نیمی از ٦٠٠ نوزاد با حکم دادگاه به مراکز شبه‌خانواده و نیمی دیگر به اقوامشان تحویل داده شدند فروش، یکی از آسیب‌هایی بود که این نوزادان با آن مواجه بودند

نجات ٦٠٠ نوزاد آسیب‌دیده

سلامت نیوز:٦٠٠ نوزاد به بهزیستی منتقل شده‌اند؛ نوزادانی که در معرض انواع آسیب‌ها بوده‌اند و به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور فروش، تنها یکی از آسیب‌هایی بوده که گریبان این نوزادان را گرفته بود.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: اینها همه نوزادانی بودند که در بیمارستان‌ها و بعد از زایمان مادران معتادشان شناسایی شده‌اند، سم‌زدایی شده و حالا بیش از نیمی از آنها با حکم‌هایی که قاضی صادر کرده، به خانواده‌های نسبی و نیمی دیگر به مراکز شبه‌خانواده بهزیستی منتقل شده‌اند؛ ٦٠٠ نوزاد از ١٢٠٠ کودکی که ‌سال گذشته به سازمان بهزیستی معرفی شدند.


براساس آنچه حبیب‌الله مسعودی‌فرید، گفت، این نوزادان همه پس از تولد، تحت‌تأثیر موادمخدر بودند و پس از طی دوره سم‌زدایی، از بیمارستان به بهزیستی منتقل شده‌اند، اما ماجرا تنها به اعتیاد این نوزادان ختم نمی‌شود، احتمال ابتلای این نوزادان به ایدز هم وجود دارد. مسعودی‌فرید آماری از موارد ابتلا به ایدز در میان این ٦٠٠ نوزاد ندارد اما به خاطر دارد که موارد ابتلایشان به این بیماری خیلی کم بوده است: «ابتلا به ایدز در میان این نوزادان نادر بوده، البته بیمارستان همه این بیماری‌ها را کنترل کرده اما الان آماری در این زمینه ندارم، البته این را هم باید گفت که درمان ایدز در میان نوزادان، موفقیت بالایی دارد، یعنی اگر هم این نوزدان مبتلا باشند، امید به بهبودی آنها وجود دارد.»


اردیبهشت‌ سال پیش بود که وزارت بهداشت دستورالعملی درباره مادران و نوزادان معتاد تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل بیمارستان‌ها موظف شدند تا با مراجع قضائی و سازمان بهزیستی هماهنگ شده و نوزاد معتاد پس از تولد به بهزیستی تحویل داده شود. مادران نیز به مراکز ترک اعتیاد فرستاده شوند. هرچند که این دستورالعمل در تمام بیمارستان‌ها اجرا نشد اما حالا براساس همان دستورالعمل، مدیر امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اعلام کرد که تمام ٦٠٠ نوزاد از این طریق شناسایی شده‌اند. طی یک تا دو روز، برایشان در دادگاه پرونده تشکیل داده شده، قاضی حکم داده و تمام این نوزادان تعیین‌تکلیف شده‌اند. حالا نزدیک به ٣٠٠ نوزاد، با حکم قاضی به اقوام نزدیک، مانند خاله و عمو و... منتقل شده‌اند.

مابقی در مراکز شبه‌خانواده بهزیستی نگهداری می‌شوند. او در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد نوزادان منتقل‌شده به اقوام، به خانواده اصلی بازگردانده نشوند، گفت: «این حکم قاضی است و براساس حکمی که او صادر کرده، اینگونه تشخیص داده شده که نوزاد به اقوام سپرده شود، چون آنها صلاحیت نگهداری را دارند.» به گفته او، زمانی که بیمارستان از وجود یک نوزاد متولدشده از مادر معتاد مطلع می‌شود، موضوع را به اورژانس اجتماعی اطلاع می‌دهد، اورژانس هم موظف است در ٢٤ساعت به بیمارستان مراجعه کرده، گزارش مددکاری تهیه کند، وضع خانواده نوزاد را بررسی کند و درنهایت پس از تحویل گزارش به سازمان بهزیستی، در اختیار قاضی برای صدور حکم بدهد.

براساس اعلام مسعودی‌فرید، از زمانی که این تفاهمنامه امضا شده، ٨٠ تا ٩٠‌درصد از نوزادان در معرض خطر، کاهش پیدا کرده‌اند: «آسیب این نوزادان تنها مطرح‌شدن موضوع فروش آنها نیست، در خیلی از موارد مادر نمی‌تواند از نوزاد مراقبت کند یا حتی توانایی تغذیه نوزاد را نداشته باشد.» وجود این نوزادان و خانواده‌های آسیب‌دیده آنها هم منجر شد تا بهزیستی در تفاهمنامه جدیدی با وزارت بهداشت، حضور «ان‌جی‌او»ها را در ساماندهی این خانواده‌ها، در نظر بگیرد: «مشکل ما این زنانی که به بیمارستان‌ها می‌آیند، نیستند، مشکل ما کسانی هستند که در پاتوق‌ها زایمان می‌کنند و نوزادانی در همین مسیر آسیب می‌بینند.» به گفته این مسئول در سازمان بهزیستی، تفاهمنامه قبلی با وزارت بهداشت درحال به‌روزرسانی است و در نسخه جدید، ضرورت ورود دستگاه قضائی به مسأله فروش کودکان مطرح شده است.


حمایت از زنان معتاد باردار  قبل و پس از زایمان


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی که دیروز خبر واگذاری این ٦٠٠ نوزاد به بهزیستی را به خبرگزاری ایلنا اعلام کرده بود، این را هم اضافه کرده بود که بهزیستی با همکاری وزارت بهداشت، برنامه حمایتی از مادران معتاد دارد و حالا او در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت: «قرار است مادران معتاد بعد و قبل از زایمان، خدمات‌درمانی بگیرند، این خدمات را هم در بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند، مخصوصا مادران معتادی که در ماه ششم یا هفتم بارداری شناسایی می‌شوند، حتی پس از زایمان هم می‌توانند از این خدمات‌درمانی استفاده کنند. این موضوعی بود که ما با معاونت درمان داشتیم و آنها هم قبول کردند.» با این‌که این مسئول در سازمان بهزیستی تأکید کرد؛ خدماتی که زنان معتاد باردار در بیمارستان دریافت می‌کنند، رایگان است، اما لیلی ارشد، مدیر خانه خورشید که مرکز کاهش آسیب زنان است، با اشاره به تجربه‌های زنانی که به موسسه‌اش مراجعه می‌کنند، گفت که در خیلی از موارد خیران هزینه زایمان و درمان این زنان را تأمین می‌کنند.

او در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت: «سازمان بهزیستی از حمایت این زنان سخن می‌گوید، اما سوال اینجاست که این سازمان با چه سازوکاری این اقدام را انجام می‌دهد و چه برنامه‌ای برای این زنان دارد. ما زنان باردار معتادی که مراجعه می‌کنند را به پزشکان بدون مرز ارجاع می‌دهیم، از آن‌جا به بیمارستان منتقل می‌شوند و هزینه‌ها را «ان‌جی‌او»هایی مانند ما پرداخت می‌کنند. مسأله این است که بسیاری از این زنان، اصلا شناسنامه یا اوراق هویتی ندارند، بنابراین وزارت بهداشت هزینه‌های اینها را پرداخت نمی‌کند و به دلیل نداشتن شناسنامه، تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌گیرند. اینها خیلی‌هایشان ایرانی هستند.» اقدامات جدید سازمان بهزیستی برای مدیر این مرکز کاهش آسیب زنان، قابل توجه است اما این پرسش را مطرح کرد که بهزیستی قرار است چه خدماتی به این زنان بدهد؟ «براساس تفاهمنامه‌های قبلی بهزیستی، تعدادی از زنان باردار معتاد به موسسه‌های مردم‌نهاد مثل تولد دوباره منتقل می‌شدند، اما آن مراکز شبانه‌روزی است و خیلی از این زنان با افرادی زندگی می‌کنند و نمی‌توانند در مراکز شبانه‌روزی اقامت داشته باشند و حاضر هم نمی‌شوند به آن مراکز بروند. ما الان با این مشکلات مواجه هستیم.» با همه اینها آنچه اکنون در بیمارستان‌های دولتی برای شناسایی نوزادان مادران معتاد، درحال انجام است، موضوعی است که از سوی لیلی ارشد مورد توجه قرار گرفته: «در دولت قبلی، با وجود تمام صحبت‌هایی که برای شناسایی این نوزادان از سوی تیم مددکاری بیمارستان شده بود، اما متاسفانه این اتفاق در بیمارستان‌ها نمی‌افتاد، حالا ولی وضع بهتر شده و تشخیص مددکار اجتماعی در بیمارستان مورد استناد قرار می‌گیرد و شرایط بهتری برای شناسایی این نوزادان رقم خورده است.

با این حال مسأله تنها انتقال نوزاد به بهزیستی نیست، خوب است که مادران این نوزادان هم مورد حمایت قرار بگیرند، چراکه اگر مادر بعد از تحویل نوزاد، بتواند شرایط بهتری پیدا کند، می‌تواند نوزادش را به خانه ببرد، بهزیستی هم به این مادران وعده حمایت مالی می‌دهد، اما من مواردی را می‌شناسم که مادر نوزاد را تحویل گرفته اما بهزیستی هیچ کمک و حمایت مستمری از مادر نکرده است.» این فعال حوزه آسیب زنان، انتقادی هم بر صدور حکم برای واگذاری نوزاد دارد. او معتقد است که باید یک روانشناس اجتماعی یا مددکار اجتماعی بهزیستی، در کنار قاضی، حکم واگذاری نوزاد را صادر کند، یعنی از مشورت این افراد برای صدور حکم استفاده کند. هرچند که معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، درباره همین موضوع به «شهروند» گفت که: «مددکار بیمارستان گزارش اولیه را تهیه می‌کند، مددکار بهزیستی گزارش تفصیلی را می‌نویسد و همان گزارش به قاضی داده می‌شود. از قبل هم برای واگذاری نوزادان آسیب‌دیده همین اتفاق می‌افتاد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha