رییس جمعیت هلال‌احمر ضمن اعلام آخرین آمارها از تعداد جان باختگان حج و بیماران بستری در مکه و مدینه؛ آلوده بودن آب زمزم را رد کرد.

آخرین آمار فوتی‌ها و حجاج بستری

سلامت نیوز:رییس جمعیت هلال‌احمر ضمن اعلام آخرین آمارها از تعداد جان باختگان حج و بیماران بستری در مکه و مدینه؛ آلوده بودن آب زمزم را رد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سیدامیرمحسن ضیایی امروز در نشست خبری که در ساختمان صلح هلال‌احمر برگزار شد، با گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور درباره فعالیت‌های این جمعیت در حوزه برنامه ۵ ساله هلال‌احمر، امداد و نجات در سیل‌های اخیر و ... صحبت کرد.

رییس جمعیت هلال‌احمر  در این نشست گفت: در حال حاضر در مرحله اجرای برنامه ۵ ساله اول جمعیت هستیم و این برنامه  از چشم‌انداز ۱۰ ساله بیرون آمده است. چشم‌اندازی که روشن می‌کند جمعیت قصد دارد در چه حوزه‌هایی تاثیرگذار باشد. حال آنکه برنامه ۵ ساله اول همزمان با برنامه ششم توسعه آغاز شده است.

ضیایی اضافه کرد: طبیعی است در تدوین برنامه ۵ ساله ،اسناد بالادستی مرتبط با ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر در نظر گرفته شده است.

این برنامه گام مهمی در جهت فعالیت‌های هلال‌احمر است و ما براساس آن حرکت می‌کنیم و تعهدی به چیزی خارج از این برنامه را نمی‌پذیریم. از مسوولان و مدیران انتظار داریم که براساس این برنامه حرکت کنند تا بتوانیم پاسخگویی مناسبی داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: این برنامه ۵ ساله آغاز شده است و امیدواریم که به اهداف آن برسیم؛ ضمن اینکه برنامه به برش‌های یک ساله تقسیم شده و بودجه و برنامه‌ریزی‌مان را براساس آن تنظیم می‌کنیم. همچنین سعی ما در تدوین این برنامه بر این بود که متناسب با منابع، نیازهایمان را تدوین و برنامه‌ای خارج از امکاناتمان طراحی نکنیم.

رییس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به کاهش زمان پاسخگویی و حضور در حوادث گفت: به مدد تشکیل نیروهای واکنش سریع و همچنین پوشش امداد هوایی، افزایش بالگردها و پایگاه‌ها و مدیریت متمرکزی که ایجاد شد، موفق شدیم زمان حضور در حوادث یا همان زمان طلایی را کاهش بدهیم.

تجهیز شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به نیروهای واکنش سریع تا پایان امسال

ضیایی با اشاره به فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در زمینه آموزش‌های همگانی گفت: در این راستا طرح خادم را آغاز کرده‌ایم که طرحی با برنامه و اهداف روشنی است و تلاش می‌کنیم در مدت چهار سال میزان آمادگی خانوار را به حدود ۳۰ برسانیم که کار بزرگی است و به هماهنگی با سایر دستگاه‌ها نیاز دارد. امیدواریم که بتوانیم این کار را انجام بدهیم تا سطح جامعه بالا برود.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه عنوان کرد: میزان عملیات‌های ما افزایش پیدا کرده است و البته افزایش این آمار مطلوب ما نیست. امیدواریم روزی برسد که بگوییم دیگر نیازی به انجام عملیات نبوده است تا ما در این زمینه گزارش عملکرد بدهیم و تمام تلاش ما به جای درمان در زمینه پیشگیری و کاهش ریسک باشد. روزی که کشور آماده و پاسخگو برابر مخاطرات باشد روزی است که ما باید آن را جشن بگیریم.

ضیایی در مورد تفاوت نیروهای واکنش سریع هلال احمر با سایر امدادگران گفت: در حال حاضر ۶۰ هزار امدادگر در حال خدمت رسانی هستند و بخشی از این نیروها تجهیزات مجهزتری دارند و آموزش‌های ویژه‌ای دیده‌اند که به طور شبانه روزی در مراکز EOC مستقر هستند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۶، ۵۰۰ نیروی واکنش سریع در کشور مستقر شده‌اند و در تلاش هستیم با برنامه ریزی تا پایان امسال تمام شهرهایی که جمعیت‌ آنها بالای ۱۰۰ هزار نفر است را به نیروهای واکنش سریع مجهز کنیم. برای این کار نیاز داریم که حداقل ۳۰۰۰ نیرو به نیروهای واکنش سریع ما اضافه شود و فکر می‌کنم تا پایان اسفند ۹۶ بتوانیم به این هدف دست یابیم.

رئیس جمعیت هلال احمر عنوان کرد: در حال حاضر نیروها در ۱۵ استان کشور مستقر شده‌اند و تا پایان سال ۱۵ استان دیگر نیز به این نیروها مجهز می‌شوند. این کار نقطه موثری در پاسخ به سوانح و کاهش زمان طلایی است.

ضیایی با اشاره به استقبال فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر از این طرح جمعیت هلال احمر ایران گفت: این کار مورد توجه آنها قرار گرفت و از ما خواستند که طرح نیروهای واکنش سریع را برای آنها ارسال کنیم.

نیاز هلال به وجود ۴۵ فروند بالگرد برای پشتیبانی هوایی از حوادث و بحران‌ها

وی با اشاره به عوامل دیگر موثر در کاهش زمان حضور در حوادث، گفت: بخش امداد هوایی جمعیت از عوامل تاثیرگذار دیگر بود که پوشش کامل کشور را انجام می‌دهد و با این حال پوشش هوایی با توجه به پهناوری کشور کافی نیست و در چهار سال گذشته ۱۰ فروند بالگرد به بالگردهای جمعیت اضافه شده است و تا پایان سال نیز شش فروند دیگر افزوده خواهد شد ولی برای پشتیبانی هوایی حداقل به حدود ۴۵ بالگرد نیاز داریم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به سرعت بالای جمعیت در عملیات امداد گفت: همیشه در عملیات‌های امداد و نجات، ابتدا نجات صورت می‌گیرد سپس کار امدادی آغاز می‌شود. ولی در مجموعه ما گاهی سرعت عملیات بسیار بالا می‌رود. به طوریکه در حادثه زلزله خراسان شمالی عملیات امداد و نجات تقریبا با هم صورت گرفت و این مسئله‌ای است که در دنیا کمتر اتفاق می‌افتد.

۸.۵ دقیقه؛ میانگین زمان حضور امدادگران به صحنه حوادث جاده‌ای

در برابر حوادث آمادگی مناسبی نداریم

وی در مورد میانگین زمان حضور در حوادث گفت: میانگین زمان برای رسیدن امداد گران هلال احمر به صحنه حادثه در حوادث جاده‌ای ۸.۵ دقیقه است.

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد طرح خادم به توضیحات بیشتری پرداخت و گفت: خادم طرح اصلی و ملی آموزش همگانی است. ما می‌توانستیم طرح‌های مختلفی را انتخاب کنیم تا با آن آموزش همگانی را انجام بدهیم ولی با مطالعاتی که صورت گرفت تصمیم گرفتیم طرح خادم را اجرا کنیم که البته جزء سخت‌ترین کارها بود. ضمن اینکه تنها آموزش مد نظر ما نیست، بلکه به تاثیر آموزش منجر به تغییر رفتار شدن افراد نیز تاکید داریم.

ضیایی اضافه کرد: این کار مشکلی است و قرار شد ۲۵ میلیون خانوار ایرانی با کمک سایر دستگاه‌ها تا سال ۱۴۰۰ آمادگی خود را افزایش دهند. این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که علی رغم بالا بودن میزان حوادث در کشور از نظر آمادگی وضعیت مناسبی نداریم. از همین رو می‌بینیم که چطور در حادثه‌ای مانند سیل تلفات می‌دهیم، در حالیکه این حادثه از قبل کاملا قابل پیش بینی است. این اتفاق نشان می‌دهد که ما آمادگی کامل را نداریم و نسبت به آموزش‌ها حساس نیستیم.

تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر حوادث

افزایش فرکانس ماموریتهای حوادث طبیعی

به گزارش ایسنا، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر حوادث گفت: تغییرات اقلیمی کاملا حس و در تمام کشورهای دنیا این تغییر فرکانس حوادث طبیعی مشاهده می‌شود. از طرفی در خشکسالی قرار داریم و از طرف دیگر با سیل در میانه تابستان مواجه می‌شویم. میزان ماموریت‌های ما نیز این تفاوت‌ها را نشان می‌دهد. حدود 45 درصد از ماموریت‌های ما مربوط به حوادث ترافیکی است ولی وقوع سیل کاملا افزایش فرکانس در حوادث طبیعی را نشان می‌دهد. تغییرات اقلیمی تاثیرات عمیقی دارد و تنها جمعیت هلال احمر نمی‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند. ما در آموزش‌هایمان باید این موضوع را به صورت ویژه مد نظر قرار بدهیم. این موضوع بسیار عمیق‌ و تمام کشورها را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: با در نظر داشتن این تغییرات اقلیمی بخش‌هایی که متولی تصمیم گیری هستند باید تعمق کافی نسبت به افزایش آموزش‌های متناسب و تامین منابع مورد نیاز برای پاسخ داشته باشند.

ضیایی تاکید کرد: موضوعات پیشگیری، کاهش ریسک و خطرپذیری مسائلی است که باید به آنها به صورت ویژه توجه شود تا در زمان پاسخ به حادثه بتوانیم عملکرد مناسب‌تری داشته باشیم. اگر به موضوعات اصلی توجه نکنیم پاسخ ما درخور نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در مورد همکاری میان امدادگران و بخش‌های دیگر مانند راهداری و راهنمایی رانندگی بود گفت: ما با این بخش‌ها از جمله راهداری و اورژانس همکاری نزدیکی داریم و میان چهار بخشی که درگیر حوادث جاده‌ای و ترافیکی هستند نشست‌های مشترکی برگزار می‌شود و کنار یک میز می‌نشینیم. حتی از امکانات یکدیگر نیز استفاده می‌کنیم. برای نمونه در EOC به تمام دوربین‌های راه‌های کشور دسترسی کامل داریم و این دسترسی توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: همچنین با مرکز اعزام اورژانس هماهنگ هستیم و زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد اگر اورژانس به آمبولانس‌های جمعیت نیاز داشته باشد ما علاوه بر ماموریت اصلی‌مان که نجات و رهاسازی است در صورت نیاز برای تخلیه مجروحان از آمبولانس‌های جمعیت نیز استفاده می‌کنیم. این همکاری میان دستگاه‌ها ثمربخش است و باعث کاهش آمار حوادث ترافیکی می‌شود.

آمار مرگ و میر حوادث ترافیکی رضایت‌بخش نیست

آخرین آمارها از جان باختگان و بیماران حج

ضیایی با اشاره به اینکه در حال حاضر آمار مرگ و میر حوادث ترافیکی رضایتبخش نیست گفت: این مسئله تنها به همکاری دستگاه‌های امدادرسان مربوط نمی‌شود و ساخت اتومبیل، آموزش رانندگان و همین طور توجه به گلوگاه‌های خطرساز در جاده‌ها و شناسایی آنها تاثیرگذار است.

وی در مورد آخرین جزئیات مربوط به بحث پزشکی و امکانات درمانی حجاج در مکه و مدینه گفت: سابقه پزشکی تمام حجاج در اختیار پزشکان کاروان‌ها قرار دارد و با توجه به اینکه پزشکان از ابتدا با زائران خود در ارتباط بودند از وضعیت آنها اطلاع کامل دارند. از نظر دارو تجهیزات نیز مشکلی وجود ندارد و شاید تنها مشکل حج امسال دمای بالای هوا باشد که ممکن است گرمازدگی مشکلاتی را ایجاد کند.

رئیس جمعیت هلال احمردر مورد آخرین آمار مربوط به جان باختگان و بیماران حج گفت: تا کنون در حج چهار فوتی داشته‌ایم. همچنین تا این لحظه هشت نفر در بیمارستان سعودی مکه و 18 نفر نیز در بیمارستان هلال مکه بستری شدند.

ضیایی همچنین در مورد اینکه چند نفر از خانواده زائران حج دو سال قبل برای تطبیق DNA و شناسایی زائر فوت شده خود در حج گذشته به عربستان سفر کرده‌اند؟ گفت: تا کنون 11 نفر برای این کار به عربستان رفته‌اند که البته موضوع آنها تحت نظر سیستم هلال احمر نیست و این کار از مبادی مشخص خود پیگیری می‌شود.

وی همچنین گفت: 70 درمانگاه هلال احمر در حج امسال به زائران خدمات می‌دهد.

آلودگی آب زمزم صحت ندارد

  وی همچنین در مورد شایعه آلوده بودن آب زمزم گفت: آب زمزم از نظر آشامیدنی مشکلی ندارد و این مسئله صحت ندارد.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در برنامه‌های جمعیت هلال احمر چه تضمینی وجود دارد تا میزان آمادگی در جامعه به 30 افزایش پیدا کند و اینکه آیا با توجه به درگیر بودن سایر دستگاه‌ها در این زمینه این اتفاق قطعا رخ خواهد داد یا خیر؟ گفت: ما در برنامه‌هایمان قابل اجرا بودن آنها را در نظر می‌گیریم و نمی‌خواهیم تنها برنامه‌ای را ارائه کنیم و بعد از مدتی بگوییم اعتبار آن تامین نشد و نتوانستیم برنامه را اجرا کنیم. بلکه در این زمینه به منابع، نیروی انسانی و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری توجه می‌کنیم. البته طرح خادم یک طرح بین بخشی است و لازم است سایر دستگاه‌ها نیز به ما کمک کنند. ضمن اینکه آموزش همگانی در برنامه ششم توسعه نیز مد نظر قرار گرفته است و بخش‌های مرتبط دیگر باید از طرح هلال احمر پشتیبانی کنند. در این راستا علاوه بر منابع جمعیت و سایر بخش‌ها باید حمایت‌های NGOها و بیمه‌ها را نیز داشته باشیم.

ضیایی با اشاره به ضرورت حمایت توسط بیمه‌ها گفت: بیمه‌های حوادث می‌توانند در این بخش همکاری مثبتی داشته باشند آنها با سوق دادن منابع خودشان به سمت آموزش در مقابل حوادث، خسارت کمتری را متحمل می‌شوند. البته حساسیت جامعه و مسئولان در زمینه آموزش بسیار مهم است و امیدواریم که با همکاری اصحاب رسانه بتوانیم این آمادگی را در مسئولان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: منابع تامین بودجه عمومی جمعیت از دو بخش تشکیل می‌شود که یکی بودجه اختصاصی و دیگری بودجه عمومی است. بودجه اختصاصی از عوارضی تامین می‌شود که به موجب قانون به جمعیت داده می‌شود. از این نظر مشکلی نداریم و این بودجه متناسب با سایر دستگاه‌ها به جمعیت پرداخت می‌شود و هزینه‌های اجتناب ناپذیر ما مانند حقوق و مزایای پرسنل و ایاب ذهاب امدادگران از این محل تامین می‌شود. سال گذشته نیز حدود 80 درصد این بودجه محقق شد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: بخش دیگری از این بودجه مربوط به مواد 10 و 12 است که بر اساس آن مجلس اعتباراتی را تصویب می‌کند و به جمعیت اختصاص می‌یابد. از این منابع برای تکمیل پایگاه‌های امداد نجات استفاده می‌شود که مسئله ما در این نوع بودجه است و مشکل نیز در سیر کار وجود دارد. پیشنهاد ما این است که برای رفع چنین مسئله‌ای ردیف بودجه جمعیت را پایدار کند. ما انتظار نداریم که بیش از سایر دستگاه‌ها به ما اعتبار داده شود زیرا می‌دانیم که منابع محدود است و همه باید این مسئله را تحمل کنیم.

ضیایی همچنین در مورد بودجه 500 میلیارد تومانی نیز گفت: در این زمینه نیاز بود که بودجه در دولت تصویب شود که این اتفاق افتاد و دنبال دریافت آن هستیم. با دریافت این مبلغ می‌توانیم پروژه‌های نیمه تمام امداد و نجات را به پایان برسانیم و فکر می‌کنم با نظر مثبتی که دولت و مجلس به جمعیت دارند این اتفاق خواهد افتاد.

وی در مورد اینکه هلال احمر برای زلزله احتمالی تهران چه تدابیری اندیشیده است؟ گفت: عوامل مختلفی در شدت و نوع زلزله تاثیر دارند ولی موضوعی که وجود دارد این است که زلزله‌ای با شدت متوسط و بالای 5.5 ریشتر می‌تواند تلفات زیادی در شهر تهران ایجاد کند. با توجه به شرایط شهر تهران از جمله بافت متمرکز آن، گسل‌های موجود و وضعیت زیرساخت زمین باید توجه کنیم که در زیستگاهی زندگی می‌کنیم که خطر دارد. در مورد زلزله تهران تنها جمعیت هلال احمر مسئول نیست و مسئولیت حوادث طبیعی تهران با سازمان مدیریت بحران شهر تهران است. با این حال طبیعی است که باید آمادگی لازم را برای زلزله احتمالی داشته باشیم و باید آمادگی ما افزایش پیدا کند و همچنین هماهنگی‌های بین بخشی را مورد توجه قرار دهیم. در همین زمینه کارگروه زلزله شهر تهران به پیشنهاد هلال احمر نزدیک به یک سال است که تشکیل شده و جلسات آن برگزار می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در مورد ظرفیت ناوگان امداد و نجات هلال احمر گفت:‌ دولت اجازه داده است که 375 دستگاه آمبولانس وارد کنیم و همچنین مجوز ورود 75 دستگاه نجات دیگر را هم پیش از این گرفته بودیم که منتظر ترخیص آنها از گمرک هستیم.

ضیایی در مورد آخرین وضعیت شکایت هلال احمر از یاسر رامین عنوان کرد: جمعیت هلال احمر در این دوره این موضوع را پیگیری کرد و ایشان بازداشت شد. قاضی برای این پرونده قراری صادر کرد و با اخذ وثیقه وی آزاد شد و در حال حاضر پیگیری‌های حقوقی را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر جمعیت هلال احمر شرکتی که در خارج از کشور فعال باشد ندارد و تنها یک شرکت در دوبی به نام جمعیت ثبت شده که غیر فعال است.

رئیس جمعیت هلال احمر در این نشست خبری به آماری از عملکرد هلال احمر اشاره کرد و گفت: از شهریور 92 تا 20 مرداد مجموعا 162 هزار و 659 عملیات امداد و نجات از سوی جمعیت صورت گرفت و به بیش از سه میلیون نفر امدادرسانی شد. طی این عملیات‌ها 18 هزار عملیات رهاسازی صورت گرفت و در این رابطه باید توجه کنیم که هر چه آمار رهاسازی پایین‌تر باشد به معنی شدت کمتر برخورد است.

ضیایی در مورد فعالیت‌های سازمان جوانان نیز گفت: در سازمان جوانان از خدمات سه میلیون نفر از جوانان استفاده می‌شود و یک میلیون و 300 هزار نفر در طرح دادرس شرکت کردند. همچنین ما 7000 مددجوی آموزش دیده در طول این مدت داشتیم.

وی در مورد حضور جمعیت هلال احمر ایران در عرصه بین‌المللی گفت: در کشورهای مختلف خدمات درمانی ارائه می‌دهیم که بیشتر آنها مربوط به کشورهای آفریقایی و در این زمینه سعی شده که میان هزینه و درآمد بالانس ایجاد شود. همچنین در طول چهار سال گذشته همکاری‌های بین‌المللی با فدراسیون داشتیم و ارزش کمک‌های نقدی جمعیت چیزی بیش از 22 میلیون دلار بوده است. در زمینه کمک‌های بین‌المللی باید به این مسئله توجه کنیم که اگر ما چنین کاری را انجام می‌دهیم قطعا زمانی که در کشور خودمان هم اتفاقی رخ بدهد از سوی سایر کشورها به ما کمک رسانی می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha