دبیرعلمی هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران، با اشاره به خطرات عفونت های بیمارستانی، گفت: شدت خطرناک بودن عفونت‌های بیمارستانی به میزان عفونت و محل آن بستگی دارد.

عفونت بیمارستانی می‌تواند خطرناک و کشنده باشد

سلامت نیوز:دبیرعلمی هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران، با اشاره به خطرات عفونت های بیمارستانی، گفت: شدت خطرناک بودن عفونت‌های بیمارستانی به میزان عفونت و محل آن بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، عباسعلی ایمانی فولادی در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران، اظهارداشت: دو محور اصلی متابولیت میکروبی و بیماری‌های عفونی همچنین استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان‌ بیماری‌های عفونی در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه از ستاد سلول‌های بنیادی نیز جهت شرکت در کنگره دعوت به عمل آمده است، افزود: برخی از باکتری‌ها به شدت در مقابل انواع آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده که با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان جهت درمان بیماری‌های صعب العلاج که در آن باکتری‌ها مقاوم به انواع آنتی بیوتیک هستند استفاده کرد.

دبیرعلمی هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران با بیان اینکه برخی باکتری ها حتی به ۱۲ نوع آنتی بیوتیک مقاوم شده‌اند، ادامه داد: عفونت ناشی از باکتری‌ها می‌تواند سبب بروز مشکل در تنفس، پوست، زخم و حتی شوک سپتیک شود.

ایمانی فولادی افزود: امروز متأسفانه مقاومت به آنتی بیوتیک باکتری‌ها بیداد می‌کند و با ورود به بحث استفاده از سلول‌های بنیادی در این راستا می تواند مؤثر باشد. همچنین این موضوع امروزه در سرشاخه یکی از علوم نوین قرار گرفته و ما نیز تلاش کردیم در هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران از طریق پانل تخصصی این موضوع را مورد بحث و گفتگو قرار دهیم.

وی عنوان کرد: باکتری ها انواع مختلف داشته و در دسته بندی‌های مختلفی قرار دارند که هرکدام از اینها می توانند عفونت‌های خاصی را به همراه داشته باشند. همچنین با پیشرفت علم داروهای آنتی بیوتیکی زیادی به بازار آمده و چالشی که در این زمینه وجود دارد مقاومت آنها مقابل داروها است.

رئیس مرکز تحقیقات میکروبیولوژی کاربردی در ادامه به موضوع عفونت‌های بیمارستانی اشاره کرد و بیان داشت: این موضوع در بحث درمان بیماران یک نوع چالش به شمار می‌رود و یک جراح پس از انجام جراحی همیشه ترس از بروز عفونت بیمارستانی بیمار خود را دارد.

ایمانی فولادی گفت: اصولا این میکروب‌ها در بیمارستان به انواع آنتی بیوتیک مقاوم بوده و به سختی ریشه‌کن می‌شوند. همچنین عفونت بیمارستانی می‌تواند خطرناک و کشنده باشد لذا پیشگیری و توجه به آن بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: میزان خطرناک بودن عفونت بیمارستانی بسته به میزان عفونت و محل عفونت داشته و می‌تواند پوست، خون یا دستگاه تنفس را درگیر کند که از راه توجه به بهداشت فردی و مکانی می‌توان از آن پیشگیری کرد. البته نیز باید توجه داشت که استقرار طولانی مدت بیمار در بیمارستان نیز می‌تواند به این مسئله دامن بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha