دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 221135

افسردگی یک نوع اختلال است که می‌توان گفت تقریبا همه مردم دنیا در یک بخش از زندگی خود شاید با آن موجه شده باشند که این موضوع قابل پیشگیری و درمان است.

افسردگی قابل درمان است؟

سلامت نیوز:افسردگی یک نوع اختلال است که می‌توان گفت تقریبا همه مردم دنیا در یک بخش از زندگی خود شاید با آن موجه شده باشند که این موضوع قابل پیشگیری و درمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان،افسردگی یک نوع اختلال است که می‌توان گفت تقریبا همه مردم دنیا در یک بخش از زندگی خود شاید با آن موجه شده باشند. عوامل مختلفی در این زمینه تاثیرگذارند که می‌توانیم به شرایط جسمی، روحی، ژنتیکی، محیط و شرایط زندگی و منطقه جغرافیایی و سایر عوامل اشاره کنیم.

اما خبرخوب این است که این اختلال قابل پیش‌گیری و درمان است و اگر به موقع متوجه بروز افسردگی شویم به راحتی می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم.

به نظر می‌رسد اولین چیزی که لازم داریم یک اراده‌‍‌ی قوی برای برخورد با این موضوع است و لازمه‌ی دیگر درک درست از موضوع است به این معنی که هر فردی که دچار افسردگی شد سعی کند اول این موضوع را بپذیرد و در ادامه در جهت بهبود آن تلاش کند و همکاری‌های لازم را انجام دهد. در اکثر موارد مشاهده می‌شود که فرد افسرده با قبول این موضوع مشکل دارد و اصولا قبول ندارد که دچار افسردگی شده است. پس باید بدانیم که در صورت مواجهه با افسردگی صورت مساله را پاک نکنیم و به دنبال راه‌های بهبود آن باشیم. در همین راستا سازمان جهانی بهداشت سعی دارد تا با شعار  "بیا درمورد افسردگی حرف بزنیم" با این مساله مبارزه کند.

نکته‌ی قابل توجه دیگر آن است که در صورت مشاهده علائم افسردگی در خود یا اطرافیان، بدون اتلاف وقت و در سریعترین زمان ممکن برای پیشگیری و درمان آن اقدام کنیم چرا که این اختلال می‌تواند پیشرفت و رشد کند و همچنین بر روی سایر افرادی که در نزدیکی ما هستند مثل افراد خانواده تاثیر منفی گذارد همانطور که از گذشته بیان شده " افسرده دل افسرده کند انجمنی را".

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی آمار و نکات قابل توجه در همین زمینه :

بی عدالتی و حس تنها بودن در جامعه و نبودن هیچ جا و هیچ کس برای کمک یکی از حالاتی است که فرد از احساس آن دچار رنج می‌شود که این حس تنها بودن و ناشی از یک رویداد بد و یا شکست خوردن در کارهاست که یکی از دلایل اصلی افسردگی می‌باشد.

350 میلیون نفر در تمامی سنین در سراسر جهان از افسردگی رنج می‌برند. طبق تحقیقاتی که در سال 90 در ایران انجام شده حدود 12.6 درصد افسردگی و 14.5 درصد اختلالات اضظرابی در کشورمان وجود داشته که آمار جدیدتری فعلا در دست نیست.

زنان تقریبا نسبت به مردان 2 برابر بیشتر در معرض افسردگی شدید قرار دارند. داروهای ضد افسردگی 46 تا 54 درصد در درمان و بهبود افسردگی موثرند .

پلاسیبو(placebo) 31 تا 38 درصد در درمان و بهبود افسردگی موثر است.( پلاسیبو نوعی روش درمانی است که در آن به بیمار القا می‌شود که تحت درمان و رو به بهبودی است مثل تجویز داروهای بی‌اثر به جای داروهای واقعی که به بیمار القا می‌شود داروها واقعی و تاثیرگذار است.)

افسردگی می‌تواند سبب شود که فرد بیمار 3 تا 4 برابر بیشتر از افراد معمولی رویا پردازی کند. افسردگی شدید می‌تواند با افزایش روند پیری سلول‌ها باعث شود تا هم پیرتر از سن خود به نظر برسیم و هم سریعتر پیر بشویم.
از هر 8 نوجوان در آمریکا یک نفر دچار افسردگی بالینی است.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که افراد کمدین و افرادی که شوخ طبعی بیشتری نسبت به بقیه دارند ، افسرده تر از افراد معمولی هستند.برای مثال رابین ویلیامز کمدین مشهور که بر اثر افسردگی شدید خود را حلق‌آویز کرد در صورتی که از وضع مالی بسیار سطح بالایی هم برخوردار بود.

بعد از سال 1945 میزان افسردگی بین مردم 10 برابر بیشتر شده است. افرادی که مدت زمان زیادی را صرف اینترنت می‌کنند بیشتر در معرض افسسردگی، تنهایی و ذهنیت ناپایدار قرار می‌گیرند. کشور ایسلند بسیار افسرده است و بالاترین میزان استفاده از داروهای ضد افسردگی در جهان مربوط به کشور ایسلند است.

جالب است بدانید که آبراهام لینکولن (شانزدهمین رییس جمهور ایالات متحده امریکا) از افسردگی رنج می‌برد و هیچ موقع با خود چاقو حمل نمی‌کرد و از این‌که یک موقع از چاقو برای خودکشی استفاده کند می‌ترسید. فیل‌ها و شامپانزه‌ها می‌توانند رفتار و الگوهایی شبیه به استرس و افسردگی بعد از سوانح از خود نشان دهند. یک پنجم افراد در فرانسه از افسردگی رنج می‌برند که این تعداد باعث شده است فرانسه افسرده ترین کشور جهان باشد.

سیگموند فروید عصب شناس اتریشی (1856 میلادی تا 1939 میلادی) برای درمان افسردگی و اعتیاد به الکل و مورفین استفاده از کوکایین را توصیه می‌کرد غافل از اینکه استفاده از کوکایین خود شامل مضرات بسیاری بود.

تشکر کردن و قدردانی از خود و دیگران می‌تواند باعث افزایش دوپامین و سروتونین شود که مثل داروهای ضد افسردگی عمل می‌کنند و به جنگ افسردگی می‌روند. ورزش کردن به صورت معمولی نه تنها باعث درمان افسردگی می‌شود بلکه از بروز آن هم جلوگیری می‌کند.

14.8 میلیون بزرگسال امریکایی افسردگی دارند که این تعداد، 6.7 درصد از جمعیت بالای 18 سال ایالات متحده امریکاست. سن متوسط برای افسردگی در ایالات متخده 32 سال است. در بلژیک، افراد مبتلا به اوتیسم، اختلال دو قطبی، افسردگی و سایر بیماری‌های روانی می‌توانند درخواست اعدام برای خود دهند. خانم‌هایی که از روش‌های هورمونی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند.

[quote-left]بی عدالتی و حس تنها بودن در جامعه و نبودن هیچ جا و هیچ کس برای کمک یکی از حالاتی است که فرد از احساس آن دچار رنج می‌شود که این حس تنها بودن و ناشی از یک رویداد بد و یا شکست خوردن در کارهاست که یکی از دلایل اصلی افسردگی می‌باشد. [/quote-left]
چند راه ساده برای مبارزه با افسردگی هم وجود دارد مثل :

از تنها ماندن در اتاقی تاریک دوری کنید، برای خود سرگرمی‌های با نشاط فراهم کنید و وقت‌های خالی را با شادی پر کنید.شما می‌توانید فیلم‌های کمدی و طنز ببینید و همچنین می‌توانید با دوستان و افراد خانواده خود گفتگو کنید، شوخی کنید، بخندید و از زندگی در هر شرایطی لذت ببرید.

البته افسردگی برای افرادی که به خداوند متعال ایمان واقعی دارند و سبک زندگی درستی را در پیش گرفته‌اند کاملا بی‌اثر خواهد بود.

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha