یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 220969

شالازیون ،تورمی کیستی در پلک است که در اثر التهاب مزمن یکی از غده-های کوچک تولیدکننده چربی (غدد میبومین) که در پلک-های بالا و پایین قرار دارند به وجود می آید.

بیماری شالازیون چیست؟

سلامت نیوز:واژه شالازیون از کلمه یونانی گرفته شده است و به معنای تورم کوچک است . شالازیون گاهی با گل مژه که آن هم تورمی در پلک است، اشتباه گرفته می شود.با توجه به اینکه چشم یکی از حساس ترین اعضاءبدن است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آفتاب یزد، در این زمینه با دکتر بهرام آزادی ، جراح و متخصص چشم به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید.


آقای دکتر آزادی در ابتدا برایمان بیماری شالازیون چشم را تعریف کنید.
شالازیون ،تورمی کیستی در پلک است که در اثر التهاب مزمن یکی از غده-های کوچک تولیدکننده چربی (غدد میبومین) که در پلک-های بالا و پایین قرار دارند به وجود می آید.


علائم و نشانه ها بیماری شالازیون چیست؟


شالازیون ممکن است در ابتدا ملتهب باشد و باعث ایجاد درد و قرمزی شود که در این حالت شبیه گل مژه‌است. اما پس از مدتی درد و قرمزی فروکش می‌کند و توده متورمی در لبه پلک باقی می‌ماند. اندازه این برجستگی ثابت نیست و ممکن است به تدریج بزرگتر یا کوچکتر شود. معمولاً شالازیون از ابتدا فقط به صورت یک توده برجسته ظاهر می‌شود و با درد و قرمزی همراه نیست.


علل و عوامل خطرساز بیماری شالازیون را بگویید.


شالازیون در اثر انسداد مجرای خروجی غدد ترشح کننده چربی پلک و تجمع مواد ترشح شده در غده ایجاد می‌شود


راه های درمان بیماری شالازیون را برایمان شرح دهید.


شالازیون‌های خیلی کوچک نیاز به درمان ویژه‌ای ندارند و معمولاً به مرور زمان خوب می‌شوند. شالازیون‌های بزرگ‌تر به دو دلیل نیاز به درمان دارند:
۱- شالازیون‌های بزرگتر ظاهر ناخوشایندی دارند و از لحاظ زیبایی ظاهری مشکل ساز هستند، ضمن آن‌که بهبود خودبه خودی آن‌ها ممکن است چندین ماه طول بکشد.
۲- شالازیون‌های بزرگ به خصوص در پلک بالایی روی قرنیه فشار می‌آورند و با تغییر شکل قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می‌شوند.
روش اصلی درمان شالازیون، جراحی آن است که با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. روش دیگر تزریق داروهای استروئیدی در داخل ضایعه در لبه پلک است که معمولاً در مواردی به کار می‌رود که تعداد زیادی شالازیون کوچک وجود دارد که نمی‌توان آنها را با جراحی خارج کرد


از چه راه هایی می توان از ایجاد بیماری شالازیون پیشگیری کرد.
اگر مستعد شالازیون هستید، تمیز نگهداشتن لبه پلکها ممکن است از عود آن جلوگیری کند. می توانید با آب گرم و شامپو بچه رقیق شده لبه پلکهایتان را شستشو دهید. لبه بیرونی پلکهایتان را حداقل روزی یک بار ماساژ داده و تمیز کنید. همچنین توصیه می شود که 
دست هایتان را تمیز نگهدارید و از آرایش لبه پلک ها خودداری کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha