تحقیق جدیدی حاکی از آن است که تغییرات آب‌وهوایی که در اثر آلودگی هوا در دهه‌های آینده اتفاق می‌افتد می‌تواند موجب مرگ زودهنگام ده‌ها هراز نفر در سراسر جهان شود.

تغییرات آب‌وهوایی تا سال ۲۰۳۰ منجر به افزایش ۶۰ هزار مرگ زودهنگام خواهد شد

سلامت نیوز:  تحقیق جدیدی حاکی از آن است که تغییرات آب‌وهوایی که در اثر آلودگی هوا در دهه‌های آینده اتفاق می‌افتد می‌تواند موجب مرگ زودهنگام ده‌ها هراز نفر در سراسر جهان شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه، بر اساس نتایج برآمده از مدل‌های متفاوت آب‌وهوایی، افزایش آلودگی هوا که در نتیجه افزایش دما اتفاق می‌افتد موجب اضافه شدن ۶۰ هزار مرگ زودهنگام در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ و ۲۶۰ هزار مرگ زودهنگام دیگر تا سال ۲۱۰۰ شود.


جیسون وست، نویسنده این تحقیق و استاد دانشکده علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه کارولینای شما می‌گوید در نتیجه این تغییرات افراد بیشتری جان خود را در اثر بیماری‌هایی مانند حمله قلبی، سکته، سرطان ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، که در نتیجه قرار گرفتن در معرض هوای آلوده رخ می‌دهد، از دست خواهند داد.


وست گفت: «مرگ‌ومیرهای پیش‌بینی شده درحالی اتفاق می‌افتد که سیاست‌های زیادی برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی گرفته نمی‌شود و ما فقط اجازه می‌دهیم کسب‌وکارها به شکل معمول پیش بروند و بدتر شوند.»


وست و همکاران او برای انجام این مطالعه به بررسی چگونگی افزایش آلودگی هوا و تأثیر آن بر سلامت افراد در دهه‌های آینده پرداختند.


وست گفت: «درحال حاضر چیزی نزدیک به ۲ تا ۴ میلیون نفر سالانه و براثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای بیرونی جان خود را زودتر از حد معمول دست می‌دهند. این مشکل بزرگی است که مناطق آلوده‌ای مانند چین و هند و همین‌طور آمریکا با آن دست به گریبان هستند.»


دماهای بالاتری که در اثر تغییرات آب‌وهوایی به وجود می‌آید، آلودگی هوا را از طریق واکنش‌های شیمیایی که مه‌هایی را در جو تشکیل می‌دهد، افزایش می‌دهد. افزایش دما همچنین باعث ایجاد بادهای غبارآلود و بادهای دودی درنتیجه آتش‌سوزی می‌شود و آلودگی‌های آلی ارگانیک را افزایش می‌دهد. تیم تحقیقاتی سعی کردند از یک استراتژی جدید برای نمایش اثرات این وقایع بر سلامتی انسان‌ها استفاده کنند.


وست گفت: «ما به جای استفاده از یک مدل کامپیوتری از چندین مدل مختلف سیستم آب‌وهوایی جهانی استفاده کردیم. مطالعه ما اولین بار است که از این رویکرد استفاده می‌کند.»


محققان دریافتند که پیش‌بینی می‌شود تغییرات آب‌وهوایی، آلودگی هوا را افزایش دهد که در اثر آن مرگ‌ومیرهای جهانی در سراسر مناطق جهان بجز آفریقا افزایش خواهد یافت.


پنج مدل از هشت مدل استفاده شده در این تخقیق پیش‌بینی کردند که مرگ‌ومیرهای زودهنگام بیشتری تا سال ۲۰۳۰ اتفاق بیفتد و هفت مدل از نه مدل استفاده شده میزان افزایش آن تا سال ۲۱۰۰ را نشان دادند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha