با فتوای آیت الله مکارم شیرازی سن ازدواج را کاهش خواهیم داد

پیشگیری از4بحران اجتماعی با اجرای "طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر13سال"

سلامت نیوز:با فتوای آیت الله مکارم شیرازی سن ازدواج را کاهش خواهیم داد


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: پیشگیری از افزایش آمار طلاق و ازدواج کودکان، افزایش فاصله سنی بین دختر و پسر در ازدواج‌ها و مرگ‌ ومیر دختران در هنگام زایمان به دلیل فرزند‌آوری در سنین پایین از مهمترین اهداف "طرح ممنوعیت ازدواج زیر سال 13" است.

فاطمه ذوالقدر  در خصوص ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال، گفت: موضوع اصلاح سن ازدواج دختران با هماهنگی معاونت زنان ریاست جمهوری تصمیم به تدوین طرحی گرفت که به موجب آن سن ازدواج دختران افزایش و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از ازدواج در سنین کودکی ایجاد شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس  گفت: با این حال هنوز مخالفت‌هایی با این طرح مطرح می شود اما علی‌رغم مباحث مطرح  شده در روزهای گذشته این طرح در فراکسیون زنان مجلس منتفی نشده است.

وی با اشاره به اهداف فراکسیون زنان مجلس از ارایه این طرح گفت متاسفانه آمار طلاق، افزایش ازدواج کودکان، افزایش فاصله سنی بین دختر و پسر در ازدواج‌ها و مرگ‌ ومیر تعداد بسیاری از دختران در هنگام زایمان به دلیل فرزند‌آوری در سنین پایین مواردی است که با قانونی شدن این طرح مرتفع می شود.

 ذوالقدر با یادآوری جلسات و مشورت با حقوقدان‌ها، گفت: در مرحله اول باید از ازدواج کودکان زیر ١٣ سال در هر شرایطی ممانعت به عمل آید زیرا متاسفانه ازدواج زیر ١٣ سال با اذن پدر صورت می‌گیرد؛ پدرانی که به دلیل اعتیاد یا فقر اجازه ازدواج داده و در چنین مواردی معمولا شکایتی هم به دادگاه ارایه نمی‌شود که از این طریق بتوان جلوی چنین مواردی را گرفت.والدین برای چنین ازدواج‌هایی باید از محدودیت هایی برخوردار باشند زیرا چنین اتفاقاتی در نهایت منجر به طلاق و ایجاد انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

وی با توجه به نظر کارشناسان امور بهداشت و سلامت، گفت: این کارشناسان اذعان دارند که فرزند‌آوری برای دختران کمتر از 18 سال آسیب بسیار به همراه دارد، البته با توجه به فتوای آیت الله مکارم شیرازی سن ازدواج را کاهش خواهیم داد، این سن قطعا بین 15 تا 18 سال خواهد بود.

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اولویت اولیه این طرح پیشگری از این نوع ازدواج‌ها است تا از افزایش آسیب به کودکان جلوگیری شود. از این رو با توجه به اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دست بررسی است، فرصت خوبی برای تعریف دقیق سن کودکی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha