه سلامت کمتر هم شود اما پایدار باشد، خیلی بهتر می توان برنامه ریزی کرد زیرا منابع ناپدار، سیستم بهداشتی- درمانی کشور را هم ناپایدار می کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha