استفاده از لنزهای تماسی آرایشی باید تحت شرایط خاص خود صورت گیرد، اولین قاعده در این خصوص، معاینه چشم پزشک برای صلاح دید استفاده فرد از انواع لنزهاست.

ایدز و هپاتیت ارمغان لنزهای اجاره‌ای

سلامت نیوز:یک فوق تخصص قرنیه گفت: ترشحات چشم انسان در انتقال بیماری های ویروسی مانند "اچ ای وی" و "هپاتیت" نقش دارند، لذا تاکید پزشکان نیز به همین سبب است که توصیه می کنند به هیچ عنوان از لنزهای دیگران استفاده نکنید چرا که انتقال آلودگی های ویروسی، باکتریایی و انگلی در این موارد به شدت بالاست.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: دکتر محمود جباروند فوق تخصص بیماری های قرنیه بیان کرد: استفاده از لنزهای تماسی آرایشی باید تحت شرایط خاص خود صورت گیرد، اولین قاعده در این خصوص، معاینه چشم پزشک برای صلاح دید استفاده فرد از انواع لنزهاست. افراد قبل از استفاده از لنزها باید از نظر بیماری های لبه پلک، بیماری های سطح کره چشم و از نظر لایه اشکی معاینه شوند و در صورت هیچ گونه خللی فرد می تواند از لنزهای تماسی استفاده کند.

وی متذکر شد: اما اگر فرد به مراکز آرایشی مراجعه کرده و لنزی را خودسرانه برای چشم خود تهیه کند، احتمال عفونت های شدید قرنیه که در برخی موارد منجر به سوراخ شدن قرنیه و حتی عفونت های شدید داخل چشمی می شوند که در پی آن ممکن است فرد چشم خود را از دست بدهد.

به گفته جباروند، عفونت هایی که ناشی از تماس لنزهای زیبایی یا طبی رخ می دهد اکثرا 2 نوع عفونت خطرناک به نام "سودومونا " و "آکانته موبه‌آ" هستند که می تواند بینایی فرد را تهدید کنند. این 2 نوع میکروب طی چند روز می‌تواند سبب بروز عفونت و پارگی قرنیه شود و همچنین صدمات جبران ناپذیری را به چشم وارد کند.

این متخصص هشدار داد: اگر فردی به دنبال استفاده از لنزهای تماسی دچار علائمی چون التهاب، قرمزی، احساس جسم خارجی در چشم، درد و ترس از نور شد حتما باید نزد چشم پزشک رفته و از مراجعه به افراد غیرمتخصص اجتناب کند تا گرفتار عفونت‌های چشمی ناشی از مصرف لنزها نشود، چرا که این عفونت می‌تواند ظرف 24 ساعت چشم را سوراخ و باعث تخلیه محتویات چشم شود. علاوه بر آن خراش قرنیه و اختلال در بینایی نیز از عواقب این دسته از عفونت هاست. میکروب‌ سودومونا اکثرا عامل این عفونت بوده و بسیار خطرناک است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: افراد اگر تنها یکی از علائم ذکر شده را در خود مشاهده کردند باید سریعا به متخصص چشم مراجعه کنند و حتی اوپتومتریست ها هم نمی توانند این دسته از عارضه ها را به خوبی درمان کنند و اگر تشخیص ناصحیح و درمان نامناسب انجام گیرد می تواند منجربه پیوند قرنیه شود.

وی در خصوص افرادی که از لنزهای دیگران و یا لنزهای اجاره ای در آرایشگاه ها استفاده می کنند هشدار داد: هر انسانی دارای فلور میکروبی خاص خود است و اگر فردی لنز فرد دیگر را استفاده کند درصد ابتلا به عفونت های چشمی بسیار بالاتر خواهد بود. لنزهای اجاره ای و استفاده از لنزهای دیگران خطرناک ترین و اشتباه ترین کار ممکنی است که یک نفر می تواند در حق چشمانشان انجام دهد. لذا به هیچ عنوان حتی برای یک بار یا چند ثانیه نیز این کار را انجام ندهید. همچنین خریداری لنزها از مراکز آرایشی و هرمکانی که تحت نظر چشم پزشک نباشد خطرناک و غیر قانونی تلقی می شود.

به گفته جباروند، استفاده از لنزهای دیگران و لنزهای موجود در سالن های زیبایی بی شک آلوده به میکروب است و مصرف حتی یک بار آن هم سلامت چشم را تهدید می کند و دیگر فرد بینایی اولیه خود را نخواهد داشت. اگر افراد هر علامتی از عفونت چشم از جمله تاری دید، درد، قرمزی، ترشح، تورم، سوختگی یا حساسیت به نور را داشتند حتما لنز تماسی خود را از چشم خارج کرده، لنزها را درون محفظه حاوی مایع بگذارید و به نزد پزشک خود ببرید. چرا که ممکن است پزشک برای تشخیص عفونت شما به بررسی آنها نیاز داشته باشد.

وی گفت: متاسفانه در بسیاری از مراکز، از لنزهای طبی یا زیبایی به عنوان روی چشم افراد استفاده می کنند که این اقدام ریسک انتقال عفونت ها و حساسیت های چشمی را در افراد به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. لذا اکیدا از تست کردن لنزها در مراکز آرایشی خودداری کنید.

این متخصص در رابطه با نباید های لنزهای زیبایی و طبی یادآور شد: افراد با لنزهای تماسی به هیچ عنوان نخوابند چرا که خوابیدن با لنزهای تماسی سبب تحمیل فشار جسم خارجی به چشم ها می شود و احساس خستگی را برای فرد ایجاد می کند و ممکن است منجر به تاری دید فرد در روز بعد شود. همچنین خوابیدن با لنزهای تماسی می تواند سبب بروز عفونت در قرنیه چشم شود. این عفونت ها شامل زخم قرنیه، التهاب قرنیه و رشد بیش از حد رگ های خونی در قرنیه چشم است. نکته دیگر در خصوص استفاده از لنز در حمام و استخر است، استحمام با لنز به دلیل آب و مواد شوینده موجب کاهش رطوبت داخل چشم شده و در نتیجه باعث می شود لنز محکم به قرنیه بچسبد. لذا افراد از استحمام با لنز بپرهیزند و به هیچ وجه با لنز داخل استخر نروند.

رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران در پایان خاطرنشان کرد: ترشحات چشم انسان در انتقال بیماری های ویروسی مانند "اچ ای وی" و "هپاتیت" نقش دارند، لذا تاکید پزشکان نیز به همین سبب است که توصیه می کنند به هیچ عنوان از لنزهای دیگران استفاده نکنید چرا که انتقال آلودگی های ویروسی، باکتریایی و انگلی در این موارد به شدت بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha