معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران می‌گوید: باید نگرش‌ها نسبت به معلولان تغییر کند.

چرا تهران برای معلولان، همچنان امن نیست؟

سلامت نیوز: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران می‌گوید: باید نگرش‌ها نسبت به معلولان تغییر کند.

به گزارش سلامت نیوز، خیابان‌های شهر تهران برای تردد شهروندان سالم هم مناسب نیست، چه برسد برای معلولان و ناتوانان جسمی... این گزاره سالهاست که تکرار می‌شود، اما هیچ تلاشی برای بهبود شرایط نمی‌شود. نبود امكانات مناسب برای تسهیل گذران امور روزمره معلولان كه ناشی از نبود دوراندیشی و توجه به نیازهای آنان است، موجب بروز مشكلات فراوان برای آنها شده است.

ناهمواری‌های فراوان در سطح شهر خصوصا پیاده‌روها، پله‌های فراوان و پشت سر هم در اماكن عمومی، حفره‌هایی كه به‌منظور كابل‌كشی و ... حفاری شده و برای پر كردن آنها اقدامی صورت نگرفته، داربست‌های فلزی كه به‌منظور ساخت‌و‌ساز در پیاده‌رو نصب شده، جوی‌های آبی که در فواصل زیادی پل دارند، از بزرگ‌ترین معضلات تردد معلولان (خصوصا نابینایانی كه از عصا استفاده می‌كنند) است.

سالهاست که شهرداری وعده‌های مختلفی دراین باره داده است، هرچند به تازگی در خطوط جدید مترو امکانات رفاهی مثل آب‌خوری، گیت ویلچری، علائم راهنمای نابینایان، رمپ، آسانسور، پله‌های برقی و مسیر برجسته ویژه نابینایان برای تردد معلولان در ایستگاهها فراهم شده است، اما آیا این امکانات باید در مترو ختم شود؟ 

با احمد خاکی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران دراین باره گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

تهران برای معلولین مکان امنی نیست، بنظر شما خلاء در کجاست؟

در ابتدا باید نگرش‌ها نسبت به معلولان تغییر کند، نباید سازمان‌های دولتی در این مورد پاس‌کاری کنند، بلکه وقتی احساس مسئولیت حس شود، همه ما باید در این راه پا پیش بذاریم و به یک فرد، اداره، سازمان و نهادی ارتباطی ندارد.

تغییر نگرش باید از کجا شروع شود؟

ابتدا خود خانواده‌ای که کودک معلول دارد باید تغییر نگرش دهد، زیرا بیشتر اینگونه خانواده‌ها محدودیت‌ها را خودشان برای کودکان معلولشان ایجاد می‌کنند، اغلب این افراد سالیان سال کودک معلول خود را پنهان می‌کند بخاطر اینکه از وجود کودک معلول خود خجالت می‌کشد و در جامعه بر چسب منفی نخورد.

با این وجود هنوز جامعه پذیرش معلولان را ندارد و نگرش سازمان‌ها در تغییر مبلمان شهری تغییر نکرده، درست است؟

کاملا نه، ولی امروزه یک نگرش جدیدی ایجاد شده و همه سازمان‌ها دغدغه معلولان را دارند، ولی همه سازمانها باید در مناسب سازی شهر و مبلمان شهری دخیل باشند، راه و ساختمان، شهرداری و وزارت راه همه کسانی که در این مسیر هستند باید همکاری کنند.

تاثیر مثبت مناسب سازی و تغییر مبلمان شهری فقط برای معلولان نیست درست است؟

بله، علاوه بر این قشر، گروه‌های آسیب‌پذیری مثل سالمندان و کودکان که نیاز به شهری مناسب برای تردد دارند نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha